Vilket kit? Hjälp!

Har köpt en everest370. Anledning? Både jag och min fru skall kunna använda den som en kvällsturskajak. Bor vid kanten av Öresund. Nu undrar jag om någon kan komma med lite bra utrustningsförslag till mig. Vad är bra att paddla i? hel eller halv Våtdräkt, paddeljacka, flytväst, handskar etc. Vill kunna paddla året runt. Har paddlat kajak en del men då mest vid fint sommarväder. Tacksam för kloka svar.
 
Du skriver "året om" och det innebär flera olika uppsättningar kläder för att passa vatten- och lufttemperatur.

Under högsommaren räcker det med en flytväst ovanpå shorts och t-shirt men på vintern är det torrdräkt, underställ och flytväst som gäller kompletterat med neoprenhuva och handskar.

Kapell behövs inte soliga vindstilla dagar när det är varmt i vattnet men är ett måste på vintern.

För vår och höst kan det fungera med en jacka med neoprenmuddar i ärmsluten och sen sitta i underställsbyxor under kapellet.

Jobbigaste perioden är nog på våren när det är varmt i luften men kallt i vattnet.

Det finns inget att man "måste" ha just de prylarna men tänk på de som är kvar i land och väntar på att du ska komma tillbaka.

Sen finns en låååång lista med säkerhetsprylar som några anser är ett måste för att paddla. Skaffar du alla varianter som finns så sjunker kanoten. Har du övat så är en flottör och en pump en bra kombination. Har du inte övat så kan du lika gärna skippa dom och hålla dig lite närmare land (simavstånd).
 
Frågan är ju inte lätt att svara på eftersom du skriver att ni bor vid kanten av Öresund (havspaddling) och vill paddla året om (även vinterpaddling) vilket alltså innebär att ett sådant kit kan bli mycket omfattande. Ska du täcka upp hela det spektrat direkt blir det en ganska omfattande utrustning som kommer gräva ett betydligt djupare hål i plånboken än kajaken i sig, speciellt om ni är två d.v.s. behöver dubblera era kit.

Min rekommendation eftersom vi nu är på väg mot sommar, varmare vatten är att minimera kitet. Om ni tänker paddla även i ruskväder är en paddeljacka skön, muddar i armslutet som inte släpper in vatten och rejäl huva. Tänker ni inte paddla i ruskväder behövs inte ens den, då klarar ni er ju till att börja med med vanliga funktionskläder, nåt vindtätt som skyddar mot stänk är ju det enda som då behövs för de dagsturer ni tänker er.

Paddla i våtdräkt finns det en del som gör men jag personligen skulle ha svårt för det annat än för rena "badövningar" i kajak. På vintern blir en vanlig, smidig våtdräkt ändå för tunn för att fylla sitt syfte.

Till hösten vet ni mer om hur ni tänker och känner för paddlingen. Om ni då fortfarande vill fortsätta att paddla i sjunkande vattentemp blir det till att ta ett djupare tag i plånboken. Då, men först då är det dags att titta närmare på sånt som torrdräkt, semidry, handskar, stövlar etc. Men, tills dess, tänk minimalist...
 
Är själv hittills sommarpaddlare.
Våtdräkt - nix, inte en vanlig i alla fall, blir väldigt lätt skav i armhålorna. I så fall "hängselbyxor" i stället. Vi köpte en 1 mm neoprenväst som också funkar, men den ger ju bara måttligt skydd mot kyla. Bra på sommaren dock, kan jag tycka.
Säkerhetsprylar, men det kanske ni har redan? Flottör, pump och kunskap om hur man använder desamma är väl det minsta.
Kapell.

/F
 
Flytväst är väldigt skönt att ha om du går runt.

Själv tycker jag att det är skönt med ett par skor i neopren, så slipper man skära sig på tulpaner och man kan blöta ner sig om fötterna utan att bli kall.

Neoprenmuddar som man kan dra över jackärmarna kan vara en idé istället för paddeljacka.

Sydväst är kanon när det regnar, mkt bättre än luva på jackan tycker jag.
 
Sydväst är ordet sa Bill...

Tack! Det är ju faktiskt ett suberpt plagg i regn. Det måste jag skaffa själv. Finns nog inga andra mössor, kepsar eller huvor som spöar sydvästen på sommaren iallafall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.