HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING

Jag är rädd för vatten och behöver en kajak med stor sittbunn och bred som en lagårdsdörr gissar jag. Alla tips på lämplig färja mottages. :)
 
@Dennis: Jag är verkligen inte någon erfaren paddlare, men första gången någonsin jag paddlade så hyrde jag en Prijon på en kajakklubb, och den tyckte jag var gigantisk, bred och i stort sett omöjlig att kantra med. De är också relativt billiga. Även min make som är 192 cm och har en liten balansrubbning efter en dykolycka beskrev sin första paddling i en Prijon som "nästan för rymlig" och att det var som att "sitta på golvet hemma i vardagsrummet". Så kanske något för dig att testa?
 
Jag vill inte på något sätt vara otrevlig och det finns många stabila kajaker. Men jag tycker inte att Kajakpaddling är en lämplig aktivitet om du är så rädd för vatten. Då är nog skärgårdsbåtarna eller terapi bättre alternativ.
 
Det finns faktiskt bara ett effektivt sätt att för gott bota fobier och rädslor, och det är att utsätta sig för det man är rädd för i lagom doser med lagom svårighetsgrad som man stegvis ökar. Jag tycker inte att det är fel att börja paddla även om man är rädd för vatten, men lämpligt är ju att ha någon/några kamrater med sig som är mer erfarna. Jag har själv en kompis som tidigare var närmast fobisk för vatten, men hon klarar idag paddling alldeles utmärkt tack vare tydlig instruktion och övning.
 
Skiman, jag föreställer mig att din inledande fråga och beskrivning har övertolkats en aning. För att få koll på lite olika modeller och även läsa om vilka typer av kajaker det finns i stort rekommenderar jag dig att tillbringa en timme på http://www.arnstrom.org

Därefter är väl lite provpaddling eller kanske rent av en kurs en bra väg vidare. Du har ju tydligen lust att paddla så ta svaren ovan som en kvittens på att det inte är särskilt vingligt i flertalet kajaker.




[Ändrat av Mezzner 2005-08-21 kl 23:20]
 
jo visst kan man bota fobier genom exponering men om man nu har de här kompisarna du talar om som har den kollen som krävs om du får panik hamnar allt i ett annat läge.

Är du rädd för vatten är kanske inte skaffa kajak den ända du skall börja i utan då skall du nog gå en kurs där du får lära dig paddling av någon som har den kollen och ifall det går bra ta dig vidare därifrån.

Jag fick bara en känsla av att rädslan var ett stort problem och då skall man nog ha profshjälp på något sätt i alla fall
 
Hee

Exact har det nog övertolkats en aning. Min rubrik var väl också lite väl tilltagen. Sanningen är väl den att jag kan simma och innehar distansrekord i min egen lokala bassäng på orten. Trivs i vatten så länge som jag lyckats hålla huvudet över ytan. Alltså skulle jag helst inte vilja rolla med en kajak. Det var väl detta budskap som jag ville få fram. Därför drog jag på lite för att ni skulle förstå att det är en bred kajak jag behöver. Tipsa på. :)
 
Som sagt för att få koll på lite olika modeller se Arnströms sida. Stor sittbrunn är intelligent om man helst inte vill bli blöt i håret.

Jag har plurrat med min motionskajak och klivit ur på "nedvägen", och två gånger klarat mig från att bli blöt över midjan eftersom jag bottnat.

Situationen är annorlunda med de flesta havskajaker, där sitter man ganska ordentligt fast i kapellet och får liksom rycka i Eject hängandes uppochned.

Bredden behöver du nog inte överdriva. De flesta vanliga havskajaker är breda (mer än 55 cm) och stadiga.
Det är däremot ovanligt att de har stor sittbrunn, av den typ som innebär att knäna är "fria".

För att få konkreta tips kan du fylla på med hur långt/länge du tänker padddla på dina turer, i vilka vatten osv osv.
 
Re: Hee

skiman; sa:
Exact har det nog övertolkats en aning. Min rubrik var väl också lite väl tilltagen.

Jo, jag gissade utifrån din skämtsamma ton att du inte var direkt fobisk.

Som Anders skriver är det svårt att föreslå exakta modeller när vi inte vet riktigt hur du planerar att använda din kajak, men mitt råd (efter att själv ha planerat att köpa en kajak i 5 år) är också att du provpaddlar så många olika modeller du kan. Låna av bekanta, hyr på alla uthyrningsställen du kan hitta där du bor, be att få provpaddla olika modeller på försäljningsställen. Passa även på att hyra om du reser på semester någonstans där det går att paddla.

Trots att du inte gillar att ha huvudet under vattnet skulle jag tro att de flesta vanliga havskajaker i plast som finns på marknaden skulle kunna funka för dig. Lär man sig bara i- och urstigning samt undviker att ge sig ut i väldigt hårt väder är det ganska svårt att välta en sådan kajak.
 
Joo hade väl tänkt träna en del då i min egen insjö här och sedan blir det väl större åar/älvar som Ljungan, Indalsälven i första hand (underförstått utan forsar då).
Vill väl ha kajaken så allround som möjligt men förstår att om den passar för det ena vattnat så kanske sämre i ett annat. En havskajak kanske är för svårmanövrerad eller vad tycker ni.
 
skiman; sa:
Joo hade väl tänkt träna en del då i min egen insjö här och sedan blir det väl större åar/älvar som Ljungan, Indalsälven i första hand (underförstått utan forsar då).
Vill väl ha kajaken så allround som möjligt men förstår att om den passar för det ena vattnat så kanske sämre i ett annat. En havskajak kanske är för svårmanövrerad eller vad tycker ni.

http://www.orust-kajak.se/produkter/yukonswe.html

kolla den
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.