Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp...

Det sket sig lite nu över julen med kajaken som jag bygger. Använder träribbor med glasfiber och epoxi metoden, kommer inte ihåg vad det kallas för egentligen, men men...

Det som hänt är följande:

-Har lagt på glasfiber och 2 lager med epoxi på utsidan av skrovet
-Över jullovet har några mindre luftbubblor lyckats infinna sig i väven tyvärr, De finns där jag har 2/3 lager väv, bara som extra slit, och alltså (förhoppningsvis) finns det ett lager under som är i kontakt med träet. När jag åkte hem innan lovet fanns de inte där. Lade på sista lagret med epoxi 3 dagar innan jag åkte hem och de fanns inte där när jag åkte hem.

Frågan är nu:

-Hur "farligt" är detta?
samt
-Hur kan man rätta till det, om det går?

Kan man bara lägga på ltie epoxi till utanpå, ska ändå lägga på ett 3e och sista epoxiskikt eller bör man först skära bort bubblorna och sedan fylla igen med epoxi bara eller epoxi och ny väv.

Behöver er hjälp! :)

tack på förhand
 
Det beror nog mest på hur stora de där "mindre luftbubblorna" är. Knappnålshuven? 50-öringar eller 5-kronor? Och hur mycket epoxi du haft på. Är det på utsidan eller insidan av kayaken?

Om dom är knappnålshuvudstora skulle jag låta dem vara. Är dom större kan du slipa ner dom och laga i med epoxi och ev väv (fast det skulle förvåna mig om det behövs).
 
Lappa och laga

Är det på utsidan? slipa ur, fasa kanterna ordentligt och lägg på en bit ny väv och epoxi. När epoxin har härdat slipar du jämt mot omgivande väv. Rätt gjord kommer inte lagningen att synas när kajaken är klar. Lika bra att rätta till nu, du kommer bara bli irriterad på alla småmissar när kajaken är klar.

För att undvika luftbubblor, se till att träet är mättat med epoxi innan du lägger på väven och undvik att höja temperaturen i rummet under härdningen.
 
Om inte bubblan sticker ut för mycket och inte är för stor (< krona) kan du kanske lösa det med en spruta. Borra två mindre hål (ett för att få ut luft) och spruta in epoxy. Tejpa för så det inte rinner ut. Slipa sedan jämnt. Speciellt bra metod om du har flera lager duk.

Annars är det bara att skära/slipa ner till bubblan och bygga upp igen, men det är ganska jobbigt.

Kul med flera byggare. Håller på med en isfjord och snart lagt däcket. Ser själv processen som en stor del av bygget, att bygga, lösa problem, åtgärda fel och lära sig av det.

Lycka till!
 
A och O är att få bygget tätt. Se till att det inte finns något ställe där epoxin kan rinna ut.

Bäst är om man kan lägga på epoxin i en smäll. Att mätta trät med epoxi är tidskrävande, framförallt måste du slipa mellan varven. Det blir även onödigt tungt.

Förvånansvärt många proffs använder pensel och gummispackel för att jobba in epoxin.

Som redan sagts är bubblan stor skär bort den och lägg på nytt.

Sträva efter att få så lite slipjobb som möjligt. Epoxi är dyrt och farligt. Och det är onödigt om det mesta blir damm

Hans Friedel
 
Min erfarenhet är inte densamma som Hans. En snål epoxystrykning innan lamineringen sparar både tid och vikt (däremot är "mättnadslager" ett felaktigt ord - man mättar absolut inte träet utan drar på snabbt över en minimal mängd epoxy - ungefär en dl för en normalstor kajak). En snabb slipning med sandpappret i handen är allt som sedan behövs, innan glasfiberväven läggs på plats.

Utan detta lager sugs epoxyn från lamineringen in i träet och man är tvungen att fortsätta mata på tills träet inte suger längre, annars blir det vita fläckar med för lite epoxy i väven. Och mättat trä väger mycket och är hårdare och sprödare.

Däremot är jag helt överens med tidigare kommentator om att inte värma upp skrovet under härdningen - det pressar ut luft under väven, och har epoxyn börjat stelna fastnar luften i blåsor. Värm upp skrovet innan epoxyn läggs på, värm epoxyn till 30-35 grader, applicera och stäng sedan av värmen.

På utsidan är risken för blåsor liten - utdantages kajaker med konkava former. På insidan är det svårtare eftersom risken finns att man flyttar väven när man drar upp epoxy längs sidorna - en hundradels millimeter så lättar väven till långsmala blåsor i slaget...

Min metod är att dra ut epoxyn med en gummispackel utan att röra vid väven - spackeln skall alltså flyta i epoxyn till en början. Sedan väntar man 10 minuter så att väven förankras mot träet, och går tillbaka och drar bort överflödig epoxy till nya partier.

Andra har provat att pensla på epoxy, vänta 10-15 minuter och sedan placera ut väven med början i centrum (man måste vara minst två och jag rekommenderar att man lägger väven i tvärgående våder för att ha mindre yta igång samtidigt). Jag har inte provat detta själv och somliga har lyckats mycket bra, andra lite mindre bra...

När det gäller blåsorna är det mesta redan sagt - men om du berättar hur stora de är och var de sitter, kan vi kanske precisera råden.

Björn
 
ovälkomna blåsor

De flesta åtgärderna har redan beskrivits och fungerar för det mesta.
Jag har brukat lägga på ett tunt lager epoxi på utsidan efter att slipningen är klar. I stället för gummiskrapa har jag använt en silikonskrapa, en sån som brukar användas för att skrapa bort vatten efter biltvätt. Efter härdning en lätt slipning för hand och sen ett nytt tunt lager epoxi och direkt på med glaset. Det går då relativt lätt att drapera väven. För att mätta väven brukar jag använda en roller, en tunn 6-kronors mohairrulle från byggmax. På solbåten, drygt 6,5 m lång och ca 1,5 m på det bredaste stället, la jag 3 våder på utsidan utan en enda blåsa. Varje våd tog drygt 4 timmar att lägga.
På insidan brukar jag efter det första "mättningslagret" lägga ett tunt lager epoxi som jag tixat lite så det inte rinner. Då har jag inte lagt så stora ytor i taget. Även här har jag använt roller för att mätta väven. Eftersom det är lätt att dra väven så den lättar i de mest konkava delarna har jag börjat där och fått snitta väven och lägga lite omlott ibland. Om det trots allt blivit några blåsor är det enklaste sättet att sticka ett par hål och injicera epoxi. Alltför stora blåsor skär jag bort och lägger i en ny bit väv.
Ta Newton till hjälp, tänk efter lite före och jobba lugnt och metodiskt och försök att inte bråka med väven. Det är väldigt lätt att dra in spänningar som bara blir besvärliga att hantera efter en stund.
 
Det är på utsidan av skrovet som blåsorna har uppkommit. Tyvärr är de inte de jättesmå heller utan nån "enkrona" i bredd och sen lite längre. Vi håller till nere i en källare där jag tror det har varit ganska kallt över jullovet. De fanns inte där som sagt innan vi lämnade skolan för lovet och därmed kajaken men fanns där sen efteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajakmicke kajakbygge i Göteborg? Paddling allmänt 0
Mats W stitch and glue kajakbygge Paddling allmänt 10
Iguanodon Profilfrästa lister till kajakbygge ? Fräs ? Paddling allmänt 23
Jörgen B Kajakbygge Paddling allmänt 2
bergjonas lokal i Gbg för kajakbygge Paddling allmänt 1
S/Y Norden Juridik vid kajakbygge Paddling allmänt 7
umevargen Kajakbygge Paddling allmänt 4
Gutta Kajakbygge i trä Paddling allmänt 6
sidpatel Lokal för kajakbygge Paddling allmänt 5
pt08 Kajakbygge,materialåtgång Paddling allmänt 7
Bra och lätt granvikre till kajakbygge? Paddling allmänt 7
Maxmax Lokal för kajakbygge i Malmö Paddling allmänt 1
enskedelage Kajakbygge Paddling allmänt 8
Masken Kajakbygge i plast Paddling allmänt 1
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.