Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark?

Vad tror ni händer om man drar upp en liten plastbåt vid något ostört läge längs någon av Stockholm (inner) stads stränder och låter den ligga där över sommaren.

Tänker mig en så undanskymd och igenväxt plats som möjligt.

Tacksam för svar är dock inte intresserad av funderingar runt risk för skadegörelse och stöld.

Vad tror ni händer om man drar upp en liten plastbåt vid något ostört läge längs någon av Stockholm (inner) stads stränder och låter den ligga där över sommaren.

Tänker mig en så undanskymd och igenväxt plats som möjligt.
.

Har själv haft en liten enkel båt liggandes avsides (dock inte Stockholm) där den inte varit till förtret för någon men likväl ett brott mot den lokala ordningsstadgan. Nu är jag ju av den uppfattningen att lite civil olydnad inte nödvändigtvis är av ondo.

Svaret på din fråga, vad som hände var den att jag fick ha båten ifred och den skänkte mig och mina vänner glädje.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag hade inte gjort det: det är för många människor i Stockholm, och förr eller senare är det "fel" människor som ser båten. Om "fel" betyder någon som snor båten eller någon från stadens styrelse spelar mindre roll, det är någon som kan ställa till med trassel för dig.

Själv har jag turen att bo i långt mer glesbefolkade områden, och där skulle du kunna hitta en diskret vik för din båt, och låta den ligga där i åratal.

Skulle undvika innerstaden. Finns inga bra ställen där helt enkelt.

Men i närförorter ligger det båtar här och där. Och de brukar vara rejält skamfilade.

Thure

I min kommun på västkusten sätter kommunen en lapp på båten, att ägaren ombeds kontakta kommunen. I och för sig har jag sett det på eller i anslutning till kommunala uppställningsplatser, så det är kanske bara där. Annars misstänker jag att de låter den ligga, om den inte ligger i vägen eller innebär en risk för någon.

Det har diskuterats på fiskeforum och vi har själv lånat sådana båtar ibland.

Dom brukar fakrätikst inte anstränga sig i onödan problemet är att skydda den mot insyn.
Kanske lätt på sommaren svårt när löven försvimmer så reka plats nu isåf.

I min kommun på västkusten sätter kommunen en lapp på båten, att ägaren ombeds kontakta kommunen. I och för sig har jag sett det på eller i anslutning till kommunala uppställningsplatser, så det är kanske bara där. Annars misstänker jag att de låter den ligga, om den inte ligger i vägen eller innebär en risk för någon.

Stockholms stad gör samma sak. Om inte ägaren hör av sig inom "skälig" tid så förverkas båten, dvs staden hämtar den och kör till återvinning. Skälig tid brukar vara runt 2-4 veckor.

För att försvåra det hela, och ha båten kvar längre, så kan du lägga den på privat mark. Men jag skulle inte jäklas med en markägare i onödan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips