Snabb havs-/motionskajak för tjejer?

Skulle behöva er hjälp med att hitta en lämplig kajak för min fru. Hon har tänkt att använda den både för motionspaddling/träning och för weekendturer då och då. Paddlingen kommer ske i havet, och i dagsläget har hon ingen större vana av paddling så kajaken kan inte vara tokrank.

Vilka modeller är de lämpligaste? De jag i första hand kommer att tänka på är Reval Kayaks Cruiser och Epic 16X, men jag antar att det finns fler? Och förhoppningsvis billigare =)
 
Tjejkajak!

Tidningen paddling hadde en överblick på marknaden av tjejkajaker i senaste nr och tabell med fakta på sin hemsida. Tyvärr missade dom ;-9 att få med en bild på vårt senaste tillskott i sortimentet, så jag tänkte bjuda på detta om reglementet tillåter.

Bilden visar Seabird 480 intill Seabird Expedition.

Mvh Kåre
 

Bilagor

  • 000_0701- 副本 8.jpg
    000_0701- 副本 8.jpg
    30 KB · Visningar: 2,188
Min sambo har en Point 65 Lite som hon är nöjd med. Den är framtagen för lite lätta och kortare personer och ligger bra vattnet även utan packning.
 
Lettmann Streamliner Touring?

Det finns ett par modeller till i det häradet... Kanske åt det rankare hållet iofs. Men väldigt intressant med betoningen på motion och med mindre betoning på småturer i skyddad miljö. Det kan väl inte sägas vara en havskajak, även om den verkligen kan användas till havs med liten packning. De/den fyller upp ett spännande område i kajakutbudet.
 
är det främst tänkt för att motioneras med så köp en motionskajak med lucka det finns ett antal olika man klarar en övernattning med dessa vill man va ute lite längre så hyr/låna en kajak
 
Hur speciell behöver en tjejkajak vara egentligen?

Tjejer väger ju ofta mindre än killar, men då kanske det är vikten man ska utgå från mer än från könet.
Ett "problem" tycker jag verkar vara att längden minskar så pass mycket på vissa "tjejkajaker".
Visst ska väl volymen ned vid minska vikt, men kanske kan man tänka sig att en lättare person, och kanske särskilt en tjej, klarar en smalare kajak än en tyngre person.
Det viktigaste kanske är att det inte är en stor "pråmig" kajak som helt enkelt flyter högre än vad som är tänkt?

Har en sambo som är 1,76 och väger mellan 60 och 65 (detta är väl troligen hemligt). Hon paddlar i en kajak som jag kan avslöja är längre än 5,20 och ibland betraktad som rank. Hon gör det utan problem, och utan mycket träning. Man kanske inte ska säga att tjejer har bättre balans - men det viktiga är förstås att utgå från hur mycket stabilitet den aktuella individen behöver. (Sen är det väl en annan sak att det inte skulle förvåna mig om tjejer har bättre balans än killar.)
 
Hur speciell behöver en tjejkajak vara egentligen?

Som med alla råd om kajak är det väldigt individuellt. En sak jag förstått är att tjejer ofta föredrar stor sittbrunn. En del tjejer är lite större om baken och har svårare för att komma i och ur en liten sittbrunn. Som svar på andra liknande frågor i forumet kan jag rekommendera Cobolts Kayaks Mentor eller Origo. Prisvärda allroundkajaker med stor sittbrunn som passar för både motionspaddling och långtur.
 
Jag är 1,70 lång, väger 60-65 kg, och STORMTRIVS i min nya Tahe Wind 505. Liten, lätt & smidig, men ändå inte alltför kort och knubbig.
 
Kan du ge några exempel? Jag har noll koll på motionskajaker.

streamlinern har ju redan nämnts NELO Sipre Zedtech och Elio har varianter Så även Polledo det jag vill säga är att om man framförallt skall motionera vill man inte släpa runt på en 20+kg kajak i onödan speciellt inte om man är lätt tjej. Och ja nybörjartjejer har oftast mycket lättare med balansen än dito killar.
 
Tjejkajak?

Jag har en Lettman Eski 525 som jag är väldigt nöjd med. Den är lättmanövrerad. Relativt stor sittbrunn och jag tycker den är superhärlig att paddla. Ett tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
Siven snabb och lätt kajak med stor lucka fram? Paddling allmänt 8
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
jp Snabb kajak med lårstöd för roll? Paddling allmänt 11
AnnikaB Snabb kanadensare (Martre?) Paddling allmänt 3
Magnus_74 Snabb K2.a Paddling allmänt 2
Lackan Snabb kanadensare Paddling allmänt 2
ha-man Snabb plastkajak? Paddling allmänt 10
LisaJ Snabb fråga om vikt! Paddling allmänt 2
Joakim Ambrosson K2 - snabb, sjövärdig och packvärdig Paddling allmänt 0
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
Mezzner SNABB kajak till hurtbulle Paddling allmänt 32
erikmtb Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak Paddling allmänt 1
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Siven Fw2000 hur snabb är den ? Paddling allmänt 2
manlan Stilla Havs-paddling föreslår Google Paddling allmänt 4
Sallle Lettman streamliner till havs? Paddling allmänt 2
swahn_hotmail.com Havs-Kajak Paddling allmänt 2
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.