Hjälp med roder. Point 65

Hej! Har nyligen köpt en begagnad kajak med roder av denna modell: https://point65.se/collections/roder-pedaler-sk-dda/products/rudder-kit
Har väldigt svårt att använda rodret. Fungerade hyffsat när jag testade hos säljaren, men efter att jag ställt om till min längd är det stört omöjligt att använda.

Antingen är det för hårt och det känns som att en kommer att knäcka pedalerna eller bryta av snöret innan det händer något med rodret.
Eller så blir det för löst och rodret går bra åt ena hållet men sen blir det ju omöjligt att få tillbaka det då det är för slappt. Har försökt att ställa in millimeter för millimeter tills jag blir tokig. I point 65s manualer som jag hittat så står det ju bara typ: "Dra åt lite grann".

Har försökt med siliconspray här och där men det verkar inte hjälpa.
Någon som vet vad gör jag för fel?
 
Ett tips för att finlira justering av roderlinor är att ha lite slack i linorna och sedan sätta snörlås på linorna inuti sittbrunnen, då kan du enkelt varier längden öglan utanför snörlåset.

Annars ställ rodret för rakt-frampaddling. ställ pedalerna rätt och spänn linorna lika. Sen tror jag inte du ska behöva justera om linorna med de pedaler du har om du flyttar pedalerna - är inte linrona dragna så att de inte ska behöva jsuteras om, eller minns jag fel om det rodret?.
Kan du har trätt linorna fel?

/Patrik
 
Ett tips för att finlira justering av roderlinor är att ha lite slack i linorna och sedan sätta snörlås på linorna inuti sittbrunnen, då kan du enkelt varier längden öglan utanför snörlåset.

Annars ställ rodret för rakt-frampaddling. ställ pedalerna rätt och spänn linorna lika. Sen tror jag inte du ska behöva justera om linorna med de pedaler du har om du flyttar pedalerna - är inte linrona dragna så att de inte ska behöva jsuteras om, eller minns jag fel om det rodret?.
Kan du har trätt linorna fel?

/Patrik
Det stämmer, som jag förstått så skall jag inte behöva justera när jag flyttar pedalerna.
Vad menar du med snörlås? det sitter redan ett slags snörlås för justering i sittbrunnen.
Jag har inte trätt om linorna, utan endast flyttat på pedalerna.
 
De där pedalerna ska inte behöva justeras när du ställer in längden.

Det jag skulle kunna tänka mig är att de inte är korrekt dragna genom pedalen eller kärvar där nånstans. Tror de ska vara lite lösa, så att du kan flytta pedalen längsled, men så passa hårda att de nyper o påverkar rodret när du har fötterna på båda. Fast med mer tryck åt de hållet du vill svänga alltså.. :)

Och jo, snörlåset är den trekanten som man spänner med. Typ som många tält. På tävlingskanoter kör man ofta med buntband i plast.

/ Ulf
 
Det stämmer, som jag förstått så skall jag inte behöva justera när jag flyttar pedalerna.
Vad menar du med snörlås? det sitter redan ett slags snörlås för justering i sittbrunnen.
Jag har inte trätt om linorna, utan endast flyttat på pedalerna.

Snörlås är helt enkelt en sån här

Där kan du göra en ögla på linan, där den löper genom sittbrunnen (en på varje sida såklart) och således enkelt justera hur spänd roderlinorna ska vara. Men som flera säger ska du inte behöva jsutera med det system du har, så något kärvar eller är fel. Svårt att säga vad.

/Patrik
 
Det är jo en superprimitiv mekaniskt system, borde kunna fixas med basic felsökning.

- Öppna båda linlås så att linan blir helt slak.
- Gå till baksidan av kajaken och vicka rodret från sida till sida. Går det lätt, så är rodred i sig ok.
- Dyk ner i sittbrunnen med ficklampa.
- Sen dra i båda linor som går till rodret. Rör rodret sig lätt från sida till sida, är allt OK. Om inte, kolla vad som kärver.
- Dra med ena handen i linan som kommer från pedalen, tryck med andra handen på pedalen. Rör det sig som det skal, bra. Om inte, kolla om linan går fel. Gör samma sak med andra pedalen.
- Om allt ser OK ut, spänn linan igen och justera så att den är symmetriskt och lagom spänd.
 
Det är jo en superprimitiv mekaniskt system, borde kunna fixas med basic felsökning.

- Öppna båda linlås så att linan blir helt slak.
- Gå till baksidan av kajaken och vicka rodret från sida till sida. Går det lätt, så är rodred i sig ok.
- Dyk ner i sittbrunnen med ficklampa.
- Sen dra i båda linor som går till rodret. Rör rodret sig lätt från sida till sida, är allt OK. Om inte, kolla vad som kärver.
- Dra med ena handen i linan som kommer från pedalen, tryck med andra handen på pedalen. Rör det sig som det skal, bra. Om inte, kolla om linan går fel. Gör samma sak med andra pedalen.
- Om allt ser OK ut, spänn linan igen och justera så att den är symmetriskt och lagom spänd.
Är ungefär så jag felsökt. Går ganska lätt när allt är slappt och en drar med händerna. Så snart det blir något spänt så går det trögt.. Jag börjar fundera om det är något med pedalerna.
Det bör inte vara något feldraget med linorna eftersom de bara går rakt i rör genom kajaken. Bör man ta ur dem och trä om för att se till att det inte är trögt?
 
Det är därför jag skrev: Dra med ena handen i linan som kommer från pedalen, tryck med andra handen på pedalen. Då märker du jo med en gång om det går trögt via pedalen. Det borde gå ganska lätt, men eftersom linan går i en "S" form på sidan av pedalen så kan det jo kärva lite. Annars kan det jo vara sand eller sånt i gångjärnet där pedalen är ledad, kanske en bra idé att skölja med trädgårdsslangen.
 
Det är därför jag skrev: Dra med ena handen i linan som kommer från pedalen, tryck med andra handen på pedalen. Då märker du jo med en gång om det går trögt via pedalen. Det borde gå ganska lätt, men eftersom linan går i en "S" form på sidan av pedalen så kan det jo kärva lite. Annars kan det jo vara sand eller sånt i gångjärnet där pedalen är ledad, kanske en bra idé att skölja med trädgårdsslangen.

Ska vi bli riktigt ingenjörsmässiga i vår systematiska uteslutningsmetod (en lite löpande variant av intervallhalvering) så handlar det ju om att hitta en tröghet= där det kärvar.

Börja akterut och vrid på rodret genom att hålla direkt i det med slaka linor.
Dra i slak lona precis framför rodret
Dra i slak lina in och ut genom hålet som leder linan in i aktre skottet, dvs håll i linan inne i aktre skottet samt frmaför rodret
Sammafoga dessa två och se att rodret fortfarande rör sig lätt om du drar i linan inne i aktre skottet
Forsätt framåt och kolla linan mellan sittbrunn och akterskoll
Kolla sedan att det löper lätt mellan sittbrunn och linan precis för om rodret
Forstätt att provdra från sittbrunn och se att rodret rör sig
Nu är du framme vid infästningen vid pedalerna antar jag, eller har du någon lite styrögla för linan i sittbrunnen?
Sen får du själv lista vägen vidare ut beroende på hur pedalerna är konstruerade.
Jag mistänker också felträdd lina i pedalerna eller att pedalen rör sig trögt "runt sin axel" eller hur den nu ska röra sig.
Tänk också på att det är ett sammankopplat system så om du trycker på vänster och höger pedal samtidigt så spänner du båda linorna - det måste ju kunna släppa efter lina på den sida där linan inte spänns vid styrning.

Lycka till!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.