Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak.

Efter att ha gått och längtat att få börja paddla men inte haft råd eller plats med en kajak hittade jag tillslut en gammal VKV-liknande sak för ett par tusenlappar. Kanske dyrt egentligen för en gammal repig glasfiberkajak utan några som helst finesser, men det har varit helt hopplöst att hitta något i den prisklassen annat än riktigt gammla tävlingskajaker typ Struer, och de har funnits för långt bort. Den här fanns i Borlänge. Överkomligt långt att åka.

Nu är frågan vad jag köpt. Det finns inte en enda märkning på den. Tycker den ser ut som en klassisk VKV förutom att jag tycker att aktern är rätt hög. Måtten är lite mysko. Inte fullt ut 520cm, men mer än 510cm. Den har flyttankar i sidorna. Köl. Underliggande roder. En löst liggande sittdyna i svart skumgummi/gummi material. Anatomiskt utformad efter en liten rumpa. Styrningen (som jag tyvärr inte tagit någon bild av) bestod av en smal planka som sticks ner mellan plastklossar på insidan av skrovet. På plankan sitter ett rakt ok som man trycker på med fötterna (tåna). Mellan oket och linorna sitter det ett par långa kolvar som man justerar längden på och låser med en plastskruv. Tyvärr har själva fotstödet krympt med åren och är nu för smalt för att sitta kvar så jag byggde ett nytt fotstöd med ett par pedaler på topp. De blev rätt låga, men duger att justera med tåna. Ända problemet är att det blev för dålig utväxling till rodret. Det tar dåligt. Får nog flytta in linorna på bakre oket så det blir lite mer utslag på rodret.

Hur kopplar ni era pedaler? Jag trycker åt fel håll hela tiden. Hjärnan vill göra som med ett styre. Trycker man höger och låter vänster pedal komma mot sig så svänger kajaken åt höger. Precis tvärsemot hur det blir med ett styre. Går ju såklart att lösa om jag ändå ska flytta om linorna bak. Det är ju bara byta plats, men hur har alla andra? Trycker ni höger om ni ska åt höger eller gör ni som om det vore ett styre (eller framaxeln på en lådbil utan styrrep)?

Har tagit lite bilder på kajaken. Kanske någon kan säga direkt vad det är (eller om det t.ex INTE är en VKV). Den är höger/vänstergjuten, har flottörer i sidorna, köl och en lucka för rodermekanismen men inga skott. Ca 60cm bred (kan vara nån cm smalare, svårt att mäta) och drygt 510cm. Vet inte hur mycket den väger. Jag tycker den känns rätt tung och stabil. Den känns stryktålig. Men jag hanterar den utan problem på egen hand. Lägger upp den på takräcket och tar ner den igen, bär in den i garaget o.s.v. helt själv.

Bilderna talar väl för sig själv. Den sista är på pedalerna jag själv snickrat ihop. Där syns fästena i skrovet och justerkolvarna för linlängden.

Bilagor

• DSC00034 redigerad.jpg
    DSC00034 redigerad.jpg
    54.5 KB · Visningar: 2,064
  • DSC00032 redigerad.jpg
    DSC00032 redigerad.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,886
  • DSC00019.jpg
    DSC00019.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,690
  • DSC00021.jpg
    DSC00021.jpg
    22.4 KB · Visningar: 1,945
  • DSC00017.jpg
    DSC00017.jpg
    24 KB · Visningar: 1,661
  • DSC00027 redigerad.jpg
    DSC00027 redigerad.jpg
    62.7 KB · Visningar: 1,945
Hur fick jag plats med den då? Jag bor i en tvåa på tredje våningen. Cykelförrådet är inhyst i ett par gamla skyddsrum. Ingen chans att få in den där. Garaget är kort och har lågt i tak. Men det fixade sig... Det enda är att grannen får lite problem att kliva in på sin passagerarsida, men det får de leva med. Själv får jag backa in bilen annars får jag inte upp förardörren, det kan jag absolut leva med!

Bilagor

• DSC00016 redigerad 750.jpg
    DSC00016 redigerad 750.jpg
    166.4 KB · Visningar: 1,699

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det inte klassikern Åland?

Tycker mig känna igen utseende och vissa detaljer.
Gissat att "kajaknördarna" ;-) här på Utsidan kan avslöja mer.

//Dag

Åland verkar vara förebilden till de här typerna av kajak (som man som nätsurfande nybörjare gärna förknippar med VKV), men den verkar ju ha varit bredare och även kortare.
Här är fotstödet med styroket:

Bilagor

• DSC00040 redigerad.jpg
    DSC00040 redigerad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 2,134
Kan vara en Tumlare av Lars Glasser eller Skagerak som byggdes på västkusten.

Ser ut som vårt roder och våra fästen för styrningen, men kajaken är inte vår.

Kåre (jobbar på VKV)

Kan vara en Tumlare av Lars Glasser eller Skagerak som byggdes på västkusten.

Ser ut som vårt roder och våra fästen för styrningen, men kajaken är inte vår.

Kåre (jobbar på VKV)
Hm.. Vart byggde Glassér sina båtar? Jag har ju ingen historie kunskap i ämnet men han verkar ha något med Rättvik att göra, och glasfiberpaddeln som följde med är tillverkad i just Rättvik. Kajaken har troligen alltid "bott" i Borlänge, så det är väl inte så långsökt att den är byggd i dalarna. Som född gästrike så kom jag att tänka på en annan sak... Tillverkade Ockelbo kajaker nån gång? Minns att det stod kanadensare på fabriksområdet, men inte något om kajaker.

Vad fick du ge för den? (om man får fråga)
2000 spänn. Helt hopplöst att hitta en begagnad kajak överhuvudtaget i de här trakterna, än värre i det prisläget. Den har repor, några mindre sprickor i gelcoaten men känns frisk i plasten i övrigt. Den har också ett par bucklor, men där finns det inga sprickor eller skador i övrigt på plasten. Misstänker att de uppstått under alla de år den legat oanvänd i ett garage. Det kan handla om 30 år på samma ställe!
Jag var inte enda köparen på kö så jag vågade inte pruta. Det känns inte som ett fynd, kanske lite överpris med tanke på bucklorna, men den är inte trögpaddlad, inte ostabil så man känner sig osäker och den känns gedigen i plasten. Den lär få ta en del stryk misstänker jag, då det är svårt att inte dutta till asfalten ibland vid lastning. Den blir nog bra så länge. Kompisarna har nya korta modeller så vi får väl se om man paddlar ifrån dem, åtminstone så länge det går rakt fram :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips