Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen.

Hej.
Hjälp mig lösa mysteriet med den förlorade modellen. :)
Jag såg denna kajak på ett annonstorg, och den är listad som: Kajak: Tahe Zaya RS
Men hur jag än letar så hittar jag ingenting om en kajak av typen Zaya RS.
Sökt på Google, letat i Tahes PDF-katalog tillbaka genom åren och bildsökt, men kan inte komma fram till vad det är för modell.
Tänkte då om någon här har tidigare erfarenhet eller kunskap om detta?

Just att den har två ovala luckor både fram och bak och en dayhatch lyckas jag inte hitta.
Den gula framför skall vara en Eastpole Mari. De är snarlika, men skiljer sig på t.ex knoppen i mitten på krysset bakom sitsen, samt ett litet utsnitt längs främre delen på sittbrunnen utsida.
Har ni några bra förslag?

Tackar på förhand.

Tahe Zaya RS.jpg
Tahe.jpg

Dom är nog tillverkade i Estland i fabriken som levererade bla åt point 65. Många snarlika modeller med olika namn beroende på var dom skulle säljas. Har själv två likadana platskajaker där den ena heter Tahe marina och den andra Zodiak. Samma fabrik, samma mallar men olika beställare.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tahe har tillverkat kajaker sedan 1989. Jag tycker att stäven liknar tidigt 1990 typ P&H. Fikaluckorna blev väl populärt i senare halvan, liksom de stora ovala luckorna. Har tyvärr inte en susning om deras modeller.

Hej.
Tack för svar. Jo det verkar finnas en uppsjö av modeller av Estlandskajaker.
Hittade en text om Tahe Mari-4 som är väldigt lik, förutom luckorna, men där det skulle finnas en LC-versionen som hade en större sittbrunn och just oval lastlucka fram, samt fika-lucka bak.
Text om Mari-Serien, där LC nämns

Sen snubblade jag över denna tråd som efterfrågar hjälp om att identifiera i princip samma modell.
Men det är fortfarande lite oklart ev. en "Mari Extra" Mari-serien byggdes fram till 2008 :unsure:
Identifiera kajak Tråd
Tahe Marine Mari 3.jpg

Det nämns också att Serien "Mari" även kallades Point 65 K1RS, med klistermärkena på. Så som du säger Roland, så finns det nog många beställare som använder samma grund, med små förändringar.

Skulle kunna vara fotograferat på vår tomt, jag och frun har nästan exakt samma uppsättning, enda skillnaden jag noterar är att båda våra har skädda också (ja, både skädda och roder). Vår modell heter Tahe Mari 3 extra. Vi har inte text-klistermäkret på fören som den gula har. Så den röda vill jag säga är en Tahe Mari 3 extra.
Köpta för att vara lätta att lasta med ovla lucka fram och bak. Mellanvägg mellan fikaskottet och akterskottet.
Dumma rodelpedaler som gör att man måste ta jämt spärn med fötterna då pedalerna inte har något fast del utan löper helt på skena och kommunicerar direkt med andra pedalen via rodret.
Årsmodell omkring millenieskiftet och då tillverkade bl a point65 sina kajaker i Estland på tahefabriken.
Våra är köpta på farbiken i Estland men jag tror de slutade sälja till privatpersoner lite senare.
Den gula är väldigt lik, kan den ha hetat Eastpole Mari-3, ifall extra betyder skäddan?

Den sväljer mycket last men är lite stor och trögmanövrerad om man vill leka och finlira men går hyfsat stabilt i vattnet.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips