Första post + tält (äntligen) beställt!

Hejsan!
Första inlägget här på Utsidan, dock har jag varit en flitig läsare en längre tid :)

Efter ungefär ett halvårs hysteri kring jakten på det ultimata tältet till mig, sambon samt hund har jag ikväll äntligen lagt beställning på ett. Sista månaderna har jag knappt fått ta ordet "tält" i mun för sambon och tillika flickvännen. Hon verkar på något sätt ha fått för sig att det här med att välja utrustning - och framförallt tält - inte "är hela världen". Ja herregud, kan man ha mer fel? =)

Tältet jag var ute efter skulle väl egentligen matcha följande krav:
* 4-säsongs tält som står emot 100m/s utan att duken rör sig.
* Stort och rymligt på insidan - helst kunna spela fotboll om vädret utanför är ansträngt.
* Inte väga något alls.
* Ha ett ruskigt litet footprint, ska kunna sättas upp precis överallt.
* Jag ska behöva leta med ficklampa efter det i min 20L-ryggsäck.
* Tältet ska överleva mina barnbarn.
* Inte kosta mer än en tonfiskburk.

Nåja. Det visade sig ganska snart för mig - som för alla er andra - att jakten på tält handlar om kompromisser. Med tiden så visade det sig att jag kunde kompromissa på ganska mycket.

Jag gjorde en ny, den här gången lite mer seriös, lista på önskemål:
* Lättrest
* Väga så lite som möjligt (med avkall på annat som följd)
* 3-säsongs
* Kunna hantera vind så bra som möjligt - men jag har inte för avsikt att placera mig högst upp på en bergstopp i onödan.
* Dubbelvägg, kunna lämna innertältet hemma när så önskas.

Så.... Efter att (som det känns) läst och jämfört vartenda tält på marknaden så slutade det nu ikväll med att jag beställde:

*trumvirvel*

Tarptent Stratospire 2 - http://www.tarptent.com/stratospire2.html

Jag är oerhört pirrig och ser fram emot att få börja sätta tältet på prov under kontrollerade former!
Nu är en sak avbockad på listan över nyinköpen som ska göras inför kommande säsong. Känns härligt! :)

Ni får ursäkta för en lång och utdragen första post, men jag behövde ventilera lite.
 
Får man ta å gratulera till tält inköpet!

Visst är det kul att fundera och planera över sommarens utfärder. Nästan kanske halva nöjet att gå och fundera över vad man ska hitta på för äventyr.

Själv blev mitt tält ett spontan inköp, innan jag ens visste mycket om tält.
Kanske lika bra det, då jag slapp fundera över alla krav det skulle uppfylla.

Det blev för min del ett Helsport Stjernetind 2. Halva priset på rea.
Tungt för en - Trångt för två. Det är ledordet.
Dessutom lågt i tak.
Men två små absider och väldigt god ventilation.
 
Det blev för min del ett Helsport Stjernetind 2. Halva priset på rea.
Tungt för en - Trångt för två. Det är ledordet.
Haha. Du får väl försöka haka upp dig på det ekonomiskt fördelaktiga i hela affären :)

Grattis! Ser fint ut. Var köpte du det och vad gick det på inkl frakt om man får fråga?
Hej och tack!
Ja nu har ju inte tältet ens lämnat stormakten i väst, så jag vet ju ännu inte vad den exakta tull- & momskostnaden kommer landa på.

Men såhär såg min shoppinglista ut:
* $345 - Tält Stratosspire2
* $25 - Seam-sealing - Ja jag vet, jag är oförskämt lat.
* $5 - Seam-sealing kit - Tänkte det "kunde vara bra att ha".
* $6 (2x$3) - Staglina 180cm.
* $10 (4x$2.5) - 22cm tältpinnar Alu.
* $5 (2x$2.5) - Trekking pole handle adapter - "kan vara bra att ha".
* $12 - Tyvek ground sheet.
* $28 (2x$14) - Vertical support pole - ersättning för 2st vandringsstavar. Främst om jag ska ut själv.
* $77 - Frakt.
Totalt: $513 = 3687SEK

Ska bli intressant att se vad de skriver för värde på paketet. Om de är regelriktiga eller hyggliga :) Det påverkar ju onekligen en hel del.
 
Haha. Du får väl försöka haka upp dig på det ekonomiskt fördelaktiga i hela affären :)


Hej och tack!
Ja nu har ju inte tältet ens lämnat stormakten i väst, så jag vet ju ännu inte vad den exakta tull- & momskostnaden kommer landa på.

Men såhär såg min shoppinglista ut:
* $345 - Tält Stratosspire2
* $25 - Seam-sealing - Ja jag vet, jag är oförskämt lat.
* $5 - Seam-sealing kit - Tänkte det "kunde vara bra att ha".
* $6 (2x$3) - Staglina 180cm.
* $10 (4x$2.5) - 22cm tältpinnar Alu.
* $5 (2x$2.5) - Trekking pole handle adapter - "kan vara bra att ha".
* $12 - Tyvek ground sheet.
* $28 (2x$14) - Vertical support pole - ersättning för 2st vandringsstavar. Främst om jag ska ut själv.
* $77 - Frakt.
Totalt: $513 = 3687SEK

Ska bli intressant att se vad de skriver för värde på paketet. Om de är regelriktiga eller hyggliga :) Det påverkar ju onekligen en hel del.

Räkna med 1000-1100kr i tullavgift och moms lite beroende på vilken växlingskurs som tullverket tillämpar för aktuell månad. Ser att du använt 7,19 i USD/SEK kurs vilket känns orimligt högt (dagens kurs är 6,49) - finns ju kreditkort utan växlingspåslag och årsavgifter som är lönsammare när man reser eller handlar utomlands;)
 
Fint tält!

Har en vän som satt med ungefär samma lista som din första och tillslut hamnade på samma tält som du.

Har spenderat några nätter i det och jag kan inte mer än att gratulera! Det är ett riktigt bra tält! Duken känns dock ganska tunn och jag vet inte hur tältet skulle stå sig i lite hårdare vind, har bara använts i skog utan vind än så länge. Du kommer säkerligen bli väldigt nöjd!
 
Tältet har anlänt!

Hej igen!

Tänkte uppdatera lite vad som hänt.
Jag la alltså min beställning den 6/1 och ett paket fanns för mig att hämta ut den 17/1 - betydligt tidigare än vad jag räknat med.

Det totala priset för tält + de tillbehör jag beställde (se tidigare post) blev: 3919:-
varav 626:- är tull+moms+postens avgift.

Idag fick jag tid och ork att ge mig ut och göra ett försök att sätta upp tältet. Var egentligen ute på en hundpromenad så jag tog första bästa plats som verkade någorlunda duglig. Dock hyggligt ojämnt i marken.

Blev väl ingen "reklambladstight" uppsättning direkt, men för att vara första försöket så är jag högst imponerad av både mig själv och tältet. Hela uppsättningen tog max 5 minuter - och då tar jag i.

Så ja, det allra första intrycket är högst positivt. =)
 

Bilagor

  • IMG_1923.JPG
    IMG_1923.JPG
    194.1 KB · Visningar: 1,091
Grattis! Hoppas att du kommer att få många nätters god sömn i tältet framöver!

Har själv tittat en hel del på Stratospire-tälten och är sugen på ett Stratospire I. Dock är jag rädd för att tältet är lite för kort för min längd (195cm). Har även tittat på Stratospire II och Notch, som har bättre utrymme på längden.

Det är svårt att på bilder se hur stor glipan i nederkant är i verkligheten. Funderar på om det i blåsigt väder går att sänka stavarna så att man kan få väldigt liten glipa, finns det spännen att dra åt så att tältet blir sträckt ändå? Tältet behöver klara ganska besvärliga förhållanden på kalfjället för att jag ska vara intresserad...

Egentligen borde jag skriva till Heny Shires och fråga men har inte kapital att lägga på ett tält i nuläget så det får vänta.

Hursomhelst hoppas jag att du avlägger en rapport här eller skriver en recension eller liknande när du har använt tältet i fält ett tag.
 
Det totala priset för tält + de tillbehör jag beställde (se tidigare post) blev: 3919:-
varav 626:- är tull+moms+postens avgift.

Grattis till tältet, skall bli spännande att höra din recension efter några turers verklig användning:)

Jag blev lite nyfiken på importpriset, men det låter som om de var hyggliga;)?
 
Hej! Var också nyfiken på importpriset, men idag har jag hämtat ut ett Scarp 2 och postens + tullens avgifter blev 426:- Jag betalade 492$ för tält och frakt men paketet var märkt med ett värde på 200$ och därav de låga tullkostnaderna. Leveransen tog 10 dagar.

/Danjel

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
medic Första tältet. Bo och sova 33
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.