Cykel, vet och etikett!

varit i sthlm?

Till Per med sina mtb regler, har du någonsin varit i sthlm och fått uppleva dess barnvagnsmarodörerna? eller cyklar du bara runt i någon liten håla där det inte finns en granne på 4 mil? Som cyklist där banan är till för både fotgängare och cyklister så ska fotgängare hålla sig till vänster sida precis som om de färdas på vanlig väg. Detta då för att cyklister ska kunna ta sig förbi utan något krångel. Något som de flesta SKITER i!
Mvh Johan Nyberg
 
crazy; sa:
Jag kan bara säga att jag tycker det är ganska olustigt att cykla bland bilar här i stockholm. Jag bor dock vid Nacka reservatet så jag slipper oftast det tur nog.

Jag undrar vad era erfarenheter är av att cykla på gångväg och dylikt.


mvh

Hej!

Jag kan förstå ditt problem.
Jag tror att jag har en bra lösning på dina problem.
Flytta till Norbotten eller kanske Jämtland! Det finns milvis av stigar och nästan inga barnvagnar, om du stöter på en sådan så stannar man snarare och pratar för det kan ta flera månader innan man stöter ihop med någon igen.
Du behöver heller inte oroa dig över sådana hälsomoment som avgas och trafik, det finns knappt häruppe. Inom kort kommer du att vara så harmonisk som de gravida kvinnorna i Kellogs K-special reklamen, du kommer att njuta av tillvaron!
Flytta innan du har fått någon permanent skada av Stockholm!

=)

/nisse
 
Vanligt problem

Hejsan,

Jag kommer ifrån brisbane, australien och har upplevt precis samma problem. Om man vill cykla en träningspass, vara det på motions eller mtb, måste man köra på vägarna med bilarna för att undvika köra över någon, men då ställa man sig själv i en riskig miljö. Det finns flera som promenera, jogga eller cyklar långsamt på stigarna med hörlura på sig och har ingen aning att man kommer bakifrån. Vad ska man göra? De flesta motionscyklerer hemma köra deras träningspass jätte, jätte tidigt bara för att undvika trafiken (men det är lite kall för det här!)
 
schweingaard; sa:
Hej!

Jag kan förstå ditt problem.
Jag tror att jag har en bra lösning på dina problem.
Flytta till Norbotten eller kanske Jämtland! Det finns milvis av stigar och nästan inga barnvagnar, om du stöter på en sådan så stannar man snarare och pratar för det kan ta flera månader innan man stöter ihop med någon igen.
Du behöver heller inte oroa dig över sådana hälsomoment som avgas och trafik, det finns knappt häruppe. Inom kort kommer du att vara så harmonisk som de gravida kvinnorna i Kellogs K-special reklamen, du kommer att njuta av tillvaron!
Flytta innan du har fått någon permanent skada av Stockholm!

=)

/nisse

*skrattar*

Jo tack, jag har faktiskt funderat på det. Jag tror inte jag stött på en endaste barnvagn när jag fjällvandrat. Mycket konstigt!
 
crazy; sa:
schweingaard; sa:
Hej!

Jag kan förstå ditt problem.
Jag tror att jag har en bra lösning på dina problem.
Flytta till Norbotten eller kanske Jämtland! Det finns milvis av stigar och nästan inga barnvagnar, om du stöter på en sådan så stannar man snarare och pratar för det kan ta flera månader innan man stöter ihop med någon igen.
Du behöver heller inte oroa dig över sådana hälsomoment som avgas och trafik, det finns knappt häruppe. Inom kort kommer du att vara så harmonisk som de gravida kvinnorna i Kellogs K-special reklamen, du kommer att njuta av tillvaron!
Flytta innan du har fått någon permanent skada av Stockholm!

=)

/nisse

*skrattar*

Jo tack, jag har faktiskt funderat på det. Jag tror inte jag stött på en endaste barnvagn när jag fjällvandrat. Mycket konstigt!

=) Det är knappt att man stöter på bilar här på somrarna. Jag cyklade upp till Arvidsjaur härifrån Luleå i somras. Jag var tvungen att cykla på kvällen och natten för på dagarna var det 25-35 grader varmt. Jag skulle ha dött om jag cyklade på dagen. På natten var det 18-22 grader. Det tog 12 timmar för mig att cykla 17 mil, och 2 mil av dom var vägarbetsområde med spårigt singelgrus vilket gjorde nästan helt omöjligt att cykla med min MTB. Jag hade tänkt att det skulle ta 8-10 timmar. Stack torsdag 1600 direkt efter jobbet och var framme 0400. 10min rast varje timme och en 40 min rast då jag käkade super mål på någon väg grill (dum ide). Under hela cyklingen stötte jag på 17 bilar 2 bussar 1-3 lastbilar en lite unge på cykel. Inte en enda barnvagn!
Det är förövrigt jäkligt ljust häruppe på nätterna, det märktes knappt att det var natt.
Så flytta innan det är försent och du har rotat dig därnere!
=)
/nisse
 
schweingaard; sa:
Under hela cyklingen stötte jag på 17 bilar 2 bussar 1-3 lastbilar en lite unge på cykel. Inte en enda barnvagn!

En långcyklare jag träffade på beskrev vägarna ha cyklat på med orden "ungefär en bil i timmen". (Då hade han cyklat från Stockholm till Örebro i ett sträck över natten.)
 
Hojar du fortfarande bland mammor med barnvagnar?

schweingaard; sa:
Flytta till Norbotten eller kanske Jämtland! Det finns milvis av stigar och nästan inga barnvagnar, …
Flytta innan du har fått någon permanent skada av Stockholm!
Ett klokt råd och ett alldeles utmärkt förslag jag varmt vill tillskynda :)
crazy skrev:
Jag tror inte jag stött på en endaste barnvagn när jag fjällvandrat. Mycket konstigt!
Det kan bero på att du varit i fjällen på riktigt och vandrat. Och inte gjort som i Stockholm där du hojar på ställen där man inte bör åka mountainbike, bland barnvagnar och flanörer.

Hur går det med cyklingen? Ägnar du dig fortfarande åt att posera o att skrämma fotgängare? Eller har du börjat hoja där mammorna inte drar sina barnvagnar? Kanske börjar det bli dags för dig att skaffa dig en hoj som duger till att åka där man inte kan dra barnvagn?

Per
 
schweingaard; sa:
=) Det är knappt att man stöter på bilar här på somrarna. Jag cyklade upp till Arvidsjaur härifrån Luleå i somras. Jag var tvungen att cykla på kvällen och natten för på dagarna var det 25-35 grader varmt. Jag skulle ha dött om jag cyklade på dagen. På natten var det 18-22 grader. Det tog 12 timmar för mig att cykla 17 mil, och 2 mil av dom var vägarbetsområde med spårigt singelgrus vilket gjorde nästan helt omöjligt att cykla med min MTB. Jag hade tänkt att det skulle ta 8-10 timmar. Stack torsdag 1600 direkt efter jobbet och var framme 0400. 10min rast varje timme och en 40 min rast då jag käkade super mål på någon väg grill (dum ide). Under hela cyklingen stötte jag på 17 bilar 2 bussar 1-3 lastbilar en lite unge på cykel. Inte en enda barnvagn!
Det är förövrigt jäkligt ljust häruppe på nätterna, det märktes knappt att det var natt.
Så flytta innan det är försent och du har rotat dig därnere!
=)
/nisse

En kväll för några veckor sen åkte jag sträckan riksgränsen -> Luleå med bil. Det dröjde ca 40 mil innan vi blev omkörda/körde om första bilen, däremot hade vi några möten, så helt ensamma på vägen var vi inte :)
 
migael; sa:
Det dröjde ca 40 mil innan vi blev omkörda/körde om första bilen, däremot hade vi några möten, så helt ensamma på vägen var vi inte :)

Härligt, i Ladakh har vi haft vägarna praktiskt taget för oss själva, särskilt mot Pangong, en sjö på 4200 m ö h, o i Norra Laos finns knappt någon trafik heller.

Och inga barnvagnar heller för den delen. http://www.lowdin.nu/Treks/Lamayuru/Film0343.JPG Alldeles utmärkt för cykling :)

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.