Första gången i tält på vintern

Hej!
Jag och en kompis har tänkt att för första gången ge oss ut och tälta på vintern. Vi skall inte vandra något speciellt utan det blir nog mer varianten med basläger och dagsturer därifrån denna gången.

Vi är vana att vara ute i skog och mark, men som sagt var har inte tältat på vintern.

Vi har bra tält och sovsäckar. Men undrar om vi skulle kunna få lite praktiska tips om vintertältning; snötältpinnar, värme, hur funkar det med gasol på vintern etc.

Tack på förhand
 
Praktiska tips för vintertältning... Det beror väl lite på var, hur och när det skall vintertältas. Skall det vintertältas på fjället eller i skogen. Vad är det för tält ni har?

Kommer ni att gå på skidor på fjället så kan man använda skidor och stavar som tältpinnar, funkar skitbra. Glöm inte pulkan, snöskyffeln och dina snöankare.

Skall ni gå eller skida i skogsmark så kan ni inte använda skidor och stavar som tältpinnar, snöankare kan användas bara snödjupet medger detta. Annars blir det att fästa tältlinorna i träden omkring er.... Tältpinnar i stål med en regäl hammare krävs annars om marken skall penetreras.
 
FJS90/91; sa:
Praktiska tips för vintertältning... Det beror väl lite på var, hur och när det skall vintertältas.

Instämmer! Vintertälta i Skåne? Tänk Norrländsk sensommar men med lite hårdare vind bara och kanske lite mer dimma... Sommartälta i fjällen? Tänk Skånsk vinter... :)
 
markustaljedal; sa:
Instämmer! Vintertälta i Skåne? Tänk Norrländsk sensommar men med lite hårdare vind bara och kanske lite mer dimma... Sommartälta i fjällen? Tänk Skånsk vinter... :)

HAHAHA!!!!

Det stämmer.. En fördel med skåne är att man aldrig e mer än 500meter från ett riktigt skrovmål maud!!
 
Re: Hett tips

Norris; sa:
Skippa gasolen och ta ett bensinkök istället!!!

Hmm. Själv är jag av precis motsatt åsikt. Fotogen, bensin och andra "pumptryck"-kök är givetvis bra och med relativt hög effekt, men är bökiga att använda och - innan man är van - reglera lågorna på, speciellt vintertid. Detta gör det nästintill omöjligt att värma sin frukostchoklad i tältets absid, t.ex. eftersom det lätt kan bli rätt höga lågor...

Nej, Gas funkar bra. Vad man måste tänka på är att hålla gasen varm. Jag brukar ha gasflaskan inlindad i strumpor/förstärkningskläder i ryggsäcken och ha en thermos med kokt vatten med i ryggsäcken. Ifall bränslet är för kallt ställer jag helt enkelt bränsleflaskan i en kastrull med mitt varma vatten och det är lättantändligt igen. Inget bök med skruvande med universalverktyg, små metallnycklar, muttrar eller annat och framförallt ingen förvärmande med skvimpande bensin eller tvåmeterslågor som följd.

Det FINNS givetvis gånger jag använder kemiskt ren bensin i stället för Gas, men det har mest varit på hög höjd, där man får svårt att få till en vettig förbränning av bränslet p.g.a. syretätheten. Där sotar bensinkök mindre och det gör att de "håller längre utan att sota igen" än gasdito, enligt mina erfarenheter, men "lättmeckandet" hos gas har annars ALLA fördelar vid vanligt "ut i Sverige-uteliv med glatt humör", i mitt tycke.

MVH

/Kotten
 
Re: Re: Hett tips

Kotten; sa:
Norris; sa:
Skippa gasolen och ta ett bensinkök istället!!!

Jag brukar ha gasflaskan inlindad i strumpor/förstärkningskläder i ryggsäcken och ha en thermos med kokt vatten med i ryggsäcken. Ifall bränslet är för kallt ställer jag helt enkelt bränsleflaskan i en kastrull med mitt varma vatten och det är lättantändligt igen.

Just detta du beskriver tycker jag är det bökiga med gas, det blir onekligen en del extrajobb att hålla flaskan varm.

Jag brukar använda Kap Arctic på vintern och har aldrig haft några problem med vare sig meckande eller två-meterlågor. Under förvärmningen ställer man kastrullen i köket och när fotogenen drar igång så har snön redan börjat smälta i botten. Enkelt och effektivt.

Mvh,

J
 
Lite åsikter bara

Hej,
måste först och främst hålla med alla de som förespråkar användandet av bensinkök under vintern.
Ni som pratar om gasol, det får väl ändå gälla så länge temperaturen ligger runt nollan. Det verkar ju hur bökigt som helst att behöva använda en termos varmvatten bara till att förvärma bränslet. Även om man dricker vattnet sedan, har det ju förlorat väldigt mycket värme. Om man bara övar sig lite på att använda ett bensinkök, så får man ju ytterst sällan några skyhöga lågor - då köket blivit varmt nog efter förvärmning, drar det ju oftast igång själv. Lågorna uppstår väl då man försöker sätta igång köket innnan det blivit varmt.
Den som försökt köra med gas då det är -20 och under, rekkomenderar nog inte det fler gånger.
Vidare har ingen rekkomenderat användandet av plastpåsar i kängorna. Denna enkla åtgärd gör att man inte behöver sova med kängorna i sovsäcken - de kommer ju inte att vara blöta, således blir de inte stela heller. Använd plastpåsar som passar bra till fötterna, och som är hållbara ex. bra fryspåsar. På kvällen vänder man bara ut och in på påsarna och sätter dem över kängornas öppning så ingen snö kommmer in där. På morgonen är det sedan bara att borsta bort isen från påsarna, och använda dina kalla men snustorra kängor igen.
Några tips bara,
David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.