Utrustnings hjälp.

Hepp hepp!
Har tänkt att börja paddla lite längre turer nu framöver, har tidigare bara kört dagsturer, ska börja med helgturer och sedan veckoturer. Nu till frågan.
Vad kan ni här på utsidan rekomendera för liggunderlag, sosväck och tält.
Tar även tacksamt emot tips på annan utrustning ni har funnit användningsbar.
MVh Jocke
 
Hepp hepp!
Har tänkt att börja paddla lite längre turer nu framöver, har tidigare bara kört dagsturer, ska börja med helgturer och sedan veckoturer. Nu till frågan.
Vad kan ni här på utsidan rekomendera för liggunderlag, sosväck och tält.
Tar även tacksamt emot tips på annan utrustning ni har funnit användningsbar.
MVh Jocke

Självstagande tält tycker jag gör livet bekvämare, mitt kära gamla Staika har troget varit med på alla turer i snart 10 år nu och ska nog säkert fixa ett antal år till, hur nöjd som helst med det.

Liggunderlag, har ännu inte legat på något skönare än Expeds Syn/Downmat. För mig funkar 7:an utmärkt men för den som ligger igenom den finns ju även 9:an att tillgå.

Sovsäck, en Mountain Hardware Phantom 32 när det är lite kallare, en riktigt gammal Haglöfs sommarsäck på sommaren, används nästan alltid bara som ett täcke då, öppen från topp till botten.

Övriga "bra ha saker"? Oj, oj, listan kan göras lång... Sök i trådar och du ska finna, t.ex. denna:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43283&highlight=paddlingsutrustning

Men, om man bara ska nämna två:

Toakit, vattentät förvaring inklusive spade. Att kliva iland på en ö och finna toapapper fladdrande runt överallt är helt enkelt vidrigt.

Ett stolkit till ditt liggunderlag. För de där soliga "after paddle" stunderna.
 
Några Wettexdisktrasor gör livet lite torrare och för att förvara och åtskilja tvättutrustning-diskutrustning-annan utrrustning tar jag beg. 5-litersdunkar och skär "korkhörnet" av och vips har man ett gratis förvaringssystem som man både har handtag på och som går att trycka in i många skrymslen.

En 30-meterslina från Ö&B med karbinhake är en annan bra-å-ha-pryl. Vill du ha möjlighet att ankra så funkar bagagenätsbit + nämnda lina + lämplig sten bra.
 
# 1. Skippa alla självuppblåsande och ta med en luftmadrass i stället, mycket skönare. Vikten är ju inget problem och den tar mindre plats än liggunderlag. Vill du ändå ha nåt lätt säljer Stadium lätta luftmadrasser i nåt nylonmaterial. Rekommenderas! Tar samma plats som tältstängerna och blåses upp på 12 rejäla flås. Men då kan du inte använda nån stolmojäng till thermarest.
Har du råd med en downmat, visst, men du får många luftmadrasser för det priset, och isoleringen behövs inte under normal paddelsäsong.

# 2. Å andra sidan finns såna stolar som inte behöver liggunderlag utan står för sig själva. T ex på Naturkompaniet, för ett par år sen kostade dom 200:- Det är nog min bästa friluftspryl, har räddat ryggen från att bli märla på otaliga hällar. Eftersom du kan plocka fram den vid varje stopp, inte bara efter att ha slagit läger och blåst upp thermarestet.

#3. Ett rejält kryddset och köksprylar. Över huvud taget, satsa på god mat och matlagning. En ljummen häll i skärgården är fel plats att vara asketisk på.

#4. Det är inte så jätteviktigt vad för tält du har, allt går att få upp med lite extra snöre, stenar, paddlar och fantasi. Men ju färre markpinnar som behövs, desto bättre. Jag har aldrig haft några problem med mitt tunneltält.
 
Apropå tältpinnar ja, jag skrev ju om bagagenät förut och klipper man ett sånt i lagoma stora trianglar och lägger en sten i dom så har man ankare till tältet också. Billigt, enkelt och funkis.
 
Två prylar som vi fått mycket användningför, sea to summits kollapserbara tallrikar, fungerar även som lock, skärbräda och tallrik förstås. Sen en gasollampa, oehört mysigt och värmande. Brukar ha på den på kvällen för ljuset och värmen, sen på dra på en en kortis på morgonen för att höja temperaturen lite och ta bort fukt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.