Hjälp mig hitta en ny kajak!

Jag letar efter följande:
Ganska kort , helst runt 5 m för att få en bra marschfart
Plast, både PE och thermoform går bra
Skädda, inget roder
Manöverbarhet går före kursstabilitet
Bra mix mellan lekfullhet och turegenskaper
Goa lekegenskaper
Ska ta packning för ca 5 dgr- inga problem om jag måste smått. Har fått in en sån packning i en Greenland på 250 l :)

Min favoritkajak är Arrow Nuka men den finns inte i plast
Lite andra kajaker jag testat och åsikter om dem:
North Shore Atlantic LV RM- riktigt bra men nog lite liten för mig. Med lite last blir det troligen lite för tungt. Viktmässigt alltså, bra på att packa smått så volymmässigt funkar det nog
North Shore Atlantic RM - Hade haft en sån om jag vägt 10 kg mer. Känns som jag är lite för lätt för den.
Rockpool Alaw Bach TCC - var ju inte särskilt lekful och lättsvängd tyckte jag...

1,75 m lång med korta ben, 75 kg tung.

Har någon bra tips?
 
Necky Chatham 16 finns som Tupperware Edition, annars är väl P&H Delphin en ganska utpräglad lekbåt som har fått bra kritik? P&H har andra modeller också som borde uppfylla dina önskemål.
 
Tahe Reval mini Lc i PE skulle kunna vara något, hörde ett rykte om att Tiderace Xtra kommer i plast nästa säsong... skulle också kunna vara något att bita i...

MVH

Pelle
 
Fortsätt med förslag!

Tack så länge med de som skrivits.

P & H
Delphin 155 har jag provat, lite för trög på plattvatten.
Scorpio har jag provat. Vanliga är för stor och LV kändes inte så rolig just då. Men funderar på att testa igen. Den har fått bra kritik.

Necky :
Chatham 16
Liknar Atlantic LV? Hur är Chatham 17?

Zephyr känns lite kort därför verkar Tempest 165 Intressant.

Romany RM också.

Capella då?
 
Senast ändrad:
Avocet bra men en handväska

Har en Avocet RM och är fantastiskt nöjd med den - som busjakak, surf, vågor och korta turer. Snygg, lättsvängd och låg profil - en riktig hårdvindskajak.

Men packning? Plats ungefär som i kvinnans handväska... Det nödvändigaste går ner (min fru har både stor kniv och rejäl ficklampa i handväskan) , men inte mer.

När jag ska på längre tur föredrar jag t.ex. Inukshuk från Boreal Design (en polyetenkajak med fina former, lastdryg men ändå lättsvängd) eller, om jag skulle på expedition, Prijon Kodiak. Sistnämnda för att den är så gott som skottsäkert stark och dessutom har luckor som alltid är täta. Inte särskilt lättsvängd, dock, ingen kul buskajak.

hälsningar Jens
 
Har en Avocet RM och är fantastiskt nöjd med den - som busjakak, surf, vågor och korta turer. Snygg, lättsvängd och låg profil - en riktig hårdvindskajak.

Men packning? Plats ungefär som i kvinnans handväska... Det nödvändigaste går ner (min fru har både stor kniv och rejäl ficklampa i handväskan) , men inte mer.

När jag ska på längre tur föredrar jag t.ex. Inukshuk från Boreal Design (en polyetenkajak med fina former, lastdryg men ändå lättsvängd) eller, om jag skulle på expedition, Prijon Kodiak. Sistnämnda för att den är så gott som skottsäkert stark och dessutom har luckor som alltid är täta. Inte särskilt lättsvängd, dock, ingen kul buskajak.

hälsningar Jens

Håller med om att packutrymmet inte är stort men i det här fallet var det tydligen inga problem att packa smått. Fem dagar går att klara. Fikaluckan har både för och nackdelar.
 
Avoceten

Hur mycket klarar den viktmässigt? Jag väger 80 kg med fllytväst mm, sen en kajak på 25 kg. Hur mycket last får jag innan det blir för mycket?
Lastvolymen känns inte som ett jätteproblem, det är mer vikten som är den stora faktorn. Kan mycket väl tänka mig att packa i en handväska :)

Bus går före tur så Kodiaken försvinner direkt. Vet dessutom många fler turkajaker jag skulle välja före Prijon.
 
Vikten inget problem

Hur mycket klarar den viktmässigt? Jag väger 80 kg med fllytväst mm, sen en kajak på 25 kg. Hur mycket last får jag innan det blir för mycket?
Lastvolymen känns inte som ett jätteproblem, det är mer vikten som är den stora faktorn. Kan mycket väl tänka mig att packa i en handväska :)
.

Jag väger närmare 90 med kläder o flytväst, och packar rätt ymnigt. Hustrun har (listigt av henne) valt en ännu mindre kajak, så det blir jag som har tältet och och köket. Jag tror inte totalvikten kommer att bli ett problem för dig.

Paddlingsmässigt är Avocet helt klart en höjdare, så kan du acceptera den begränsade volymen, tror jag den kan vara rätt för dig.

hälsningar Jens
 
Avoceten har jag funderat på efter att ha testat Atlantic LV (både glasfiber och plast). Den senare är för övrigt en höjdare.
Får helt enkelt bli en tripp till Köpenhamn igen för provtur. Inte mig emot, trevligt folk på kajakcentret där :)

För att packa med liten volym är det främsta många små packpåsar. Har en konisk packpåse som går in i fören med sovsäck och hel del kläder. Har en idé med packnät bakom sitsen för att säkra last där. Bra plats för vattensäckar - nära viktcentrum. Också en sak, vattensäckar istället för dunkar.
Fast 250 l kajak med packning, mat för 6 dgr och 12 l vatten var lite väl trångt. Dock glad över att det bara var liggunderlag som behövde hamna på däcket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.