[Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ)

Hej
Jag har en bekants bekant...som vill sälja sin kajak (till mig). Jag tror den är köpt direkt från fabrik en gång och saknar vad jag vet märkning. Nej, den är inte stulen. Säljaren är en hederlig kille. Han är dock lite av en impulsköptyp och har ingen koll på vad det är för grejor egentligen.

Jag skulle dock behöva hjälp att få veta vad detta är för märke och modell. Vet du vad detta är för kajak? Jag tror inte den är särskilt gammal..

Har du dessutom en idé om vad denna kan vara värd är det super!

Tacksam för hjälp.

Bilagor

• kajak1.jpg
    kajak1.jpg
    28.1 KB · Visningar: 823
  • kajak2.jpg
    kajak2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 860
  • kajak3.jpg
    kajak3.jpg
    34.4 KB · Visningar: 797

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej Monica
Tack för ditt svar. Det verkar stämma. Den är nog snarare 5 år gammal än 8 dock..

Då återstår värdet.. Den ska enligt uppgift vara väldigt sparsamt använd och det ingår kolfiberpaddel och kapell.. har du någon uppfattning vad som kan vara rimligt?

Hej igen
Om det inte framgick innan så är jag i köptagen av en begagnad havskajak. Är denna ett bra val att börja med? Tacksam för lite nybörjartips nu när jag ändå är här!

Man kan väl börja i en sån där kajak, eller andra som ser ganska annorlunda ut. Kanske vore det bra att börja med den där, och efter en säsong utvärdera och fundera. Det kostar ju inte så mycket att köpa och sedan sälja en redan begagnad kajak.

Rätt pris? 5 000 med tillbehören kanske. En gissning är att den kostade ca 7 000 exkl paddel och kapell när den köptes.

Värdet är lite svårt att gissa, kolla runt på Blocket, Utsidans prylmarknad etc ,så får du nog en uppfattning.
Jag köpte en av samma märke men annan modell (Reval), det var nog 2004 tror jag. Vi var typ 20 pers som beställde ihop direkt från fabriken. Jag gav då under 10 000 för min, modellen var dock dyrare i basutförande än Mari 3 Extra, och med annat rodersystem samt med ett (enkelt) kapell. Tror att Mari 3 Extra gick på 7000-8000 vid samma tid.
Får du med något förresten? Paddel, kapell, flytväst etc?

Begat (som inte är en unik grej eller en antikvitet) tycker jag ett vettigt pris är kring halva nypriset ungefär.

Jag är jättenöjd med min i förhållande till priset, och känner flera andra som också har samma märke och inte heller är missnöjda. Det är en bra och välbyggd kajak, kanske inte den yttersta finishen men definitivt funkis! Om det är en Mari 3 Extra så skiljer sig känslan att paddla den lite från min Reval hur de ligger i vattnet, men det är mer en smaksak och vad man har vant sig med. En fördel på denna jämfört med min är att Mari 3 Extra har 2 stora packluckeöppningar, min har ena mindre och även lägre bord, den är lite meckigare att lasta genom. Men min är snyggare i linjerna, kan jag tycka! ;)

Summerat: till rätt pris en bra kajak, inte bara för nybörjare!
Du får säkert tillbaka de pengar du ger om du efter något år känner att det inte var din grej eller du vill ha något ännu bättre.

Edit: läser nu att du får med kolfiberpaddel och kapell, sorry, det missade jag!

Tänkte bara nämna att Mari-serien byggdes ända fram till 2008, så teoretiskt kan den vara yngre än 5 år.

Mvh, Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips