Hjälp med val av kajak

Hej. Har tänkt att köpa mig en kajak. Finns så många varianter och modeller att jag knappt vet var jag ska börja, hoppas på att kunna få lite vägledning här.

Väger 95 kg fördelade på 185 cm. Smidighet är inte min starkaste gren så lätt att stiga i och ur känns viktigt. Är båt- och sjövan men har bara paddlat kajak några gånger.

Kommer paddla i södra skärgården, runt Nynäshamn-Torö/Järflotta-Landsort. Kommer bli främst kortare turer, men hoppas kunna ge mig ut på övernattningstur någon gång per år.

Kajaken bör hellre vara stabil och säker än snabb och sportig. Plast är nog lämpligast material för mig.

Vore tacksam för förslag på modeller att titta närmare på! :)
 
Det finns ett antal trådar om just den frågeställningen på Utsidan. De flesta ger rådet att hyra och prova sig igenom ett antal olika kajaker innan man köper en egen. Själv håller jag inte alls med om den taktiken, men för en nybörjare kan det vara skäl att ändå prova några modeller innan första köp, för att inte köpa något man växer ur genast. Om du har en kajakklubb i närheten finns i allmänhet möjligheten som medlem att gratis eller för en ringa summa använda klubbens kajaker.

Din vikt är knappast något problem och längden begränsar ännu inte urvalet värst mycket (jag är 192 cm lång och har märkt att ett antal intressanta modeller ger några kritiska centimeter för lite utrymme i längsled).

För att nu föreslå något kommer här några modeller:
-P&H Scorpio i plast brukar många tycka om.
-Prijons kajaker i HTP-plast är bombsäkra och lika styva som fiberkajaker. T.ex Seayak 520 torde vara en mångsidig kajak.
- Seabird Scott MV är en billig fiberkajak med utmärka egenskaper och paddlingsglädje.

Bäst är i alla fall att gå till en kajakbutik med stort urval och be om råd och hjälp där.

Blir du en ivrig paddlare så är sannolikheten att du byter kajak inom några år ändå stor, så det är ingen idé att ta för stor stress med första kajaken. Viktigare är att komma ut och paddla.
 
Mkt fint paddelområde! Men ibland korta och bångstyriga vågor. Kajaken bör vaka och surfa bra i vågor.

Hur skall du förvara kajaken? Bra om det finns fastlåsningsmöjlighet i form av beslag eller skrovgenomföring om kajaken skall förvaras utomhus.

Personligen föredrar jag kajaker med roder och stor sittbrunn. Men det är verkligen en smaksak. Du kan hyra kajak vid Lövudden och testa deras plastksjaker.

En begagnad kajak kan vara vettig som förstaköp.

Thure
 
Tack för svaren. :)

Provsatt fyra kajaker idag och det slog mig hur stor skillnad det var. På vissa så satt flärparna i sittbrunnen väldigt obekvämt mot låren, och det var även stor skillnad i utrymme för mina fötter i storlek 46.

Dom som jag satt bra i var Tahe Rival Midi och Tiderace Vortex. Ska försöka komma iväg och provpaddla dom imorgon. Vortexen såldes begagnad och de landade på ungefär samma pris.. Vad tror ni om dessa modeller, kan de funka för mina ändamål?

Niklas
 
Tiderace Vortex upplever iaf jag (det lilla jag har testat) som en riktigt trevlig kajak där du har stora möjligheter att utvecklas som paddlare och du lär inte "växa ur den" (tycka att den är för trög och tråkig) i första taget.

Med det vill jag säga att den för den saken inte är en svårpaddlad och instabil kajak, tvärt om, den är stabil, lekfull och lättmanövrerat, men inte supersnabb. Tycker du att du satt bra i den så skulle jag säga att det är ett utmärkt val.

Vortexen påminner i övrigt en hel del om P&H Scorpio som nämdes tidigare.

Tahes kajaker är det inge större fel på men det är så jäkla rörigt (kajaker med liknande namn har helt olika skrovtyp och det skiljer även rejält mellan plast och glasfiber även fast kajakerna i övrigt heter samma sak) i deras modellflora bland de som heter Reval så jag vågar inte säga något om just Reval Midi PE...

Överlag så är nog detaljkvalitén snäppet bättre på Tiderace, men den är väl också dyrare gissar jag. EDIT: Ah, den var begagnad... Är den inte allt för sliten så får du nog där en kanonkajak till ett bra pris.
 
Tack för alla tips!

Här är en till villrådig som är på väg att köpa havskajak för dagsturer, övernattning och kanske någon veckotur till Finland!?

Jag är också 185 och väger strax under 110kg, man verkar hamna i något slags gränsland gällande vikten för kajakerna då ibland!?

Här kommer några personliga reflektioner från hyreskajaker i sommar:

VKV Ocean
Kändes väldigt hemtamt, kanske för att jag för många år sedan paddlat Offshore.
Jag sitter bra ganska bra i den, gillar packningslösningarna och den stora sittbrunnsöppningen.
Lite initialrank utan packning och lite tråkig och klumpig när man vill ha lite rolig. Annars kursstabil och tar vågor bra. Lite för stor för garaget och ömtålig iom glasfibern.

Necky Looksha V Plast
Paddlades bara i en lugn insjö. Bekväm sits och bra pedaler etc. Testades aldrig i sjö men kändes ganska rätt i beteendet annars. Stabil.
För liten sittbrunnsöppning för att kunna sitta i sittbrunnen och kunna lyfta ur eller i ett ben med min längd.

Point 65 Five-O-Five R
Bekväm sits och bra pedaler etc.
Gick inte så bra i sjö, den kändes inte som rätt kajak för mig i alla fall.
För litet sittbrunnshål enligt ovan.

Prijon Kodiak
En stor kajak/en pråm i beteendet. Väldigt stabil och lite tråkig, det gick dock att paddla på rätt bra med den i mitt tycke. ”Stampade” i vågorna.
Stor sittbrunn, nästan för stor för mig kändes det som. Bra sits och pedaler annars sånär som att det kändes som att jag satt lite för högt upp. Favoriten denna sommar men inte riktigt 100 pga den upplevda storleken.
Tillräckligt stor sittbrunnsöppning.
https://www.youtube.com/watch?v=eYdeGHtntwU

Prijon Seayak 520
Efter Kodiaken provade jag denna modell. Smidigare än föregående och jag satt väldigt bra i den, som i ett skruvstäd om så önskades(en favorit gällande detta). Löjligt stabil både i lugnt vatten och i sjö. Svängde helt ok, på många sätt en favorit också.
Men det som gör att den går bort är att den gick väldigt djupt i vattnet och att jg upplevde den som väldigt tungpaddlad (betydligt tyngre än Kodiaken).
Tillräckligt stor sittbrunnsöppning.
https://www.youtube.com/watch?v=KVahY7ERDZ4

Seabird Expedition HV Plast (funderar på att testa den lite större glasfibervarianten)
Kort provtur i en insjö utan vågor.
Initialrankt utan packning men sedan rätt stabil. Sämre pedaler och sits än den andra, jag fick kramp i benet efter 10 minuters paddlande. Kändes annars tight. Jag gillar inte uppdelandet av packutrymmet bak.
Den kanske skulle kunna fungera med bättre sitts men på gränsen till för liten för mig kändes det som.
Billig i inköp ny och tillräckligt stor sittbrunnsöppning.

Tips på fler modeller för vår storlek skulle uppskattas här också.. ;-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.