Anpassa ändhylsa på tältstänger

Jag har köpt reserv stänger till ett tält och de levereras med ändhylsor för ölgetter dvs en avrundad spets och jag har ett tält med utv stångkanaler.
Det är ca 4 x15mm Al som kapas och rundas till.
om man har en mindre bänkslip med 200 mm skivor på är det lämligt att slipa ner och runda av eller är det bättre att kapa först.
Att man får vara lätt på handen så man ej slipar för mkt förstår jag och att det lär sätta igen skivan som får resas före putsningen.
Ska jag kyla Al under tiden för att det ej ska bildas skägg dvs att matterialet bara trycks åt sidan men ej lossnar från hylsan
Eller är det bättre att göra allt jobbet manuellt med bågfil och en handhållen fil pga det mjuka materialet?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det själva stängerna du vill kapa använder du en röravskärare för snyggt snitt som Troll 3 skriver. Är det däremot de massiva ändstoppen du vill forma om skulle jag använda bågfil och fingradig handfil.

det är spetsen och rör avskärare passar ej.
om ett rör behöver kapas får jag se,men läng/spänning går nog att justera jag har en båge vid fotändan där får jag se vad som behöver fixas.
Det är ju lockande att anv slipen men eftersom jag ej har några i reserv så är ju ett misstag dyrt.
hur hårt är det lämpligt att spänna korden? får kolla lite på hur andra jag har men tycker ofta att de är lite dåligt spända nya på de flesta märken och då hoppar de lättare ur även om man skjuter ut stången som man ska

Nu kapat med ett bra Sandviken bi-metall blad hållaren var hemma men med arb vantar ok så mjukt att maskin hade nog krävt stor vana.
Den kulformade ändar blir det ju ej men med lite försiktiga instick så går det nog bra.
Kanske har någon plasthylsa att dra över från cykeldelar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips