Cykel, vet och etikett!

Vad är problemet?

Jag ser inte riktigt problemet med slitage på stigar. Så länge slitaget sker på stigen så är väl ingen skada skedd? Sedan finns det naturligtvis natur som är mer känslig än annan tex fjällnatur. Jag tycker problemet ofta är det motsatta, ingen använder stigen och den växer igen i alla fall i skogstrakter. För i tiden slet man på stigarna med både människofötter, hästar, slädar och vagnar så att det bildades breda diken, kallas nu hål- stigar/vägar och är ibland kulturskyddade.
Det som VERKLIGEN förstör är maskinerna som man avverkar skog med. Cykel- och mc-spår försvinner snabbt men dessa spår finns kvar i decennier tom sekel.

/Hans
 
Re: Vad är problemet?

Hutt; sa:
Jag ser inte riktigt problemet med slitage på stigar. Så länge slitaget sker på stigen så är väl ingen skada skedd? ... Jag tycker problemet ofta är det motsatta, ingen använder stigen och den växer igen i alla fall i skogstrakter. ... Det som VERKLIGEN förstör är maskinerna som man avverkar skog med. Cykel- och mc-spår försvinner snabbt men dessa spår finns kvar i decennier tom sekel.

Precis, men för egen del tycker jag inte att det ska vara tillåtet att åka motorcykel på stigar hur som helst, eftersom de sliter upp stigarna med motorstarkt hjulspinn. De har mycket större inverkan än fotgängare och cyklister.

Objektivt sett är MTBs inverkan liten ungefär som en vandrare. Däremot finns en del vandrare som blir störda, som uppfattar det som någon form av kognitiv dissonans att det cyklas på stig, som inte förstår att MTB-åkare också söker naturupplevelser etc, och uppträder då cyklisterna oförskämt och skrämmer fotgängarna är det inte alls bra för MTBs framtid i Sverige. Det är därför det är så oerhört viktigt, utan överord, att man visar respekt, ger företräde åt fotgängare, gärna stannar och pratar och är trevlig, och framför allt att man inte bombar fram så man skrämmer dem. Härvidlag får man väl konstatera, att det första inlägget som satte igång denna tråd var totalt aningslöst.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Undersökning

Om jag inte missminner mig så har någon forskare i Umeå undersökt detta med MTB:s slitage i fjällen och vandrares. Är inte riktigt säker. Någon som vet?
 
Re: Undersökning

Aardwolf; sa:
Om jag inte missminner mig så har någon forskare i Umeå undersökt detta med MTB:s slitage i fjällen och vandrares. Är inte riktigt säker. Någon som vet?

Jag har sett tre studier:
http://www.uoguelph.ca/mediarel/01-08-16/biking.html
http://www.bmg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm
http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/index.htm
Den finns betydligt fler, kolla bibliografin på den sista länken.

Per
 
Re: Re: Vad är problemet?

ipg289h; sa:
Däremot finns en del vandrare som blir störda, som uppfattar det som någon form av kognitiv dissonans att det cyklas på stig, som inte förstår att MTB-åkare också söker naturupplevelser etc,

Jag har uppfattat det som att de som kör MTB alltid letar efter mer utmanande stigar att cykla? Då är ju den intressanta frågan vad som är utmanande? Är det en stig där man kan rulla snällt eller är det en stig där man måste jobba hårt med pedalerna?

I de där undersökningarna som det hänvisades till här så stod det i alla fall i den första att där hade de instruerat försökspersonerna att gå/cykla som en "genomsnittsperson" och det är ju en av svagheterna i en sån undersökning. En cyklist som deltar i en undersökning som skall undersöka slitage kommer ju garanterat att cykla försiktigare...
 
Re: Re: Re: Vad är problemet?

nermander; sa:
Jag har uppfattat det som att de som kör MTB alltid letar efter mer utmanande stigar att cykla? Då är ju den intressanta frågan vad som är utmanande? Är det en stig där man kan rulla snällt eller är det en stig där man måste jobba hårt med pedalerna?

Typiska utmaningar är, steg, hällar, "drops", "rock-gardens" (stenig terräng där man inte oförhindrad kan trampa runt) och rötter. Det som utmanas är ens balans och teknik snarare än ens råstyrka. Det rullas alltså snällt inte minst för att försök att hålla hög fart medför att man blir totalt mörbultad. Andra utmaningar är naturligtvis backar.

Höga farter o maxtryck på pedalerna förekommer främst på väl utvecklad hårdpackad stig som saknar naturliga hinder. Som inte kräver något tekniskt, utmaningen blir då istället att cykla fort. Sådana stigar är så härdade att inverkan blir minimal.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Re: Re: Vad är problemet?

ipg289h; sa:
[
Precis, men för egen del tycker jag inte att det ska vara tillåtet att åka motorcykel på stigar hur som helst, eftersom de sliter upp stigarna med motorstarkt hjulspinn. De har mycket större inverkan än fotgängare och cyklister.

Objektivt sett är MTBs inverkan liten ungefär som en vandrare. Däremot finns en del vandrare som blir störda, som uppfattar det som någon form av kognitiv dissonans att det cyklas på stig, som inte förstår att MTB-åkare också söker naturupplevelser etc, och uppträder då cyklisterna oförskämt och skrämmer fotgängarna är det inte alls bra för MTBs framtid i Sverige. Det är därför det är så oerhört viktigt, utan överord, att man visar respekt, ger företräde åt fotgängare, gärna stannar och pratar och är trevlig, och framför allt att man inte bombar fram så man skrämmer dem. Härvidlag får man väl konstatera, att det första inlägget som satte igång denna tråd var totalt aningslöst.

Per

Det är förbjudet med motorfordon i naturen enligt terrängkörningslagen om inte dispans har givits.
Jag tror att problemet med MTB främst är känslomässig. Man tycker helt enkelt inte att cyklar hör hemma på vandrarleden, men det säger man inte utan skyller på slitaget istället. Jag har full förståelse för båda grupperna. Jag tycker det är kul att cykla MTB, men jag kan också bli störd när det kommer ett gäng farande. Jag har själv kört MC på skogsstigar men har full förståelse om andra blir störda. Numera är jag klokare och har slutat med det. Att visa hänsyn från cyklisternas sida är A&O om de skall accepteras.

/Hans
 
Underbart!

Det är helt sjuka diskussioner som den här som gör det värt att leva. Friluftsfetischism på sin topp. Tangentbordsfingrar som bara vägrar sluta skriva. Underbart! Kan annars tipsa om att Naturkompaniet nu säljer en blandning av lera och barr (gran, längd 7-15 mm 96% konfidensintervall). Den är förpackad i en vatten och vindtät påse med ett tillhörande prakiskt ställ som passar bra att ha vid datorn.
/Jonas, en som tycker att empiri suger.
 
Re: Underbart!

overkligheten; sa:
Det är helt sjuka diskussioner som den här som gör det värt att leva. Friluftsfetischism på sin topp. Tangentbordsfingrar som bara vägrar sluta skriva. Underbart! Kan annars tipsa om att Naturkompaniet nu säljer en blandning av lera och barr (gran, längd 7-15 mm 96% konfidensintervall). Den är förpackad i en vatten och vindtät påse med ett tillhörande prakiskt ställ som passar bra att ha vid datorn.
/Jonas, en som tycker att empiri suger.

Vad är produktmomentkorrelationskoefficienten mellan leran och barret?
 
Ge upp

Nermander ge upp.

Vandring ger mer skada på marken än vad en MTB ger. Klart att man letar efter utmanade ställen för att testa om man klarar det eller inte. Men för det mestaq så cyklar iallafall jag normalt på stigar och grusvägar.
 
Missad poäng.

Aardwolf; sa:
Nermander ge upp.

Vandring ger mer skada på marken än vad en MTB ger. Klart att man letar efter utmanade ställen för att testa om man klarar det eller inte. Men för det mestaq så cyklar iallafall jag normalt på stigar och grusvägar.
Om vandrare för sig eller om MTB för sig sliter mest på terrängen är väl inte det riktigt intressanta? De flesta leder och stigar som finns idag är skapade av i huvudsak vandrares slitage. Om vi då tillför ytterligare en slitagefaktor, nämligen MTB, till det redan befintliga slitaget från vandrare, så ökar det TOTALA slitaget. Det nämns också i den första länk som ipg289h refererar till ovan:

"“In reality, both are equally damaging to the environment, but there is increased trail wear because twice the number of people are now using the trails.”

Eftersom det är kombinationen vandrare och MTB som ger det TOTALA slitaget är det inte så meningsfullt att säga att vandrare ger mer skada på marken än vad MTB ger. Det viktiga måste väl vara frågan: ökar slitaget på leder och stigar om vi tillför slitage från MTB, GIVET det slitage som redan finns från vandrare. För mig är svaret på den frågan ja. Nästa fråga är om slitaget blir oacceptabelt stort och vad man i så fall ska göra åt det, utan att behöva förbjuda eller vis nolltolerans mot det ena eller det andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.