Behöver hjälp att hitta lämplig kajak.

Hejsan!
Första inlägget för mig här på forumet. Jag vill börja paddla kajak och letar efter en kajak som passar min längd och vikt. Snubben på lokala butiken har inte pratat om vikt överhuvudtaget trots att jag poängterat detta ett par gånger. Är 194cm och väger 130kg. Överflödet är jämt fördelat så många tror inte att jag väger 130kg.

Skulle det fungera med viktmässigt med t.ex. Dag Miwok? Jag skall prova den på Torsdag men även om jag tycker den är bekväm så vet jag inte med vikten. Inte lätt att hitta viktinformation för kajaker tycker jag. Denna står det att föraren får väga 110kg. Vad kan 20kg extra innebära? Blir den styv i sjön?

Tacksam för all hjälp!

:)
 
En kompis i klubben är i din viktklass och han valde en VKV Seagull Ocean för att inte bara klara den egna vikten utan också 40-50 kg packning för sin HBB-paddling förra året.
 
Vad får man med för packning då? (40-50kg) Det man behöver för övernattning? Verkar vara en jättebra kajak, priset är dock lite högre än vad jag hade tänkt mig. (2375 €) Men helt klart ett alternativ. Tackar.
 
Prijon har ju Kodiak och Touryak, beroende på var kajaken skall användas (Kodiaken är för hav, Touryaken är mer betonad på kust och älv vad jag har förstått). Visserligen står det på Kajaktivs hemsida att Kodiaken också är för paddlare upp till 110 kg, men den är ju en arbetshäst och expeditionskajak som skall kunna bära en hel del last. Så den kanske är något att titta på?

Har inte testat den du skriver om, men vid en snabb sökning så hittade jag den här tråden:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32863

Längst ner skriver Nordesjö ”Enda solket i bägaren var Kanotkungens K1:a (en Dag Miwok, tror jag) som i princip är oanvändbar folk över 180 cm.”
[Ändrat av progg 2006-09-05 kl 14:13]
 
progg; sa:
”Enda solket i bägaren var Kanotkungens K1:a (en Dag Miwok, tror jag) som i princip är oanvändbar folk över 180 cm.”[/i]

Tackar! Skall kontakta personen och fråga detaljer. Jo Prijon Kodiak har jag också tittat på. Priset är mera i min klass och den verkar få jättebra betyg när man Googlar på den.
 
Vill precisera lite granna. Jag kommer i början att paddla inomskärs och vill ta längre turer framöver. Utfärder på några dagar hoppas jag kunna göra nästa sommar. Vill ha en som man kan lasta saker i och som man kan växa i.
 
Jag har paddlat en hyrd prijon kodiak en helg och tyckte bra om den.
Jag väger iofs bara 85 kg, men är i samma längd som du.
Det enda jag hade att anmärka på efter den turen var dels att ryggstödet var lite obekvämt, dels att den gärna grävde ned fören lite mycket i motsjö.
Det förstnämnda fixar du säkert på en egen kajak, det andra hängde nog ihop med hur jag packade.

Pröva den.
 
Jerker Dahlblom; sa:
progg; sa:
”Enda solket i bägaren var Kanotkungens K1:a (en Dag Miwok, tror jag) som i princip är oanvändbar folk över 180 cm.”[/i]

Tackar! Skall kontakta personen och fråga detaljer.

För protokollets skull svarar jag här också.
Den där Dag Miwok (om det nu var det, men jag får väl lita på att jag skrev rätt), var min värsta kajakupplevelse.

Jag fick helt enkelt inte plats med ben och fötter. Domnade bort efter bara nån kvart och kunde inte använda rodret.
Jag är 193 cm och är ganska van vid att inte ha någon superkomfort i kajaker, men den gången var jag tvungen att avbryta och paddla kanadensare :)
 
Nordesjö:
Har du något tips på kajakmodeller som rymmer en reslig lekamen utan att bli för "pråmiga"?
Prijon kodiak har jag som sagt testat en helg.
Kajaksport Viviane kändes ännu bättre, men den har jag bara paddlat olastad en liten sväng så jämförelsen är inte rättvis.

Båda är ju dock rätt rejäla fartyg. Sköna på tur, men lite klumpiga att lekpaddla med.
(Det beror väl iofs mer på paddlaren som vanligt, men ändå...)
 
GustavOh; sa:
Nordesjö:
Har du något tips på kajakmodeller som rymmer en reslig lekamen utan att bli för "pråmiga"?

Njae... när jag var helnybörjare brydde jag mig inte om att kolla vad jag paddlade för nåt, och på senare tid har jag inte paddlat nån som kändes perfekt. Taskigt läge :)

Senast var det en Prijon - möjligen en Kodak - som jag bara paddlade ett par timmar. Den kunde nog bli skön om man fipplade lite mer noggrannt med pedalerna.
Men jag minns att mina knän inte riktigt ville få plats ner "i skrovet", utan hellre ville vara upp i sittbrunnen.
 
progg; sa:
<snip>
Point 65 Sea Rover
Sedan finns ju Boreal Design Inukshuk som också skall vara en arbetshäst.
Inukshuk
Prislapp lite över Kodiaken, men billigare än SeaRovern.

För framtida referens, totala vikter:
170kg totalt för Point 65 Sea Rover.
127kg för Inukshuk(?) Eller är det enbart för aktra lastutrymmet månne?

Jag siktar på Prijon Kodiak nu, hoppas få prova den i helgen. Jättefina kajaker de andra men prislappen är för stor för mig just nu. Det är nippa nappa redan med Kodiaken... :)
Går det att få större sits i Kodiaken? Finns det olika stora sitsar till de flesta kajaker?

Tack alla för hjälpen! Fortsätt gärna dela med er gällande vikt/längd!

:)
[Ändrat av Jerker Dahlblom 2006-09-05 kl 18:14]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
North shore Behöver plats NU!!!!!! Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Behöver lite tips! Paddling allmänt 1
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
240GL Jag behöver en släpjolle! Paddling allmänt 7
cody Behöver lasthållare till Volvo 440! Paddling allmänt 0
Kajakob Behöver kajaker på Riksmöte 7-12 aug Salsnäs (Målilla) Paddling allmänt 3
markusa Behöver hyra/köpa multisportkajak Paddling allmänt 1
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
JAG BEHÖVER TIPS! Paddling allmänt 4
Hej vattenfolk? - BEHÖVER VISS INFORMATION Paddling allmänt 1
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.