Första gången i tält på vintern

Snötältpinnar och ventilation

I och med att ni tänkte ha ett "basläger" så är det inte att rekommendera, som någon gjorde, att använda skidorna och stavarna som tältpinnar. Då kan ni ju inte låta tältet stå när ni är ute. Nä, fixa till några enkla snötältpinnar i 4mm plywood eller använd aluminiumprofiler. Jag tror att det redan finns beskrivningar av hur de bör se ut, så gör en sökning. Annars läste jag om någon som rekommenderade plastpåsar med snö i som grävdes ner. Har inte provat själv men det bör ju bli lägre vikt.

Ett annat tips är att tältet ventileras ordentligt. Kondensproblemen är större på vintern än på sommaren och det kan duscha rätt fint på morgonen om man kommer åt duken. Så en trasa att torka av med är också bra om inte ventilationen haft effekt.

Nu hade ni ju iofs ett kupoltält men annars rekommenderar jag varmt att gräva köldgrop i absiden så att ni får ståhöjd vid matlagning mm. Ökar rymden i tältet rejält.

Vill också stämma in i kören och rekommendera bensin/fotogenkök. Har man vanan inne är det oslagbart.

/Tjo
H
 
Två saker

Jag är snål och har inte skaffat en bensin eller multifuelbrännare utan kämpat på med min gas. Det funkar faktiskt bättre än vad de flesta säger, ner till ca -15 grader. Jag brukar inte hålla på att dona å grejja för att värme gasen utan det är bara att köra. Detta är dock förutsatt att man använder MSR IsoPro gasen (den lilla röda behållaren) eftersom det är högre tryck och bättre blandning i den. Jag har tåtat ihop ett skydd till behållaren av ett gammalt liggunderlag vilket gör att den kan stå i snön.

Kondens är bland det jobbigaste med vintertältning, framför allt när det är runt 0 grader. För att slippa en massa kondens i tältet brukar vi ha med två liggunderlag var, ett thermarest och ett tunt i cellplast. Cellplasten lägger vi sedan under tältgolvet vilket leder till att det inte blir någon kondens mellan thermarest och tältgolv, mycket skönt!

Förövrigt så är plastpåsar i pjäxorna är ett måste, balaclava och slalomglasögon lika så. Alla linor till tältet spänns lättast och säkrast upp med snöfyllda dubbla plastpåsar (modell kraftig ICA-kasse).

Har ni ingen vidare vana av dåligt vinterväder så kan det vara ide att prova på det först, det är nämligen MYCKET sämre på vintern än på sommaren. 10m/s och regn under en sommartur upplevs ofta inte speciellt störande, kanske fryser man lite om det är under 10 grader. Vintertid kan sådant väder göra att man inte tar sig fram pga obefintlig sikt. I 15m/s är det mycket svårt att åka skidor med ryggsäck, både på platten, uppför och nedför. Det blir också fruktansvärt kallt när det blåser så. Se därför till att ge er ut på en kortare färd någon dag då det är riktigt skitväder innan ni ger er av på en flerdagarstur i ospårad terräng.

Jag längtar efter att få ge mig ut på fjället i vinter!

/Björn
 
Re: Snötältpinnar och ventilation

Henke; sa:
I och med att ni tänkte ha ett "basläger" så är det inte att rekommendera, som någon gjorde, att använda skidorna och stavarna som tältpinnar. Då kan ni ju inte låta tältet stå när ni är ute.
/Tjo
H

DOH!!

Fattade dom inte det så tycker jag nog att dom ska hålla sig inne... Men eftersom du inte förstod så citerar jag mig själv..

"Kommer ni att gå på skidor på fjället så kan man använda skidor och stavar som tältpinnar, funkar skitbra. Glöm inte pulkan, snöskyffeln och dina snöankare."

Vad tror du snöankarna var till för?


;)
 
Re: Re: Snötältpinnar och ventilation

FJS90/91; sa:
DOH!!

Fattade dom inte det så tycker jag nog att dom ska hålla sig inne... Men eftersom du inte förstod så citerar jag mig själv..

"Kommer ni att gå på skidor på fjället så kan man använda skidor och stavar som tältpinnar, funkar skitbra. Glöm inte pulkan, snöskyffeln och dina snöankare."

Vad tror du snöankarna var till för?

;)

Jaja...

Snöankarna kanske kan användas till att ankra upp pulkan på den frusna sjön... hmmm...

Tror inte att jag kommer kunna hålla mig inne i vinter trots att jag inte läste så noga. ;)

/Tjo
H
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 56
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.