Paddlingsteknik ?

Jag trycker på samma sida när jag använder grönlandspaddel också, men jag tror att jag lutar kroppen en aning åt andra hållet och stöder med motsatta knät, för att få mer balans då jag skär paddeln genom vattnet.
Blir lite cykling men i en kajak.

Har provat trycka med foten på motsatt sidan, men det känns avigt och blir svårt med bålrotationen.

 
Paddeldraget snett ut är för att han använder vingpaddel. Den skall dras snett utåt. Drar man rakt bakåt får man inte den effekt som vingpaddeln är konstruerad för.

Jag för själv paddeldraget ut åt en del åt sidan med en vanlig paddel. Upplever att det underlättar kroppsrotationen. Med mina långa armar är alternativen annars att föra handen långt ner i vattnet eller böja armen vilket bara skulle föra belastning till biceps.
 
Conny Edholm, en gång världsmästare på K-2 1000 meter och duktig instruktör brukar säga att paddelskaftets mittpunkt bör rotera runt en punkt framför kanotisten i kanotens mittlinje. Det blir lätt att den punkten fladdrar långt åt både höger och vänster vilket inte är optimalt.
Bentrampet kräver att bäckenet roterar i sitsen vilket inte alltid är så lätt att få till. För sprintkanotister sitter en stor del av den framåtdrivande kraften i bentrampet. Det finns alltså en hel del att vinna även för turpaddlare att trampa fram kajaken.
 
Kolla filmen som Makker delade i sitt inlägg. Slow motion ca. 1:20 in i filmen. Han har en helt grym kroppsrotation och mitten av paddelskaftet flyttar sig extremt långt ut på sidorna. Så jag har svårt att se hur man ska paddla med effektiv kroppsrotation och samtidig hålla paddelskaftets centrum över kajakens mittlinje.
Det kanske funkar med låg paddelföring och en lång paddel, men med en hyfsat kort vingpaddel som man paddlar med hög paddelföring finns inte en chans.
 
jag har också hört ibland att man ska förställa dig detta att paddeln är fixerad i mitten på ett stag, men tror inte riktigt på det. Blir svårt att få samma kraft och man får hålla mycket högre frekvens och kortare drag. Går ju inte att utnyttja hela ens kropps kraftöverföring från fötterna heller.
 
Paddeldraget snett ut är för att han använder vingpaddel. Den skall dras snett utåt. Drar man rakt bakåt får man inte den effekt som vingpaddeln är konstruerad för.
Jo, Knuts teknik är fin att se, men han är nästan 2 meter lång.

Titta på världens nu snabbaste 200 meters paddlare Liam Heath

Titta på vart bladet är när benet är sträckt.
 
Senast ändrad:
Kolla filmen som Makker delade i sitt inlägg. Slow motion ca. 1:20 in i filmen. Han har en helt grym kroppsrotation och mitten av paddelskaftet flyttar sig extremt långt ut på sidorna. Så jag har svårt att se hur man ska paddla med effektiv kroppsrotation och samtidig hålla paddelskaftets centrum över kajakens mittlinje.
Det kanske funkar med låg paddelföring och en lång paddel, men med en hyfsat kort vingpaddel som man paddlar med hög paddelföring finns inte en chans.

Håller med att det verkar svårt att hålla paddelskaftsmitt över kajakmitt genom hela draget, då skulle jag behöva böja på armarna för att dra och det vill jag inte. Både med hög och låg paddelföring.
Ännu svårare om jag ska trycka med samma fot som där paddeln är blöt, då trycker/vrider ju foten bort kajakmitt från paddelskaftsmitt.

/Patrik
 
jag har också hört ibland att man ska förställa dig detta att paddeln är fixerad i mitten på ett stag, men tror inte riktigt på det. Blir svårt att få samma kraft och man får hålla mycket högre frekvens och kortare drag. Går ju inte att utnyttja hela ens kropps kraftöverföring från fötterna heller.
Man skall komma ihåg att paddelekniken har utvecklats mycket de senaste hundra åren, och den teknik som lärs ut idag inte är samma som t.ex. på 80-talet eller tidigare. Idag strävar vi oftast efter ett paddeltag där armarna inte alls ändrar vinkel under själva paddeldraget, utan all kraft kommer från bålen och benen. Paddeln kommer då också naturligt att gå ut från kajaken. Denna teknik fungerar på alla paddlar: vingpaddlar, platta europaddlar och grönlandspaddlar, så länge man sitter i en kajak med fotstöd.

Detta gör också att det finns en hel del idéer som ansågs rätt förr, som den om den fixerade punkten på paddeln och att boxa fram den övre handen mot fören, som idag inte längre passar den teknik som lärs ut. Samma sak gäller också rekommenderad längd på paddeln och hur brett man skall hålla händerna när man paddlar. Så man får läsa äldre litteratur med viss försiktighet, och anpassa olika tekniktips till sin egen paddelstil.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.