behöver hjälp att hitta en kayak.

Hej alla

De senaste två åren har mitt intresse för paddling vuxit enormt och jag känner i år att jag är redo för att köpa en egen kayak. Jag har lite problem att välja dock, skulle behöva lite hjälp. Priset spelar inte så stor roll, max 25.000 helst under 20.0000. Jag är 185cm lång och väger runt 80-85kg

Jag paddlar huvudsakligen ut på längre turer (veckoturer) i inlandssjöar men jag kommer även att vilja åka ut i stockholms skärgård på dagsturer. Det är sommarpaddling som gäller, lite vår/höst också kanske. Men kommer inte vara ute på vintern, inte än på ett tag i alla fall :)

Så jag antar att det är en all-around kajak med mer fokus på längre expeditioner jag är ute efter. Vill gärna att den ska vara snabb och lättpaddlad, bra packutrymme, och rolig. Det brukar ju vara så att man aldrig kan få allt i en produkt, jag antar att det samma gäller för kajaker, men jag hoppas det finns något som fungerar bättre än anndra :)

Jag har fått tips om Prijon Marlin samt Point 65 XP18. Är dessa kajaker något att ha? Personligen känner jag mig lite attraherad av XP18's design, men man vill ju inte köpa något som ser bra ut men agerar dåligt.

Jag är väldigt tacksam för alla tips ni kan tänkas ha.

Tack på förhand!
 
Väldigt stort utbud

Det finns väldigt många kajaker som täcks in av
"Vill gärna att den ska vara snabb och lättpaddlad, bra packutrymme, och rolig."

Jag tycker du ska prova några olika kajaker innan du bestämmer dig, och att prova 10-15 minuter räcker oftast inte för att komma på att man domnar i benen eller får ont i rumpan av "världens bästa kajak".

Jag skulle vilja slå ett slag för våra svenska kajaker i glasfiber (ex Trapper Royal eller Barra-Q och VKV Seagul Offshore). De är stadiga, snabba, klarar grov sjö och lastar mycket, kvaliteten är mycket bra. Ofta finns de begagnade på Blocket. Köp en begagnad, paddla mycket den här sommaren och sälj den sen om du inte är nöjd. Då förlorar du inte mycket på affären.

/Svante
 
Traditionell paddling eller ej?

En parameter att fundera på är hur du vill paddla. Vill du paddla traditionellt utan roder med styrtag och såna grejer, rolla och leka? Eller kanske du hellre vill köra med roder och kanske lite fortare. Grönlandspaddel, plattpaddel, vingpaddel?

Skulle jag gissa utifrån din beskrivning vill du ha en roderkajak anpasad för att paddla med modern teknik som tillåter att man använder benen. Rejält fotstöd, säte som tillåter höftrotation, möjlighet att ha knäna både i mitten (när man "pumpar på"), och ut åt sidorna när det går vågor så pass att man prioriterar kontakt med kajaken framför optimal effektutveckling i paddeltagen.

Swedeform + gärna rundbottnad (bäst glid), hyfsat bred så det blir lite stabilitet, roder och bra fotstöd. Vill man ha det så krymper utbudet påtagligt.

Några modeller jag kommer tänka på är förstås Reval Kayaks Commander Type-S, Epic 18x (har en sån själv), men de är båda svindüra, kanske VKV Seagull Elite, eller Seabird H2O (billig!) fast då vill man nog ha bättre pedaler än original har för mig att VKV säljer en "VKV edition", den kanske har VKV:s mittmonterade pedalställ? Point65 XP18 kan nog vara rätt nice, men de behöver byta inredning i den vilket jag läst här nåt rykte om att de ska göra till i år (återstår att se), Kayakpro Nemo kanske är ett alternativ även om jag inte tror den är särskilt vingpaddelvänlig.

Nämnda kajak Prijon Marlin är nog inte så vass fartmässigt, gamlingen Prijon Barracuda är nog bättre då (har paddlat en del Barracuda). Fast jag skulle själv om jag vill spara pengar testa Seabird H2O före en plastkajak. Brukar ha plastkajaker när jag paddlar i fjällen och drar kajaker över sten och genom skog men på vanlig tur tycker jag komposit är helt klart värt det, om inte annat för att utbudet av lite rappare kajaker är så mycket större.

Ska tillägga att om du inte tänker paddla snabbare än ca 8 km/h spelar kajakens skrovform inte så stor roll.
 
Senast ändrad:
ja svårt för mig att skriva utan att vara färgad, , , ,, , men det kan ju alltid vara bra att gå på annat än utseendet när man gifter sig :/
De kajaker som jag känner till som jag tror kan passa dig är Neumann stingray( lätt, billig, ingen finish) jag har dock både använt den till att komma tvåa i mixklass i kolmården multisportrace med den samt att jag har den som havskajak. Annars så är Zegul 550 riktigt fin i allt, men då får du lägga till ett par kilon och tusen lappar.
VKV elite har jag bara paddlat en gång för att gäng år sedan men snabb kändes den, och vinglig, men som sagt, länge sedan.
 
En parameter att fundera på är hur du vill paddla. Vill du paddla traditionellt utan roder med styrtag och såna grejer, rolla och leka? Eller kanske du hellre vill köra med roder och kanske lite fortare. Grönlandspaddel, plattpaddel, vingpaddel?

Skulle jag gissa utifrån din beskrivning vill du ha en roderkajak anpasad för att paddla med modern teknik som tillåter att man använder benen. Rejält fotstöd, säte som tillåter höftrotation, möjlighet att ha knäna både i mitten (när man "pumpar på"), och ut åt sidorna när det går vågor så pass att man prioriterar kontakt med kajaken framför optimal effektutveckling i paddeltagen.

Swedeform + gärna rundbottnad (bäst glid), hyfsat bred så det blir lite stabilitet, roder och bra fotstöd. Vill man ha det så krymper utbudet påtagligt.

Några modeller jag kommer tänka på är förstås Reval Kayaks Commander Type-S, Epic 18x (har en sån själv), men de är båda svindüra, kanske VKV Seagull Elite, eller Seabird H2O (billig!) fast då vill man nog ha bättre pedaler än original har för mig att VKV säljer en "VKV edition", den kanske har VKV:s mittmonterade pedalställ? Point65 XP18 kan nog vara rätt nice, men de behöver byta inredning i den vilket jag läst här nåt rykte om att de ska göra till i år (återstår att se), Kayakpro Nemo kanske är ett alternativ även om jag inte tror den är särskilt vingpaddelvänlig.

Nämnda kajak Prijon Marlin är nog inte så vass fartmässigt, gamlingen Prijon Barracuda är nog bättre då (har paddlat en del Barracuda). Fast jag skulle själv om jag vill spara pengar testa Seabird H2O före en plastkajak. Brukar ha plastkajaker när jag paddlar i fjällen och drar kajaker över sten och genom skog men på vanlig tur tycker jag komposit är helt klart värt det, om inte annat för att utbudet av lite rappare kajaker är så mycket större.

Ska tillägga att om du inte tänker paddla snabbare än ca 8 km/h spelar kajakens skrovform inte så stor roll.


XP18 finns på Älvsjömässan med den trista kombinationen sidmonterade plastpedaler och havskajaksits och rollvingar. Ingen höjdare om man vill paddla motion. Skulle nog behöva vägas också...
 

Bilagor

  • P3110039.jpg
    P3110039.jpg
    41.3 KB · Visningar: 1,675
är det någon som har paddlat point 65 x18.

Den ser cool ut på bilderna men i riktiga livet ser den bara konstig ut.

Den är ju nästan flat ända fram till fören, ett gigantiskt pack utrymme fram ...
den borde lätt bli fram tung. ???

Är det någon som sagt har paddlat den??
 
Point 65 XP 18

Vill du ha mycket lastutrymme så är XP 18 en bra kajak. Jag har bara provat den lite kort och den kändes stor men väger man 80+ så är det säkert en bara kajak.

När det gäller havskajaker så är det få som har en bra sittstälning från början utan man får bygga om dem lite. släng i en racingsits och ett bra pedalställ så blir det bättre;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
frankobolo Hur rädd behöver jag vara om min kolfiberkajak? Paddling allmänt 7
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
North shore Behöver plats NU!!!!!! Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Behöver lite tips! Paddling allmänt 1
lestahl Behöver tips om nybörjarkurs i kajakpaddling Paddling allmänt 10
240GL Jag behöver en släpjolle! Paddling allmänt 7
cody Behöver lasthållare till Volvo 440! Paddling allmänt 0
Kajakob Behöver kajaker på Riksmöte 7-12 aug Salsnäs (Målilla) Paddling allmänt 3
markusa Behöver hyra/köpa multisportkajak Paddling allmänt 1
morre JAG BEHÖVER RÅD OM PADDELLÄNGD Paddling allmänt 6
JAG BEHÖVER TIPS! Paddling allmänt 4
Hej vattenfolk? - BEHÖVER VISS INFORMATION Paddling allmänt 1
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Trikåmannen Hjälp mig hitta en ny kajak! Paddling allmänt 23
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.