Vilken plastkajak - hjälp med val önskas

Hej alla!

Jag har för tillfället utvecklat ett starkt sug efter en kajak. Direkt ska jag säga att min paddelerfarenhet är i det närmaste icke-existerande (om man inte ska räkna enstaka "prova-på" turer för några år sedan), men det har inte stoppat mig från att ge mig in på nya fritidsintressen tidigare (cykling, foto).

Med det i åtanke så förstår jag på ett "intellektuellt" plan att det förstås vore förnuftigast att testpaddla ett antal olika kajaker av olika fabrikat och låta de personliga intrycken vägleda i valet av kajak, men det har jag helt enkelt inte tålamod med :)

Efter intensivt nätsurfande har jag kommit fram till är att (trots en del personers starka aversion mot materialet) en plastkajak troligen är det rätta valet för min del.

Tänkt paddlingsmiljö:
Skärgård (Åland och Uppland = stenigt och bergigt) och lite mälarpaddling utgående från Uppsala.

Typ av paddling jag planerar:
Ffa. kortare dagsturer, enstaka övernattningar. Primärt ser jag det som ett roligt komplement till den motion jag får genom min cykling.

Budget:
Lite ansträngd, så maxpriset för kajaken ligger nog på ca 12 000 kr.

Paddlarens specifikation:
Man, väger in på ca 70 kg, fördelat på 177 cm och mina fötter ryms vanligen i skostorlek 42.

Min sammantagna bild på vad jag "borde ha" efter att ha surfat runt ett antal dagar och letat information, säger att det är en plastkajak som verkar vettigast för mina tänkta behov, även budget styr mig i den riktningen :)

De kajaker som jag kikat på hittills är följande:


Eventuella åsikter om och/eller erfarenheter av dessa (eller andra likvärdiga kandidater) tages tacksamt emot.

/Micke
 
Hej alla!

Jag har för tillfället utvecklat ett starkt sug efter en kajak. Direkt ska jag säga att min paddelerfarenhet är i det närmaste icke-existerande (om man inte ska räkna enstaka "prova-på" turer för några år sedan), men det har inte stoppat mig från att ge mig in på nya fritidsintressen tidigare (cykling, foto).

Med det i åtanke så förstår jag på ett "intellektuellt" plan att det förstås vore förnuftigast att testpaddla ett antal olika kajaker av olika fabrikat och låta de personliga intrycken vägleda i valet av kajak, men det har jag helt enkelt inte tålamod med :)

Efter intensivt nätsurfande har jag kommit fram till är att (trots en del personers starka aversion mot materialet) en plastkajak troligen är det rätta valet för min del.

Tänkt paddlingsmiljö:
Skärgård (Åland och Uppland = stenigt och bergigt) och lite mälarpaddling utgående från Uppsala.

Typ av paddling jag planerar:
Ffa. kortare dagsturer, enstaka övernattningar. Primärt ser jag det som ett roligt komplement till den motion jag får genom min cykling.

Budget:
Lite ansträngd, så maxpriset för kajaken ligger nog på ca 12 000 kr.

Paddlarens specifikation:
Man, väger in på ca 70 kg, fördelat på 177 cm och mina fötter ryms vanligen i skostorlek 42.

Min sammantagna bild på vad jag "borde ha" efter att ha surfat runt ett antal dagar och letat information, säger att det är en plastkajak som verkar vettigast för mina tänkta behov, även budget styr mig i den riktningen :)

De kajaker som jag kikat på hittills är följande:


Eventuella åsikter om och/eller erfarenheter av dessa (eller andra likvärdiga kandidater) tages tacksamt emot.

/Micke
Easky 17LV har vi i Friluftsfrämjandet Jönköping. Den rymmer för flerdagars tur och är trevlig att paddla. Eftersom den är i enlagers plast så blir skrovet inte lika styvt som Tahes men har tätare luckor är Tahes egna som sitter på de PE-kajaker som vi köpt. Med min begränsade erfarenhet av de jag nämner så ligger nog denna mellan wind och reval i beteende.
Wind Solo och Reval är helt olika i skrovet. Min fru hade samma wind fast i glasfiber. Rymlig att lasta i och går gärna raka spår. Jag har en Reval Midi PE som gärna svänger runt det som behövs eller inte men kanske inte har lika "snabbt" skrov.
Ska du ta dej A-B så hade jag valt wind. Tycker du om att snirkla och resan mellan A-B är kul så Reval. Tveksam? Easky. Seabird har jag inte provat.

Så, nu är det fritt fram för andra som kanske provat dessa!
 
Med dina

tänkta användningsområden skulle jag ha valt en begagnad glasfiberkajak. I och med motionsönskemålet gärna en lite smäckrare typ en turbåt.

Glasfiber kan få repor eller i värsta fall läckage men det är lätt att laga.

Thure
 
Plast - behöver du verkligen det?

Jag har en North Shore Atlantic Lv i plast. En bra budgetkajak som ger väldigt mycket för pengarna. Finns i en större version - Atlantic

Fast i din situation jag skulle snarare leta efter en begagnad glasfiberkajak. De har tillräcklig styrka för vanlig paddling och är snyggare, tätare, lättare och har längre livslängd än plast. Plast behövs först om man ska dunka på sten rejält. Att du sen kanske får med dig paddel, kapell och flytväst är ju alltid ett plus.
 
Tack för input

Tack till er som svarat och bidragit med åsikter så här långt.

"Behöver du verkligen plast"?
- svaret på den frågan är ett klart ja, nja, kanske, möjligen.. eller kanske inte :)

"Med dina tänkta användningsområden skulle jag ha valt en begagnad glasfiberkajak"
- Ok, det kan jag ju inte säga emot eftersom jag inte direkt har er erfarenhet att falla tillbaks på.

"Fast i din situation jag skulle snarare leta efter en begagnad glasfiberkajak"
- OK ytterligare en röst på glasfiber sålunda.. kanske ligger nåt i det då :)


Dilemmat som nybörjare är förstås att begagnatköp lätt blir rena chansningar då man inte själv besitter kunskap att bedöma varans skick, eventuella skador, skilja kosmetiska skönhetsfläckar från allvarliga problem osv. (där känner jag väl igen mig från cyklingen).

Tidigare trådar i snarlika frågor har ju indikerat lite samma sak, att plast troligen tål lite mer "vårdslös" behandling, men att glasfiber är lite styvare, lite snabbare (och möjligen snyggare).
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68328&page=2

Personligen är "snyggheten" en variabel jag är beredd att kompromissa bort i dagsläget, men det vore däremot väldigt mycket mer värt att veta att den fixar lite stenkänningar utan större risk allvarligare haveri.

Vilka nackdelar tror ni att jag som nybörjare skulle märka av i en plastkajak? Jag tänker mig att det förstås är enklare för er som är erfarna att känna av skillnader i styvhet, hur lätt/tungdriven båten är mm, men skulle jag ens lägga märke till dessa aspekter?

Livslängd förresten.. vad snackar vi för skillnader för detta mellan plast och glasfiber (förutsatt likvärdig förvaring och användning)?

Tack igen för era åsikter!

/Micke
 
Min plastbåt flexar en del men det är inte något jag märker i vanlig paddling.

Den är repig undertill men det var min glasfiberkajak också. När man glider mot en sten med plast blir det ett lugnt skrapljud. Med glasfiber låter det för j-t.

Tyngre är plastkajaken, det märker jag på land. Inte på vattnet.

Livslängd? Det finns 30-40 år gamla glasfiberkajaker. Det beror nog på bindmedlets livslängd.
Plast - 10-20 år? Ärligt talat har jag inte en aning så det är bara en gissning.

Plast funkar nog lika bra för dig. Det viktiga är att du sitter bra. Tvåa är användningsområde. Sen kajaker i din prisklass. Sen kanske material...Går inte in på det mer, finns massor med trådar här om val av kajak.

Lycka till!
 
Låt rumpan och plånboken bestämma

Jag tror, som tidigare inlägg, att det är klokt att inte låsa sig vid ett visst material - om man inte har något specialintresse för just det. Laminerade kajaker eller gjutna kajaker, plast är det för övrigt i allihop, det är ingen markant skillnad ur brukar-synvinkel. Jag har ägt åtskilliga kajaker av allehanda material och det är aldrig materialet jag minns av dem.

Den kajak jag nu mest använder är i gjuten polyeten, men jag har valt den mest p.g.a. sjöegenskaper och manöveregenskaper, minst p.g.a. materialet.. Även om jag också måste tillstå att jag gillar polyetenets slagtålighet (mina kajaker lever ett hårt liv).

Du ska sitta bra och kajakens volym ska passa ditt användningsområde. Prova alltså, och låt rumpan ha starkaste rösten, plånboken en minoritetsröst.

hälsar Jens
 
Prova, prova prova!

Hej!

Precis som andra ovan är inne på så hade jag provat kajakerna innan! En kajak passar olika personer olika bra, och trots att man knappt har paddlat något förr så finns det ändå saker som olika personer föredrar med olika kajaker.

Så kolla upp någon uthyrare i närheten av dig som har några av de modellerna du är ute efter och åk dit och prova, känn, och paddla en liten sväng så får du säkert en bättre bild efter det!

Hälsningar
Fredrik
Kajak & Uteliv
 
Just argumentet förväntad livslängd är nog för de allra flesta inte aktuellt. Jag planerar då inte att behålla min kajak så länge som 20 år eller mer.
 
Sunt förnuft vs. köpsug

är ibland en inte helt kompatibel duo.

Som jag skrev från början så förstår jag förstås att det smartaste tillvägagångssättet vore att hyra/testa ett antal olika innan köp för att undanröja de som i alla fall passar den egna kroppen minst bra.. men samtidigt funderar jag lite i banorna "hur fel kan det egentligen bli"? Dvs. förutsatt att man undviker det allra lägsta skiktet i utbudet, eller håller undan från modeller/tillverkare som användare har väldigt negativa erfarenheter av, då borde sannolikheten för att göra ett totalt felköp vara rätt låg.

@"Kajaken@yahoo.com"
Jo, jag önskade att plånboken kunde få ha ett marginellt inflytande i valet, men min plånbok har en ganska påträngande röst och går inte att ignorera :)


@Trikåmannen
Japp, har noterat det och hoppas kunna ta mig till Stockholm för att se lite båtar på närmre håll i helgen. Ett litet aber är att min sambo har meddelt att vi ska infinna oss på ett dop på lördagen (och att det ansågs ha högre prioritet än att kika på kajaker konstigt nog ;)) och tydligen finns andra planer för söndag, men jag hoppas kunna komma iväg en snabb sväng i alla fall.
Tack för tipset hursomhelst!

/Micke
 
plast och Reval Midi PE

Hej!
Att plastkajaker inte håller länge kan jag inte hlla med om, har själv en forskajak som jag fick begagnad när jag var 15 och den är mer än 20 år gammal nu och kommer att klara av många turer och år till (det är en kajak från prijon).
Jag funderar själv på att byta kajak från glasfiber till plast eftersom det faktist känns väldigt jobbigt att dra upp glasfiberkajaken på en klipphäll eller en stenstrand, argumentet mot plast var för min del att kajakerna i plast som jag har testat var för tråkiga, breda, tröga eller höga i sittbrunnen. På kajakdagarna testade jag några plastkajaker igen och dem flesta var inget att ha (för mig). En positiv överraskning var Reval MIDI in PE (mini hadde dem inte med till kajakdagarna). Den funkar till nybörjare men blir inte tråkig på en gång och är inte bred som en finnlandsfärja. Lätt att styra och känns inte långsam heller, definitift en kajak som jag själv kan ha kul med (på dagsturer och även på längre övernattningsturer). Mitt tips är ändå att du i alla fall borde provsitta i kajaken, och testa om den känns bra innan du köper den (eller en annan)! Lycka till!
En annan plastkajak som jag gillade var Neckys Eliza i PE, lite dyrar och lite mindre....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikarv Vilken kanot/packraft? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Ciaran69 Vilken Kanot? Paddling allmänt 7
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
mabrauns Vilken kajak Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
martallen Vilken torrdräkt håller längst? Paddling allmänt 4
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilken operatör i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 15
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
kitee Vilken båt? Paddling allmänt 1
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Thrashback Vilken Ally? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
AndersJL Vilken kajak (ny eller beg) föreslår ni till en fd tävlingskanotist ? Paddling allmänt 9
Lackan Vilken K2:a för längre tur i Lofoten Paddling allmänt 16
andyhill Vilken kajaktyp för ruggigt väder på västkusten? Paddling allmänt 15
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Ace 374 Vilken är snabbast !! Paddling allmänt 9
Stuvarn Vilken är er favoritpaddel? Paddling allmänt 24
Ute är kul Vilken kajak? Paddling allmänt 5
grymt_elak Vilken typ av karta lämpar sig bäst för skärgårdspaddling? Paddling allmänt 29
Paddla.se Torrdräkt, vilken? Paddling allmänt 37
Stuvarn Vilken kajak är bäst på allt :-) Paddling allmänt 29
Björnb Vilken vingpaddel? Paddling allmänt 88
Tolla-bolla Vilken kajak? Paddling allmänt 18
Erik Barkefors Vilken paddel är bra till vad? Paddling allmänt 32
Erik Barkefors Vilken kanot i Ljungskile? Paddling allmänt 2
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
Alexander85 Vilken paddel? Paddling allmänt 2
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4
Petrur Vilken dubbelpaddel till Kanadensare Paddling allmänt 8
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
kacka Vilken paddel? Paddling allmänt 5
lazze Vilken tur att man har statistik! Paddling allmänt 0
Macke27 Vilken paddel...Vitudden eller Htc? Paddling allmänt 8
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
joso Vilken kajak, lång i strumplästen Paddling allmänt 23
Staffan_TeamToyota Vilken Flytväst?! Paddling allmänt 4
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
fredrikalbihn Vilken kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.