Friluftsmobil - vilken ska man välja?

Morsning! Är på jakt efter en friluftsmobil som bör ha följande egenskaper åtminstone:

1) Stryktålig/vattentålig - ska kunna paddla och råka tappa den i plurret. Alltså till ett sådant djup att jag orkar dyka ner och hämta den...

2) Batteritid! Helst > 1 vecka, då skall den kunna användas till att skicka hem sms, lyssna på radio sporadiskt (sjöväderrapporter m.m.), lite mp3-lyssnande, något telefonsamtal

3) Kunna hanteras i "ALLA" väder. Man skall alltså inte behöva ta av sig handskarna när man är ute på vintertur för att ringa 112 eller dyl.

4) Kamera - vore smidigt att ha en relativt vettig kamera, tänk er en enkel kompaktkameras motsvarighet.

5) mp3-spelare - alltid skönt att lyssna på musik/ljudbok där ute.

Det kanske är "lite" väl höga krav men känns som att det borde gå att ställa på dagens teknik utan att behöva köpa rena industritelefoner för militärt bruk á 10 000 kr/st.

Hit me with ideas!

p.s.
Såg tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=72293&highlight=friluftsnalle
men den snurrade in alldeles för mycket på bara touchscreens och då försvinner användarvänligheten och uthålligheten på batteriet.
 
Har en Sonim 3300 i 3 år och har inget att klaga på.
Gå ut på deras hemsida och läs.
Håller vad dom lovar.
Mvh Johan
 
sonim xp 3300 force

...använder jag. Klarar allt som du nämner ovan och lite till. Jag har använt min till vadags med literinga och sms. Laddar min en gång i månaden ungefär. Värt att veta är att telefonen har en 3,5 mm uttag som laddport. Värt att tänka på om du ska skaffa en reseladdare(micro usb adapter medföljer). Kameran är inget å skryta med (2 mp) men de flesta kompaktkameeror slår en mobil anser jag. Telefonen fungerar bra ikyla, vatten och fukt med dock flyter luren inte. Kan avhjälpas med en vattentät förvaringspåse.
 
Samsung Xcover 271

Det blev tillslut en Samsung Xcover 271 (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE)

En kompis som hade den och är riktigt nöjd plus vem kan motså reklamen på deras hemsida "Vatten och dammtålig. Extra reptåligt glas, IP67-certifierad och dessutom godkänd av den amerikanska armen" ;).

MEn det som fällde avgjörandet var:
- IP67-certifierad -> skönt vattentålig
- 800 kr på NetOnNet!
- 600h standbytid

- 2 MP kamera, inte att skryta med i dessa dagar men det är ändå något
- 3G uppkoppling så jag kan skicka iväg en bild/status till facebook/blog eller dylikt

Nu är det bara upp till bevis för att se om den levererar vad jag hoppas på. Kommer troligen mest att använda den som utemobil och ha en annan i vardagen så vore guld värt att beställa hem ett till SIM-kort så jag slipper att byta det titt som tätt.
 
Vill du prata i telefonen också ?

Du glömde vilket abonnemang du har.
Om du befinner dig i Norrland är det en viktig fråga. Stockholmsabbonemangen funkar inte speciellt bra och knappt Telia heller på många platser. Men kameran funkar nog oavsett abonnemang....
 
Jag funderade på en Sonim, men det blev till slut en Samsung B2710. Den har IP 67, och fungerar bra med lång batteritid.
Däremot tycker jag den har något för små knappar om jag ska ha handskar på mig. Displayen syns ganska dåligt i solljus och kameran är inget vidare.
Det som ändå gjorde att jag tog den istället för någon Sonim-modell var att den var något billigare (tror jag) och att jag hörde att den var lättare att SMSa med.
 
Det blev tillslut en Samsung Xcover 271 (http://www.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/mobilephones/GT-B2710SSAXEE)

En kompis som hade den och är riktigt nöjd plus vem kan motså reklamen på deras hemsida "Vatten och dammtålig. Extra reptåligt glas, IP67-certifierad och dessutom godkänd av den amerikanska armen" ;).

MEn det som fällde avgjörandet var:
- IP67-certifierad -> skönt vattentålig
- 800 kr på NetOnNet!
- 600h standbytid

- 2 MP kamera, inte att skryta med i dessa dagar men det är ändå något
- 3G uppkoppling så jag kan skicka iväg en bild/status till facebook/blog eller dylikt

Nu är det bara upp till bevis för att se om den levererar vad jag hoppas på. Kommer troligen mest att använda den som utemobil och ha en annan i vardagen så vore guld värt att beställa hem ett till SIM-kort så jag slipper att byta det titt som tätt.

Jag har en Samsung Xcover 271 (GT-B2710) men displayen är kass. Den är helt svart (=oanvändbar) när det är fint väder.

http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=590039&postcount=6


Per
 
Jag funderade på en Sonim, men det blev till slut en Samsung B2710. Den har IP 67, och fungerar bra med lång batteritid.
Däremot tycker jag den har något för små knappar om jag ska ha handskar på mig. Displayen syns ganska dåligt i solljus och kameran är inget vidare.
Det som ändå gjorde att jag tog den istället för någon Sonim-modell var att den var något billigare (tror jag) och att jag hörde att den var lättare att SMSa med.

Glömde säga att den också har ett lågt SAR-värde. Inte att förglömma...!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...