Hjälp med turförslag

Tänkte åt å prova paddla canadensare för första gången och har ingen aning hur man planerar en sådan tur. Vi är tre st, helt gröna, som ska hyra kanot i Högbo bruk, Sandviken. Vi vill att paddla över en helg så två dagar och en övernattning samt fiska. Och jag undrar hur långt man tar sig per dag ungefär, för jag har inte den blekaste. Hur lång distans, fågelvägen är rimlig under en helg. Nån kanske t.o.m. vet någon fin 2-dagarstur i Gästrikland.

Tack på förhand.
 
Paddlade kanadensare också för första gången ifjol. Både jag och sambon var helt novisa. Vi tog oss ca 1,1 mil på 4-5 timmar första eftermiddagen/kvällen.
 
Ni borde nog

prova en paddling på 1-2 timmar en kväll innan ni ger er ut. Er paddelhelg kommer att ge er så mycket ner om nio har en liten försmak först.
 
Paddlade kanadensare också för första gången ifjol. Både jag och sambon var helt novisa. Vi tog oss ca 1,1 mil på 4-5 timmar första eftermiddagen/kvällen.

Ok så en 2-2,5 mils tur borde inte vara helt orimligt då.

prova en paddling på 1-2 timmar en kväll innan ni ger er ut. Er paddelhelg kommer att ge er så mycket ner om nio har en liten försmak först.

Vi har varit ute och paddlat lite förut men aldrig på tur vilket var vad jag menade med gröna. Ursäkta att jag var otydlig med det.
 
Öjaren

är en fin sjö och antagligen tillräcklig för er. Vid nordlig vind kan ni överväga att börja nånstans upp mot Ockelbo och paddla till Högbo.

Thure
 

Bilagor

  • Öjaren.jpg
    Öjaren.jpg
    39.5 KB · Visningar: 737
Som uppvuxen med Öjaren som hemmavatten (gick f.ö. i mellanstadiet i Högbo allra sista året innan de stängde skolan och så småningom gjorde den till vandrarhem) skulle jag gärna tipsa om att åka sisådär 15-20 mil längre norrut till Voxnabruk och paddla i Voxnan. Kanoter och paddeltips fixas på Voxnabruks Kanot och camping. Det finns färdiga övernattningsställen, forsar om man nu gillar sånt, en väldans massa bäver, och på Voxnan spelar det ingen roll om det blåser!
 

Bilagor

  • IMGP8022_640x427.jpg
    IMGP8022_640x427.jpg
    92.9 KB · Visningar: 739
är en fin sjö och antagligen tillräcklig för er. Vid nordlig vind kan ni överväga att börja nånstans upp mot Ockelbo och paddla till Högbo.

Thure

Det har varit i tankarna. Tyvärr får man inte ta kanot från Lundbosjön över till Öjaren pga kräftpest. Men då har vi i alla fall koll på vilken distans vi kan tänka på. Tack.

Som uppvuxen med Öjaren som hemmavatten (gick f.ö. i mellanstadiet i Högbo allra sista året innan de stängde skolan och så småningom gjorde den till vandrarhem) skulle jag gärna tipsa om att åka sisådär 15-20 mil längre norrut till Voxnabruk och paddla i Voxnan. Kanoter och paddeltips fixas på Voxnabruks Kanot och camping. Det finns färdiga övernattningsställen, forsar om man nu gillar sånt, en väldans massa bäver, och på Voxnan spelar det ingen roll om det blåser!

Föräldrarna mina bor vid Öjaren, Hästhagen, så det är minst sagt bekanta trakter för mig med. Voxnan ser ut att vara ett fint tips ska kolla lite närmare på det med. Tack.
 
Vad är prio?

Svårt att svara på din fråga om hur lång tid det tar att paddla per dag då du inte anger hur mycket fisketid som kommer att avsättas under paddelsträckorna! Hur strömt är vattnet? Hur vana är/vilken kondition har paddlarna?
Mitt råd blir att planera en kortare kanottur som sen får bli Er referens inför framtida längre kanotturer.
Med vänlig hälsning Lars Östlin
 
Svårt att svara på din fråga om hur lång tid det tar att paddla per dag då du inte anger hur mycket fisketid som kommer att avsättas under paddelsträckorna! Hur strömt är vattnet? Hur vana är/vilken kondition har paddlarna?
Mitt råd blir att planera en kortare kanottur som sen får bli Er referens inför framtida längre kanotturer.
Med vänlig hälsning Lars Östlin

Tack för svar, ett gott råd. Men vad är en lagom kort tur det är ju snopet om man tänkt va ute en helg och kommer fram efter 2 timmar. Säg att vi vill paddla 4-6 timmar per dag och fiska resten. Vi är ovana och i medial kondition.
 
Här kanske ni kan få lite tips

http://www.paddla-gastrikland.se/

Ockelbo-Smörnäs med en sväng in till Fjärden för fiskets skull.

Jag har paddlat Ockelbo-Högbo men ta sig över till Öjaren är bökigt, kanoten måste bäras eller dras ca 1 km. Trollrike kanal går inte att använda, och kräftpesten vet jag inte hur det är med, fler än jag har nog tagit sig mellan Lundbosjön och Öjaren.

Själv tar jag mig fram i 3-5 km/tim i kajak beroende på humör och väder.

/ Anna
 
Är själv lite nyfiken på sträckan Smörnäs-Ockelbo. Misstänker att det inte bara är att paddla på utan några lyft? Om inte annat låter det ju lite misstänkt med "Kolforsen".
 
Är själv lite nyfiken på sträckan Smörnäs-Ockelbo. Misstänker att det inte bara är att paddla på utan några lyft? Om inte annat låter det ju lite misstänkt med "Kolforsen".

Paddlar du från Smörnäs till Ockelbo så blir det motströms. Det är 4 forsar på sträckan. Det finns stigar att gå efter vid forsarna men jag är osäker på hur det är i Kolforsen eftersom järnvägen går där, då måste man lyfta över den. I år är det lågt med vatten så jag lyfte vid Konstdalsströmmen och Grytströmmen.

På ovanstående länk till paddla Gästrikland finns bra beskrivning av forsarna.

Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.