Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak.

Efter att ha gått och längtat att få börja paddla men inte haft råd eller plats med en kajak hittade jag tillslut en gammal VKV-liknande sak för ett par tusenlappar. Kanske dyrt egentligen för en gammal repig glasfiberkajak utan några som helst finesser, men det har varit helt hopplöst att hitta något i den prisklassen annat än riktigt gammla tävlingskajaker typ Struer, och de har funnits för långt bort. Den här fanns i Borlänge. Överkomligt långt att åka.

Nu är frågan vad jag köpt. Det finns inte en enda märkning på den. Tycker den ser ut som en klassisk VKV förutom att jag tycker att aktern är rätt hög. Måtten är lite mysko. Inte fullt ut 520cm, men mer än 510cm. Den har flyttankar i sidorna. Köl. Underliggande roder. En löst liggande sittdyna i svart skumgummi/gummi material. Anatomiskt utformad efter en liten rumpa. Styrningen (som jag tyvärr inte tagit någon bild av) bestod av en smal planka som sticks ner mellan plastklossar på insidan av skrovet. På plankan sitter ett rakt ok som man trycker på med fötterna (tåna). Mellan oket och linorna sitter det ett par långa kolvar som man justerar längden på och låser med en plastskruv. Tyvärr har själva fotstödet krympt med åren och är nu för smalt för att sitta kvar så jag byggde ett nytt fotstöd med ett par pedaler på topp. De blev rätt låga, men duger att justera med tåna. Ända problemet är att det blev för dålig utväxling till rodret. Det tar dåligt. Får nog flytta in linorna på bakre oket så det blir lite mer utslag på rodret.

Hur kopplar ni era pedaler? Jag trycker åt fel håll hela tiden. Hjärnan vill göra som med ett styre. Trycker man höger och låter vänster pedal komma mot sig så svänger kajaken åt höger. Precis tvärsemot hur det blir med ett styre. Går ju såklart att lösa om jag ändå ska flytta om linorna bak. Det är ju bara byta plats, men hur har alla andra? Trycker ni höger om ni ska åt höger eller gör ni som om det vore ett styre (eller framaxeln på en lådbil utan styrrep)?

Har tagit lite bilder på kajaken. Kanske någon kan säga direkt vad det är (eller om det t.ex INTE är en VKV). Den är höger/vänstergjuten, har flottörer i sidorna, köl och en lucka för rodermekanismen men inga skott. Ca 60cm bred (kan vara nån cm smalare, svårt att mäta) och drygt 510cm. Vet inte hur mycket den väger. Jag tycker den känns rätt tung och stabil. Den känns stryktålig. Men jag hanterar den utan problem på egen hand. Lägger upp den på takräcket och tar ner den igen, bär in den i garaget o.s.v. helt själv.

Bilderna talar väl för sig själv. Den sista är på pedalerna jag själv snickrat ihop. Där syns fästena i skrovet och justerkolvarna för linlängden.
 

Bilagor

  • DSC00034 redigerad.jpg
    DSC00034 redigerad.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,942
  • DSC00032 redigerad.jpg
    DSC00032 redigerad.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,804
  • DSC00019.jpg
    DSC00019.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,609
  • DSC00021.jpg
    DSC00021.jpg
    22.4 KB · Visningar: 1,866
  • DSC00017.jpg
    DSC00017.jpg
    24 KB · Visningar: 1,583
  • DSC00027 redigerad.jpg
    DSC00027 redigerad.jpg
    62.7 KB · Visningar: 1,862
Hur fick jag plats med den då? Jag bor i en tvåa på tredje våningen. Cykelförrådet är inhyst i ett par gamla skyddsrum. Ingen chans att få in den där. Garaget är kort och har lågt i tak. Men det fixade sig... Det enda är att grannen får lite problem att kliva in på sin passagerarsida, men det får de leva med. Själv får jag backa in bilen annars får jag inte upp förardörren, det kan jag absolut leva med!
 

Bilagor

  • DSC00016 redigerad 750.jpg
    DSC00016 redigerad 750.jpg
    166.4 KB · Visningar: 1,626
Är det inte klassikern Åland?

Tycker mig känna igen utseende och vissa detaljer.
Gissat att "kajaknördarna" ;-) här på Utsidan kan avslöja mer.

//Dag
 
Åland verkar vara förebilden till de här typerna av kajak (som man som nätsurfande nybörjare gärna förknippar med VKV), men den verkar ju ha varit bredare och även kortare.
Här är fotstödet med styroket:
 

Bilagor

  • DSC00040 redigerad.jpg
    DSC00040 redigerad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 2,072
Kan vara en Tumlare av Lars Glasser eller Skagerak som byggdes på västkusten.

Ser ut som vårt roder och våra fästen för styrningen, men kajaken är inte vår.

Kåre (jobbar på VKV)
 
Kan vara en Tumlare av Lars Glasser eller Skagerak som byggdes på västkusten.

Ser ut som vårt roder och våra fästen för styrningen, men kajaken är inte vår.

Kåre (jobbar på VKV)
Hm.. Vart byggde Glassér sina båtar? Jag har ju ingen historie kunskap i ämnet men han verkar ha något med Rättvik att göra, och glasfiberpaddeln som följde med är tillverkad i just Rättvik. Kajaken har troligen alltid "bott" i Borlänge, så det är väl inte så långsökt att den är byggd i dalarna. Som född gästrike så kom jag att tänka på en annan sak... Tillverkade Ockelbo kajaker nån gång? Minns att det stod kanadensare på fabriksområdet, men inte något om kajaker.
 
Vad fick du ge för den? (om man får fråga)
2000 spänn. Helt hopplöst att hitta en begagnad kajak överhuvudtaget i de här trakterna, än värre i det prisläget. Den har repor, några mindre sprickor i gelcoaten men känns frisk i plasten i övrigt. Den har också ett par bucklor, men där finns det inga sprickor eller skador i övrigt på plasten. Misstänker att de uppstått under alla de år den legat oanvänd i ett garage. Det kan handla om 30 år på samma ställe!
Jag var inte enda köparen på kö så jag vågade inte pruta. Det känns inte som ett fynd, kanske lite överpris med tanke på bucklorna, men den är inte trögpaddlad, inte ostabil så man känner sig osäker och den känns gedigen i plasten. Den lär få ta en del stryk misstänker jag, då det är svårt att inte dutta till asfalten ibland vid lastning. Den blir nog bra så länge. Kompisarna har nya korta modeller så vi får väl se om man paddlar ifrån dem, åtminstone så länge det går rakt fram :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.