Försvunna vägar på kartan?

Var nyligen till Arådalen och byn Glen i Jämtland. Vägen dit byggd för länge sedan var inte med på fjällkartan jag hade tryckt 2016. Varför var den inte med undrar jag.
Enligt mig är denna rätt ”stora” väg ett måste på en karta. Andra vägar var prydligt noterade men vägen dit beskrevs endast som en skoterled på vintern. Andra skoterleder utan att det varit en vanlig väg som på vintern finns markerad. Så en väg oaktat sommar eller vinterväg bara inte är med på kartan är märkligt.
Kartan ifråga är från Calszo förlag som gör fjällkartor.
En väg, dragen genom fjäll är en inte oväsentlig information.
Någon som vet? Min gode vän lantmätaren blev häpen...

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det den väg som syns här?
Om det är denna väg, är det Calazos fel. Den fanns med på Lantmäteriets karta Z7 från 2011 som jag har hemma och på den data Bengt Nolang (Örnsätrarn) har använt för sina lenadingsbara kartor (2016?).
Men hur den fel kom till kan man väl inte förklara för Calazo använder väl Lantmäteriets data...

Henning

Är det den väg som syns här?
Om det är denna väg, är det Calazos fel. Den fanns med på Lantmäteriets karta Z7 från 2011 som jag har hemma och på den data Bengt Nolang (Örnsätrarn) har använt för sina lenadingsbara kartor (2016?).
Men hur den fel kom till kan man väl inte förklara för Calazo använder väl Lantmäteriets data...

Henning

Ja den är med på Lantmäteriets karta.
För övrigt har jag upptäckt flera vägar som inte är med. Jag pratar inte om enskilda skogsvägar utan allmänna vägar som absolut inte är nybyggda eller igenvuxna. En sådan väg är efter Håckrenmagasinets södra sida som även den är borta fast vägar i närheten är med.

Det är en skandal om Calazos kartor är ett stort ”Finn fem fel”...

Senast ändrad:
Hej! På min Calazo fjjällkarta 1:100 000 daterad augusti 2016 finns både vägen till Glen och vägen på södra sidan av Håckrenmagasinet utsatta. Vilken månad och år är era kartor trykta? Kan möjligen bara vissa kartor ha drabbats av något tekniskt fel vid tryckningen?

Skriv gärna direkt till Calazo och påpeka felen!

Hej! På min Calazo fjjällkarta 1:100 000 daterad augusti 2016 finns både vägen till Glen och vägen på södra sidan av Håckrenmagasinet utsatta. Vilken månad och år är era kartor trykta? Kan möjligen bara vissa kartor ha drabbats av något tekniskt fel vid tryckningen?

Skriv gärna direkt till Calazo och påpeka felen!

Min karta är daterad februari 2016 och omslaget mars 2016.
Vägen börjar vid Galåbodarna upp mot Glen och den är markerad som skoterled.
Vid Håckrenmagasinet finns antydningar att det borde finnas en väg då några avstickare finns med.
Skulle vara intressant att se en bild på hur din karta ser ut på dessa ställen.

Ok. Då var det troligtvis ett tillfälligt fel som sedan rättades till. Det vore ju bra om det skulle gå att ladda ner ett dokument från Calazo med kända fel på respektive upplaga listade, men detta vill de kanske inte erkänna?

Håll till godo!
Picture 170.jpg
Picture 171.jpg
Picture 172.jpg

Otroligt!

På bara några månader under 2016 byggdes det massor av vägar kors och tvärs om man får tro Calazo förlag...

Det får mig att tänka på ”Underrättelser för sjöfarten” en skrift som Sjöfartsverket skickade ut för att kunna rätta sjökorten. Dvs när ny information om grund, fyrar etc fanns så skulle man rita in detta på sitt sjökort.
Kanske Calazo förlag skulle kunna erbjuda något liknande till sina kunder...

Fast seriöst, frågan är intressant ur ett säkerhetsperspektiv. Vad säger fjällsäkerhetsrådet om brister i fjällkartor som ges ut?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips