Tältplatser på Gotland

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

HasseQ

Temp. avstängd
Försökte oxå fatta detta förut. Gotlandskustens naturreservat finns runt hela Gotlands kust, men där gäller allemansrätten, så det är ingen skillnad. Sen finns ett gäng naturreservat till här och där, som kan ha egna specialregler. Klart som korvspad eller ? Och kommunala regler på olika ställen. Hur ska en stackars Traveller kunna hålla reda på allt detta ? Oändliga regler & byrokrati !??

Allemansrätten reglerar förhållandet mellan det rörliga friluftslivet och markägare. Naturreservat är särskilt skyddsvärda områden som är avsatta för att skyddas och där särskilda regler gäller. Man kan alltså inte åberopa allemansrätten för att tälta eller parkera sin husbil i ett naturreservat om detta enligr reservatsbest'ämmelserna inte är tillåtet. Iditt fall är det ju väldigtenkelt eftersom hela kusten är ett restrevat så det är bara att ta reda på vad som gäller i det reservatet. Ring länsstryrelsen och fråga. Problem solved.

My bad! Missade att man i och med att naturvårdslagen ersattes av miljöbalken "ändrade namnet".
Såvitt jag begriper gäller dock föreskrifterna jag länkade till fortfarande. Se sid 7 och framåt. Inget om tältning. Eller missar jag något igen?

Inte heller något om husbilar, men där är det såvitt jag förstår terrängkörningslagen som kickar in oavsett om vi pratar om reservat eller ej. Vilket alltför många husbilsägare skiter i.

Försökte oxå fatta detta förut. Gotlandskustens naturreservat finns runt hela Gotlands kust, men där gäller allemansrätten, så det är ingen skillnad. Sen finns ett gäng naturreservat till här och där, som kan ha egna specialregler. Klart som korvspad eller ? Och kommunala regler på olika ställen. Hur ska en stackars Traveller kunna hålla reda på allt detta ? Oändliga regler & byrokrati !??

Det i mitt tycke bästa sättet att hitta vad som gäller på olika ställen är https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

Zooma in i kartan till det område du är intresserad av, klicka på det så hittar du beslut, föreskrifter etc.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips