Första testet av HB Niak 1.5

Fick hem mitt Niak i dag, tillsammans med lite annat "godis" från Addnature och hade tänkt att dela med mig av första intrycket :)!

Har bara slagit upp det på gräsmattan som snabbast men kommer att fälttesta det i början av Juli med en 8-10 dagars i Sarek, får återkomma med mera info efter det.

Yttertält:Spontant så känns tältet riktigt bra, gediget HB rakt igenom med god ventilation. Tältduken är bra spänd även utan att använda staglinorna. Om man vill minska luftflödet från långsidorna så går det att tighta till det ganska bra genom att sätta markpinnen direkt mot "tältduken" istället för det korta stagsnöret.

Innertält: Stort generöst utrymme inne i tältet. Jag är 190cm och har gott om plats när jag ligger ner, även när jag sitter upp så har jag kvar sisådär 10cm till nock vilket är skönt när man lagar mat och klär på/av sig.

Absid: Enda punkten jag var lite spänd inför, då en del har antytt att den skulle vara alldeles för liten...vilket jag tycker att den Inte är!
Den svalde utan problem min liggandes Lundhags V75, skor och köket på halva absiden, och då har man hellre inga problem att gå ut/in i tältet.
Bifogar lite bilder på den punkten...

Övrigt: Vikten låg där den skulle, 1714 gram. Prövade även att använda min Poncho som extra tak/regnskydd när man går ut och in.

Ska poängtera att jag kommer att använda det som solo tält, utrymmesmässigt så funkar det att vara två men då blir det lite tight vilket jag tycker generellt gäller de flesta 2-manna med sluttande innertak.
 

Bilagor

  • IMG_2217.jpg
    IMG_2217.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1,578
  • IMG_2218.jpg
    IMG_2218.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,619
  • IMG_2220.jpg
    IMG_2220.jpg
    43.9 KB · Visningar: 1,662
Det här tältet har varit på min hjärna sista tiden. Skulle vara skönt att slippa släpa mitt Allak på sommarens vandring. Då jag ändå kommer skaffa ett dedikerat vintertält så kan jag dessutom skaffa ett regelrätt tre-säsongers. Får nog fortsätta fundera lite till :)
 
Det blev ett Niak för mig också. Premiärtur blev till Tyresta. Tycker det går bra att sova två i det. Det enda frågetecknet är absiden som kan bli tight med 2 st 70l ryggsäckar i sommar.

Ska jag jämföra med mitt Allak så kan det väl sammanfattas som att det är ett sämre tält på alla sätt utom vikt och volym. :) Det visste jag så klart då jag köpte det och allt är kompromisser som går att leva med. Innertältet är smalare än mitt Allak, men lyckligtvis är längden den samma, trots att hemsidan indikerar att det skulle vara 5 cm kortare.

Ser väldigt mycket fram emot att kunna ta med ett lättare och mindre tält på höstens vandring. Tack vare ett mindre tält så borde jag kunna gå ner på en mindre ryggsäck och spara ytterligare vikt nästa år. På sommarens paddeltur kommer dock mitt Allak få hänga med.
 
Fortsättning...

Får väl avsluta det jag påbörjade...med en kort recension hur tältet funkade i fält!

Och det fungerade Fantastiskt Bra :)!

Det är enkelt och går snabbt att resa, tar liten plats och erbjuder bra med utrymme, hade min ryggsäck (58l) inne i tältet på natten utan att det blev det minsta trångt.
Upplevde både regn under ett par nätter och hyffsat hårda vindar inne i Kaskavagge, men det var inga som helst problem...ventilationen är väldigt bra, utan att man för den delen "får" in vinden i tältet.

För mig känns det som det optimala tältet för mina behov och jag är väldigt nöjd. I år kommer jag dessutom att få sällskap på turerna av min hund :)!
 

Bilagor

  • IMG_2369.jpg
    IMG_2369.jpg
    28 KB · Visningar: 770
  • IMG_2562.jpg
    IMG_2562.jpg
    45.8 KB · Visningar: 769
Kondens

Iom att tältduken inte går hela vägen ned mot marken samt att hela dörren är mesh så har du ett mjukt luftflöde inne i tältet hela tiden. Är det helt vindstilla och rått ute så kan det naturligtvis bildas kondens på insidan av tältdukens dörrar, men inget som kommer in...:)!
 
Det blev inte dragit i tältet när det blåste tyckte du för det är väl bara nätsidor? Speciellt på kalfjället kan ju det vara ett problem då det sällan är stilla.

Mvh Johannes
 
Det blev inte dragit i tältet när det blåste tyckte du för det är väl bara nätsidor? Speciellt på kalfjället kan ju det vara ett problem då det sällan är stilla.

Mvh Johannes

Nejdå, det är bara nätsidor på dörren...övriga sidor är standard. Iom att vinden kommer in lågt, går upp efter innertältet och ut på andra sidan sas :D...så upplevde jag aldrig några problem med att det kändes dragit.

Jag försökte resa tältet så att jag hade vinden lite snett bakifrån, typ om öppningen är klockan 9 så kommer vinden ifrån klockan 1-2 eller 4-5 i den mån det gick.

Upplevde samma sak med Anjan, att vinden ventilerar tältet väldigt bra utan att blåsa rakt igenom, vilket fallet är när jag använder mitt Kaitum. Där känner man verkligen hur vinden blåser rakt igenom tältet när vindstrutarna är öppna.

Man ska också ha i åtanke att vinden inte är lika hård vid marknivå som den är 80cm upp, även ovan trädgränsen...där jag alltid befinner mig :)!
 
Gällande ligglängden vill jag anmäla avvikande åsikt. Jag är själv 192 cm och måste ligga diagonalt för att inte huvud eller fötter ska ta i väggen om jag ligger raklång. 10 cm till skulle nog vara på sin plats. Mest ligger jag på sida lite hopvikt, och gör därför inte detta till ett problem.

Annars ett riktigt bra och välventilerat tält.
P1580044.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.