Snabb hjälp om Rockpool Menai 18

Hej!
Jag har paddlat lite helger de senaste åren och skall köpa en första kajak denna säsongen. Jag vill helst ha en skedda då jag trivs med det. Letar nyare begagnat i glasfiber som packar skapligt. Jag packar gärna med mig mer än vad jag skall och ser gärna till att jag kan få med en flaska vin till kvällens middag. Jag behöver ingen pråm då jag vill ha lite paddelglädje med. Svårt att få allt! Har fått ett bra erbjudande om en Rockpool Menai 18 men jag vet inte om 556cm känns brutalt långt. Hade siktat in mig på 520-530. Det får kosta helst runt 15 men max 20000. Nytt eller beg. Vad skall jag skaffa? Kajaken är 50 mil ifrån mig så jag har svårt att testa den. Någon sade att den var svårstyrd i vind men svarade bra på kantning. Testade en alaw (kortare 521cm) på escape idag olastad. Stadig, kanterna svarade det jag vågade testa men hur stor skillnad är det till menaien? Jag köper hellre en påkostad bättre beg än ny. Funderar på en ny tahe wind 535 om jag inte hittar rätt beg. Längd (på mig...) 185cm och ca 85kg.

Vad skall jag köpa? Är Menaien rätt? Tacksam för snabbt svar!!

Martin
 
Jag är 195 och väger 85 (långa ben har jag också). Jag sitter bra i en tahe wind 535, har en med både roder och skädda. Man sitter rätt tight så man kan inte jobba jättemycket med benen vid paddling men det är skönt att sitta tight för man får bra kontakt med kajaken vid rollar och kantningar.
 
Hittar inget specifikt om Menai men om den mindre alawen och det var trevlig läsning. Det skiljer dock 35cm och frågan är om lekfullheten försvinner. Jag är ganska ny på detta och har inte någon fulländad teknik utan vill hitta en kajak jag kan ha roligt i och vara ute på helgturer med en del packning... Är det någon som paddlat den som vill ge ett omdöme? Hur är den lastad/olastad? Känslig för vind? Den verkar mycket välbyggd och skedda vill jag ha. Jag har provsuttit en och satt grymt bra men jag vet inte om det är en pråm jag får. Den är 50mil ifrån mig så det är inte bara att åka... Hur stor skillnad kan man förvänta sig mellan 521 och 556cm?
 
Jag är 195 och väger 85 (långa ben har jag också). Jag sitter bra i en tahe wind 535, har en med både roder och skädda. Man sitter rätt tight så man kan inte jobba jättemycket med benen vid paddling men det är skönt att sitta tight för man får bra kontakt med kajaken vid rollar och kantningar.

Jag har bara sett wind 535 i butik och den verkar vara ett vettigt köp om man köper nytt. Den lastar det jag behöver och verkar vara ett bra alternativ på många sätt även om några tester tyckte att den var lite sävlig. Därav föll jag för rockpool som jag hittat ett erbjudande på men tvekar pga längden. Jag vill gärna träna upp kantningar bättre!!
 
Har suttit i men bara paddlat lite i Menaien. Rockpool generellt bygger riktigt fina båtar men personligen skulle jag nog gått ner på en mindre modell, typ Alaw eller GT. Om du inte är ute efter en riktig långtursbåt där du får med allt så tycker jag den är lite för stor, man tappar såklart lite lekfullhet och manövrerbarhet jämfört med de lite mindre modellerna. Men, för min typ av paddling skulle t.ex. GT vara en bättre kompromiss mellan långtur och lekfullhet
 
Jag är i branchen och säljer bla rockpool. Menai är ju som redan kommit fram en båt gjord för lååånnga turer. Jag upplever menai som rätt följsam om man ser tilll till volymen. Men det är klart att den inte kan tävla med en fullfjädrad surfmaskin med mer rocker, kortare och mindre volym. Alla båtar är en kompromiss av olika egenskaper och vad som är rätt just för dej kan nog bara du och din rumpa (sittställningen) svara på.
 
personligen har jag märkt att jag dras mer och mer till kortare kajaker. det är klart roligare och betydligt trevligare, än att paddla nåt som känns som den går på räls.
 
Hej!
Jag har paddlat lite helger de senaste åren och skall köpa en första kajak denna säsongen. Jag vill helst ha en skedda då jag trivs med det. Letar nyare begagnat i glasfiber som packar skapligt. Jag packar gärna med mig mer än vad jag skall och ser gärna till att jag kan få med en flaska vin till kvällens middag. Jag behöver ingen pråm då jag vill ha lite paddelglädje med. Svårt att få allt! Har fått ett bra erbjudande om en Rockpool Menai 18 men jag vet inte om 556cm känns brutalt långt. Hade siktat in mig på 520-530. Det får kosta helst runt 15 men max 20000. Nytt eller beg. Vad skall jag skaffa? Kajaken är 50 mil ifrån mig så jag har svårt att testa den. Någon sade att den var svårstyrd i vind men svarade bra på kantning. Testade en alaw (kortare 521cm) på escape idag olastad. Stadig, kanterna svarade det jag vågade testa men hur stor skillnad är det till menaien? Jag köper hellre en påkostad bättre beg än ny. Funderar på en ny tahe wind 535 om jag inte hittar rätt beg. Längd (på mig...) 185cm och ca 85kg.

Vad skall jag köpa? Är Menaien rätt? Tacksam för snabbt svar!!

Martin

Köp en Tahe Reval Midi Pe. Den passar in på den kajak du söker. Fast den är bättre :)

Köp klubb varianten rodret är helt överflödigt på en sådanhär kajak. Revalen är även väldigt enkel att rolla vilket alltid är kul

Materialet pe är faktiskt helt OK väldigt robust och Tahes sandwich material är väldigt styvt. Nackdelen mot en komposit är att den är några kilo tyngre.

Vill du göra av med pengar kan du alltid köpa 2 kajaker.

Hans Friedel
 
Jag är i branchen och säljer bla rockpool. Menai är ju som redan kommit fram en båt gjord för lååånnga turer. Jag upplever menai som rätt följsam om man ser tilll till volymen. Men det är klart att den inte kan tävla med en fullfjädrad surfmaskin med mer rocker, kortare och mindre volym. Alla båtar är en kompromiss av olika egenskaper och vad som är rätt just för dej kan nog bara du och din rumpa (sittställningen) svara på.

Har bestämt mig för att pröva den. Jag är inte så bra på att packa lätt utan släpar mer än vad jag borde. Efter att ha pratat med escape och horisontkajak blev jag övertygad om att skrovet gjorde den mycket rörlig olastad och mera kursstabil som lastad. Hämtar den imorgon! Satt grymt bra i den!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.