Hur motverka imma på glasögonen?

Jag har problem med att mina glasögon immar igen vid sträng kyla. Är det tillräckligt kallt fryser dessutom kondensen till is. Det resulterar i att jag ser allt som genom en dimma. Jag har prövat detta anti-foggmedel
https://www.apohem.se/hjalpmedel-sa...skydd/add-pharma-care-vahoglass-imskydd-60-ml
Det minskar problemet, men vid temperaturer under -20°C bildas ändå kondens. Är det någon som har tips om bättre anti-foggmedel? Jag har även funderat på om det kan hjälpa att använda goggles. Är det någon som har erfarenhet av det?
 
Jag tror goggles kan hjälpa då får du ju en mer lika temperatur och fuktighet på båda sidor om glasögonglasen. På utsidan av dina goggles tar förhoppningsvis vind bort ev fukt och se även till att dina goggles är väl ventilerade.
Ett ganska säkert sätt att få imma är att flytta upp sina goggles från normalläget över ögonen till pannan eller hjälmen där det sitter snö - en mycket fuktigare miljö där det är varmt och fuktigt och den fukten kondenserar på insidan av dina goggles.
Har du möjlighet att använda kontaktlinser är det såklart ett alterntiv men inte svar på din fråga.
Hur sitter dina glasögon - har du luftgenomströmning mellan ögon och glasögonglas?
Är det i någon särskild situation det immar mer - vid ansträgning/svettning runt ögonen, när du blåser på elden - dvs snabba tempraturväxlingar eller "alltid när det är kallt"?

/Patrik, som brukar använda kontaktlinser vid vinteraktiviteter ute, men glasögon till vardags
 
Jag tror goggles kan hjälpa då får du ju en mer lika temperatur och fuktighet på båda sidor om glasögonglasen. På utsidan av dina goggles tar förhoppningsvis vind bort ev fukt och se även till att dina goggles är väl ventilerade.
Ett ganska säkert sätt att få imma är att flytta upp sina goggles från normalläget över ögonen till pannan eller hjälmen där det sitter snö - en mycket fuktigare miljö där det är varmt och fuktigt och den fukten kondenserar på insidan av dina goggles.
Har du möjlighet att använda kontaktlinser är det såklart ett alterntiv men inte svar på din fråga.
Hur sitter dina glasögon - har du luftgenomströmning mellan ögon och glasögonglas?
Är det i någon särskild situation det immar mer - vid ansträgning/svettning runt ögonen, när du blåser på elden - dvs snabba tempraturväxlingar eller "alltid när det är kallt"?

/Patrik, som brukar använda kontaktlinser vid vinteraktiviteter ute, men glasögon till vardags
Stort tack för ditt svar! Jag får mer kondens om jag böjer huvudet nedåt eller om jag öppnar jackan för att ventilera ( eller ta fram telefonen). Om det blåser från sidan tenderar min utandningsluft att blåsa bort från glasen, dvs mindre kondens. Är det vindstilla och jag är i rörelse gör fartvinden att min utandningsluft åker upp mot glasögonen hela tiden. När jag går från inomhusvärme ut i kylan immar inte glasögon igen, det sker först när jag varit ute ett tag.
Det där med luftgenomströmningen mellan glas och ansikte lät intressant. Skulle det kunna hjälpa om jag låter glasögonen sitta längre ned på näsan?
Jag gick en runda i skogen nu på morgonen med anti-fog på glasögonen+ett par goggles. -8°C idag. Jag körde lite ansträngande aktiviteter ( plumsa i snö i brant uppförsbacke ) för att börja svettas. Sedan öppnade jag jackan och stod med huvudet nedböjt en god stund. Jag fick lite kondens på insidan av mina goggles. Dock hamnade kondensen på den övre delen av glaset. Det var inget stort problem. Endast om jag tittade uppåt ( utan att vrida huvudet uppåt ) såg jag genom den del av glaset som blivit blött. Det var inte heller så mycket kondens att det inte gick att se genom den.
Idag var det inte så kallt. Det återstår att testa i betydligt kallare väderlek.
De goggles jag använder har enkelglas. Jag har läst att det blir mindre kondens på dubbelglas.
 
Om ditt problem är när du öppnar jackan så är det ju den varma fukten från innaför jackan som är orsken till imman och det kanske kunan förhindra genom att öppna jackan så den varmfuktiga luften blåser bort istället för upp på glasögonen. Det blir ju nästan som att gå med glasögon på in i en ångbastu - då är det svårt att unvika kondens.
Allra bäst vore väl om du kan ventilera så du inte blir så varm under jackan under aktivitet, eller vill du ha det så varmt. kan du ha jackan av eller öppen under aktivitet och ta på den vid rast/stopp?

/Patrik
 
Om ditt problem är när du öppnar jackan så är det ju den varma fukten från innaför jackan som är orsken till imman och det kanske kunan förhindra genom att öppna jackan så den varmfuktiga luften blåser bort istället för upp på glasögonen. Det blir ju nästan som att gå med glasögon på in i en ångbastu - då är det svårt att unvika kondens.
Allra bäst vore väl om du kan ventilera så du inte blir så varm under jackan under aktivitet, eller vill du ha det så varmt. kan du ha jackan av eller öppen under aktivitet och ta på den vid rast/stopp?

/Patrik
Jag försöker undvika att svettas - just därför öppnar jag jackan. Mycket ventilation går att få genom att öppna under armhålorna. Dock förvarar jag telefonen hängades i ett snöre runt halsen och innanför jackan för att den skall hållas varm. För att komma åt telefonen måste jag öppna jackan. I annat fall måste jag komma på något annat ställe att förvara telefonen på.
Att gå med jackan delvis öppen gör jag ofta, men det är just då det blir mer kondens på mina glasögon. Då strömmar det upp varm, fuktig luft från bålen. Att gå med jackan helt öppen kan ibland vara för kallt. Det beror på omständigheterna. När jag går eller åker skidor försöker jag hela tiden hålla mig lagom varm. T ex i en brant uppförsbacke öppnar jag jackan ( lite eller mycket ). Om jag kommer ut i öppen terräng kanske det blåser lite grann - då stänger jag igen jackan helt.
 
Snorkel ;-)

Jag har upplevt samma problem och kom fram till att yes diskmedel och vatten fungerar lika bra som någon dyr specialprodukt men man får ju upprepa det hela minst varje dag.

Man får exempelvis lära sig att inte andas i fel riktning och att öppna jackan nedifrån.
 
Snorkel ;-)

Jag har upplevt samma problem och kom fram till att yes diskmedel och vatten fungerar lika bra som någon dyr specialprodukt men man får ju upprepa det hela minst varje dag.

Man får exempelvis lära sig att inte andas i fel riktning och att öppna jackan nedifrån.
Ja det är så det är och det är bara att ge upp om man vill gå emot moder natur! Jag har samma problem i mitt jobb varje dag när det är kallt och att rengöra sina glasögon med yes diskmedel och vatten, så är problemet löst...Då lever man i en fantasivärld och måste lösa samma problem 50 ggr/dag i min värld när det är minusgrader...
 
Ja det är så det är och det är bara att ge upp om man vill gå emot moder natur! Jag har samma problem i mitt jobb varje dag när det är kallt och att rengöra sina glasögon med yes diskmedel och vatten, så är problemet löst...Då lever man i en fantasivärld och måste lösa samma problem 50 ggr/dag i min värld när det är minusgrader...
Jag har är inte helt säker på vad ditt budskap är. Vill du förtydliga?
 
På simglasögonen utomhus tycker jag tvål och vatten innan fungerar hyfsat ett tag.

Vintertid använder jag sällan kläder som inte ventilerar genom tyget så jag får sällan skortenseffekten med kroppsvärme som immar igen glasögonen utan där är det mest utandningsluften eller värmen i ansiktet som immar igen dem. Brukar inte kunna använda goggles eller uppvärmt visir på skoterhjälmen pga detta, utan får köra med öppen hjälm oavsett hur kallt det är.
Men när jag tex åker skidor i än hur kallt det må vara så är det i princip bara utandningsluften som immar igen, så jag brukar snabbt komma ihåg att andas ’nedåt’.
 
Allmänt så är jag skeptisk till beläggningar eller medel som appliceras på glasögon. Mineralglasytor är bra mot slitage och beläggningar repas eller samlar smuts och talg från huden. Men kanske denna finska metod kan fungera nån gång framöver?? https://www.nyteknik.se/innovation/finska-rekordmaterialet-ar-varldens-mest-vattenavvisande/4205237

Thure
Jag har funderat på en sak. På goggles är ofta glasen behandlade så att vatten inte skall kunna kondensera på ytan. Skulle man inte kunna behandla glasögonglas på samma sätt vid tillverkningen? Med tanke på hur många som har glasögon borde efterfrågan finnas.
 
På simglasögonen utomhus tycker jag tvål och vatten innan fungerar hyfsat ett tag.

Vintertid använder jag sällan kläder som inte ventilerar genom tyget så jag får sällan skortenseffekten med kroppsvärme som immar igen glasögonen utan där är det mest utandningsluften eller värmen i ansiktet som immar igen dem. Brukar inte kunna använda goggles eller uppvärmt visir på skoterhjälmen pga detta, utan får köra med öppen hjälm oavsett hur kallt det är.
Men när jag tex åker skidor i än hur kallt det må vara så är det i princip bara utandningsluften som immar igen, så jag brukar snabbt komma ihåg att andas ’nedåt’.
Förlåt för att jag är trögfattad, men vad menar du med att "andas nedåt"?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Hur motverka busarns i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 5
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.