Friluftsmobil - vilken ska man välja?

Morsning! Är på jakt efter en friluftsmobil som bör ha följande egenskaper åtminstone:

1) Stryktålig/vattentålig - ska kunna paddla och råka tappa den i plurret. Alltså till ett sådant djup att jag orkar dyka ner och hämta den...

2) Batteritid! Helst > 1 vecka, då skall den kunna användas till att skicka hem sms, lyssna på radio sporadiskt (sjöväderrapporter m.m.), lite mp3-lyssnande, något telefonsamtal

3) Kunna hanteras i "ALLA" väder. Man skall alltså inte behöva ta av sig handskarna när man är ute på vintertur för att ringa 112 eller dyl.

4) Kamera - vore smidigt att ha en relativt vettig kamera, tänk er en enkel kompaktkameras motsvarighet.

5) mp3-spelare - alltid skönt att lyssna på musik/ljudbok där ute.

Det kanske är "lite" väl höga krav men känns som att det borde gå att ställa på dagens teknik utan att behöva köpa rena industritelefoner för militärt bruk á 10 000 kr/st.

Hit me with ideas!

p.s.
Såg tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72293&highlight=friluftsnalle
men den snurrade in alldeles för mycket på bara touchscreens och då försvinner användarvänligheten och uthålligheten på batteriet.

Har en Sonim 3300 i 3 år och har inget att klaga på.
Gå ut på deras hemsida och läs.
Håller vad dom lovar.
Mvh Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
sonim xp 3300 force

...använder jag. Klarar allt som du nämner ovan och lite till. Jag har använt min till vadags med literinga och sms. Laddar min en gång i månaden ungefär. Värt att veta är att telefonen har en 3,5 mm uttag som laddport. Värt att tänka på om du ska skaffa en reseladdare(micro usb adapter medföljer). Kameran är inget å skryta med (2 mp) men de flesta kompaktkameeror slår en mobil anser jag. Telefonen fungerar bra ikyla, vatten och fukt med dock flyter luren inte. Kan avhjälpas med en vattentät förvaringspåse.

Samsung Xcover 271

Det blev tillslut en Samsung Xcover 271 (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE)

En kompis som hade den och är riktigt nöjd plus vem kan motså reklamen på deras hemsida "Vatten och dammtålig. Extra reptåligt glas, IP67-certifierad och dessutom godkänd av den amerikanska armen" ;).

MEn det som fällde avgjörandet var:
- IP67-certifierad -> skönt vattentålig
- 800 kr på NetOnNet!
- 600h standbytid

- 2 MP kamera, inte att skryta med i dessa dagar men det är ändå något
- 3G uppkoppling så jag kan skicka iväg en bild/status till facebook/blog eller dylikt

Nu är det bara upp till bevis för att se om den levererar vad jag hoppas på. Kommer troligen mest att använda den som utemobil och ha en annan i vardagen så vore guld värt att beställa hem ett till SIM-kort så jag slipper att byta det titt som tätt.

Vill du prata i telefonen också ?

Du glömde vilket abonnemang du har.
Om du befinner dig i Norrland är det en viktig fråga. Stockholmsabbonemangen funkar inte speciellt bra och knappt Telia heller på många platser. Men kameran funkar nog oavsett abonnemang....

Jag funderade på en Sonim, men det blev till slut en Samsung B2710. Den har IP 67, och fungerar bra med lång batteritid.
Däremot tycker jag den har något för små knappar om jag ska ha handskar på mig. Displayen syns ganska dåligt i solljus och kameran är inget vidare.
Det som ändå gjorde att jag tog den istället för någon Sonim-modell var att den var något billigare (tror jag) och att jag hörde att den var lättare att SMSa med.

Det blev tillslut en Samsung Xcover 271 (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE)

En kompis som hade den och är riktigt nöjd plus vem kan motså reklamen på deras hemsida "Vatten och dammtålig. Extra reptåligt glas, IP67-certifierad och dessutom godkänd av den amerikanska armen" ;).

MEn det som fällde avgjörandet var:
- IP67-certifierad -> skönt vattentålig
- 800 kr på NetOnNet!
- 600h standbytid

- 2 MP kamera, inte att skryta med i dessa dagar men det är ändå något
- 3G uppkoppling så jag kan skicka iväg en bild/status till facebook/blog eller dylikt

Nu är det bara upp till bevis för att se om den levererar vad jag hoppas på. Kommer troligen mest att använda den som utemobil och ha en annan i vardagen så vore guld värt att beställa hem ett till SIM-kort så jag slipper att byta det titt som tätt.

Jag har en Samsung Xcover 271 (GT-B2710) men displayen är kass. Den är helt svart (=oanvändbar) när det är fint väder.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=590039&postcount=6

Per

Jag funderade på en Sonim, men det blev till slut en Samsung B2710. Den har IP 67, och fungerar bra med lång batteritid.
Däremot tycker jag den har något för små knappar om jag ska ha handskar på mig. Displayen syns ganska dåligt i solljus och kameran är inget vidare.
Det som ändå gjorde att jag tog den istället för någon Sonim-modell var att den var något billigare (tror jag) och att jag hörde att den var lättare att SMSa med.

Glömde säga att den också har ett lågt SAR-värde. Inte att förglömma...!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips