Tälta för första gången

Hejsan!

Jag är total rookie på det här med att campa. I sommar ska jag förmodligen sova i tält borta för första gången sedan jag var ca 7 år. Det är på en hästtävling och förmodligen sker själva tältandet på någon form av gräsliknande yta. Jag förmodar att man kan parkera bilen alldeles intill tältet (många har husvagn istället vid det här evenemanget). Det finns tillgång till dusch och toa i närheten. Det är alltså camping-light som gäller!

Jag undrar vilket typ av tält jag ska köpa? Det måste vara enkelt att slå upp för jag är inte så händig av mig och kommer vara själv. Vikten spelar ingen roll för jag ska högst bära tältet 10 m. Lämplig storlek är 2-3 pers ungefär. Det måste vara absolut regntätt (för regna brukar det ju göra vid alla tillfällen då man verkligen vill ha bra väder) Dessutom bör det inte vara alltför dyrt.

Vad ska man sova på? Vi har gamla (men fullt fungerande) luftmadrasser. Finns det något modernare än så? Sovsäck har jag som går ner till -5 C. Tycker nog att det borde räcka även i mellersta Norrland!

Har ni erfarna friluftsmänniskor några andra bra tips till mig?
 
Kan du inte låna ett tält? Verkar onödigt att köpa ett. Annars skulle jag nog satsa på ett riktigt billigt tält, av typen "köpt på bensinmacken". Skulle det ösa ner och tältet läcker in (eller om det flyter in vatten i tältet) så flytta över och sov i bilen.

Luftmadrass är väl bekvämt! Sovsäcken bör räcka (beror ju iofs på hur frusen man är).

Mitt generella tips är: Krångla inte till det, eller köp massa prylar som du inte behöver sen. Inga avancerade extralätta gaskök i titan, inga nya dyra självuppblåsande liggunderlag, utan använd de grejor du har och lyckas låna ihop.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-06-19 kl 06:39]
 
I stort sett alla tält klarar regn, i alla fall när de är nya. Det som skiljer dyra från billiga är dels livslängden men också vindtålighet och liknande. Du ska inte tälta utan campa (det är en viss skillnad), många campare kör med gamla tunga bomullstält med ståhöjd, stålrör etc.

Nåt enkelt kupoltält på nåt varuhus borde duga fint om du nu skall köpa, men annars är det en bättre ide att låna av nån. Då kan den personen visa hur man sätter upp tältet (det är ganska bra att ha gjort det i förväg) och då får antagligen ett lite dyrare tält (eftersom du inte behöver köpa) som är bättre.

Sova på på sommaren så är det främst mjukheten man är ute efter, är det ett läger så fungerar luftmadrass antagligen jättebra. Sovsäcken duger nog den med, det finns dock lite risk att den kan vara för varm. Jag skulle rekommendera att ta med ett vanligt lakan att bädda på madrassen med så du kan ha sovsäcken enbart som täcke om det blir för varmt (lättare att peta ut benen då för att kyla sig). Men det beror ju på hur du sover (har du duntäcke hemma även på sommaren så är säcken nog inte för varm:).

Kudde! På läger kan man ha kudde med sig och det gör ofta en hel del för sovkomforten.
 
Håller med Håkan.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men om du åker dit med bilen och inte har sovit i tält sedan du var ca 7 år, så verkar det inte vettigt att för din del spendera en massa pengar på ett nytt tält. Låna ett ifall du har möjlighet, alternativet är att köpa ett mycket billigt tält. Använd luftmadrassen, sovsäcken och ta med en kudde. Om du sedan blir biten av att campa kan du alltid köpa ett bättre tält senare ifall du vet att det blir flera campingturer.

Lycka till!
Roger
 
Tack!

Tack snälla för alla svar och bra tips! Skönt att ett vanligt tält kan duga för mig, efter att ha läst alla tält-guider på nätet trodde jag inte det! Det ska bli mycket spännande att tälta faktiskt!

Jag är 25 år förresten. Tält kan jag nog inte låna (ingen verkar ha något vettigt i min närhet) så det blir nog ett köpt på OBS eller Jysk eller något liknande då. Men litet tablett-kök har vi faktiskt så jag kan koka vatten iaf... =) Och jodå jag sover faktiskt med duntäcke även på sommaren så säcken blir nog inte för varm så länge det inte blir 30 C varmt då...

Bra tips att prova att sätta upp tältet hemma! Det ska jag absolut göra (där kan jag ju få hjälp av pappsen också som har mer vana!)!

Än en gång tack för att ni tog er tid med en stackars nybörjare!
 
Billigt och bra tält.

emma77; sa:
Tack snälla för alla svar och bra tips! Skönt att ett vanligt tält kan duga för mig, efter att ha läst alla tält-guider på nätet trodde jag inte det! Det ska bli mycket spännande att tälta faktiskt!

Jag är 25 år förresten. Tält kan jag nog inte låna (ingen verkar ha något vettigt i min närhet) så det blir nog ett köpt på OBS eller Jysk eller något liknande då. Men litet tablett-kök har vi faktiskt så jag kan koka vatten iaf... =) Och jodå jag sover faktiskt med duntäcke även på sommaren så säcken blir nog inte för varm så länge det inte blir 30 C varmt då...

Bra tips att prova att sätta upp tältet hemma! Det ska jag absolut göra (där kan jag ju få hjälp av pappsen också som har mer vana!)!

Än en gång tack för att ni tog er tid med en stackars nybörjare!

Ett tips på ett bra och billigt tält är Nordisk Karoo.
Jag köpte ett sånt i panik förra sommaren på Bauhaus för tre hundra kronor inför fjällturen när jag insåg att jag inte kunde låna tält. Det finns bild på tältet på http://www.globetrotter.de . Tältet klarade både hård vind och hällregn galant. Om man ska klaga på något så är det att det är svårt att laga mat i absiderna :)

Mvh Jeser
 
Re: Billigt...

tält finns på ÖB,195 kronor,det räcker säkert.
Finns det extra regnskydd att köpa till, så gör det. En gång i tiden köpte jag ett hundrakronors tält på Hobbex. Det var enkelväv, och det höll inte tätt fem minuter när det regnade. Då köpte jag ett regnskydd att spänna över - vips, två lager som inte var i kontakt med varandra - heltätt! Det är ju onödigt att späka sig mer än nödvändigt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
medic Första tältet. Bo och sova 33
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...