Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Min kajak är lite sned, bör jag reklamera?
- Trådstartare orjanraberg
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Folk kanske ska börja mäta upp sina bilar också och se om de kan reklamera dessa också. Snedheten borde resultera i högre bensinförbrukning och större slitage i allmänhet och på däcken i synnerhet. Det är med andra ord kostsam tolerans för bilägaren.
/Fredrik
det kan du hoppa upp och sätta dig på att det finns bilar ute i trafiken som aldrig skulle ha lämnat bandet / plåtverkstan. det skulle nog vara en välgärning både för miljö och däckbudget om folk hade möjlighet att mäta upp vissa av dom här ekipagen.
det finns ingen anledning att ha en sarkastisk ton.
TS har bara konstaterat att hans nyinköpta kajak drar snett, sen har han i all hövlighet ställt frågor runt hur vida detta är normalt eller inte. eftersom ingen lyckats producera några konkreta siffror eller standarder har vi glada amatörer försökt bidra så gott vi kan.
har du synpunkter på det tycker jag du kan hjälpa till och besvara frågan hela tråden handlar om, är det normalt med sådana här avvikelser? var går gränsen för när man ska börja tycka att det är dags för reklamtion?
Jag har redan besvarat frågan. Avvikelsen är mindre än en promille och jag har svårt att tänka mig att något massproducerat över huvud taget för pengar runt 20' skulle ha en tolerans ens i närheten av promille. ±0.5% skulle jag kunna tänka mig är en rätt normal tolerans. Det är, vad jag vet, den tolerans som normalt används vid andra gjuttillverkade produkter som t ex verktyg.
Det skulle i så fall ge en avvikelse runt 26mm, vilket jag iofs kan tycka skulle vara mycket. Fast då är det räknat i förhållande till längden. Antagligen anges toleransen i förhållande till bredden och i så fall blir den ca 3mm. I det avseende skulle man då också kanske kunna anta att den uppmäta kajaken ligger något utanför toleransen med ett par mm. Under förutsättning att toleransen verkligen är ±0.5% som jag antagit.
Så mina senare inlägg riktare sig främst inte till TS utan till de som anser det vara en självklarhet att saker och ting ska vara spikraka enligt ritning och att man ska försöka snika till sig en massa "plåster" till sitt sårade ego. Många skulle nog bli förvånade om de visste hur "sneda och vinda" deras bilar är. Om jag minns rätt så är toleransen ±25mm på hjulbasen på en WRC-bil t ex. Det troliga är att det inte finns särskilt många raka bilar över huvudtaget men vi märker det inte eftersom underlag och vind påverkar så mycket mer.
Sett till användningsområdet så anser jag att det är en akademisk diskussion och en ny "spikrak" kajak kommer inte går vare sig rakare eller krokigare utan i slutändan kommer det fortfarande vara vind och strömmar som är avgörande. Det hela är ett hjärnspöke, varken mer eller mindre.
Mvh
Fredrik
Det skulle i så fall ge en avvikelse runt 26mm, vilket jag iofs kan tycka skulle vara mycket. Fast då är det räknat i förhållande till längden. Antagligen anges toleransen i förhållande till bredden och i så fall blir den ca 3mm. I det avseende skulle man då också kanske kunna anta att den uppmäta kajaken ligger något utanför toleransen med ett par mm. Under förutsättning att toleransen verkligen är ±0.5% som jag antagit.
Så mina senare inlägg riktare sig främst inte till TS utan till de som anser det vara en självklarhet att saker och ting ska vara spikraka enligt ritning och att man ska försöka snika till sig en massa "plåster" till sitt sårade ego. Många skulle nog bli förvånade om de visste hur "sneda och vinda" deras bilar är. Om jag minns rätt så är toleransen ±25mm på hjulbasen på en WRC-bil t ex. Det troliga är att det inte finns särskilt många raka bilar över huvudtaget men vi märker det inte eftersom underlag och vind påverkar så mycket mer.
Sett till användningsområdet så anser jag att det är en akademisk diskussion och en ny "spikrak" kajak kommer inte går vare sig rakare eller krokigare utan i slutändan kommer det fortfarande vara vind och strömmar som är avgörande. Det hela är ett hjärnspöke, varken mer eller mindre.
Mvh
Fredrik
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.
Att börja den vägen som du föreslog och dessutom spela in eventuell samtal med tillverkare för att ha som ammunition inför samtalet med åf. Tja, om du inte ser hur det skulle kunna förgifta en från början bra relation med sin åf så ok.
Att börja den vägen som du föreslog och dessutom spela in eventuell samtal med tillverkare för att ha som ammunition inför samtalet med åf. Tja, om du inte ser hur det skulle kunna förgifta en från början bra relation med sin åf så ok.
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.
Jag håller med. Dessutom är det ganska vanligt att tillverkare vill att reklamation ska gå genom just återförsäljaren. Att ta upp kajakens skevhet med åf borde inte skada relationen mellan dig och denna. Sådana samtal ingår väl i jobbet.
En parantes: Helsport anger en tolerans på +/-10% gällande vikten på deras tält. Det tycker i alla fall jag är ganska mycket då just vikten är av stor betydelse för många.
Lycka till!
/daniel
Senast ändrad:
men eftersom ingen av oss konsumenter här förmodligen kan svara på frågan om vad som är acceptabelt så är då mitt råd att gå direkt till den man köpt kajaken av och ta upp det eventuella problemet där. Om det sen visar sig att åsikterna går isär mellan åf och kund så kan man ju inhämta synpunkter från tillverkare, på forum etc.
Att börja den vägen som du föreslog och dessutom spela in eventuell samtal med tillverkare för att ha som ammunition inför samtalet med åf. Tja, om du inte ser hur det skulle kunna förgifta en från början bra relation med sin åf så ok.
jag förstår inte varför du hetsar upp dig och framförallt tycker jag du överskattar din roll här på forumet lite grann, när du börjar pek-pinna och tala om att andra ska lugna ner sig.
det är väl självklart att större delen av kontakten ska gå genom återförsäljaren, det är ju därför dom finns. men bara för den skull är det varken förbjudet eller speciellt konstigt om man slår en signal direkt till tillverkaren. jag har haft många intressanta och betydligt mer givande samtal direkt med tillverkare i stället för med nån åf som omöjligt kan vara lika insatt i det specifika.
jag har betydligt oftare mötts av intresse och lust att lösa problemet, tom glädje över att få dsikutera med en slutanvändare, än vad jag mötts av någon form av avig attityd. eftersom det inte tillhör vanligheterna har man ofta möjlighet att få ganska mycket info. så som jag tolkade TS var han intresserad av att verkligen gå till botten med det här och jag förstår honom.
inom det mesta i tillverkningsindustrin finns det marginaler och tolleranser som man går efter. att ringa eller maila och lite försiktigt fråga hur stora dessa är, ser jag inte som nåt problem.
om du gör det föreslår jag att du fortsätter gå igenom din ÅF, men att "lugna ner" mig eller nån annan här på forumet är knappast din uppgift.
Avvikelsen är mindre än en promille och jag har svårt att tänka mig att något massproducerat över huvud taget för pengar runt 20' skulle ha en tolerans ens i närheten av promille.
Jag tycker att det ser ut som om kajaken är sned bara på den den främsta halvmetern på kajaken, och då kan jag tänka mig att det faktiskt syns när man paddlar...
Avvikelsen blir en procent i det fallet, om det är okej har jag inte en aning om.
Jag skulle förmodligen inte orka bry mig om det, men om jag skulle göra något åt det så skulle jag kanske kolla med tillverkaren eller höra mig för här på nätet, precis som trådstartaren.
Det är precis som när man frågar på nätet om kvaliteten på en jacka som man kanske tänker köpa, känns som om man får mindre vinklade svar än om man frågar killen i butiken...
Relationen med återförsäljaren skulle jag nog bara bry mig om ifall jag var gift med denne eller liknande.
jag förstår inte varför du hetsar upp dig och framförallt tycker jag du överskattar din roll här på forumet lite grann, när du börjar pek-pinna och tala om att andra ska lugna ner sig.
det är väl självklart att större delen av kontakten ska gå genom återförsäljaren, det är ju därför dom finns. men bara för den skull är det varken förbjudet eller speciellt konstigt om man slår en signal direkt till tillverkaren. jag har haft många intressanta och betydligt mer givande samtal direkt med tillverkare i stället för med nån åf som omöjligt kan vara lika insatt i det specifika.
jag har betydligt oftare mötts av intresse och lust att lösa problemet, tom glädje över att få dsikutera med en slutanvändare, än vad jag mötts av någon form av avig attityd. eftersom det inte tillhör vanligheterna har man ofta möjlighet att få ganska mycket info. så som jag tolkade TS var han intresserad av att verkligen gå till botten med det här och jag förstår honom.
inom det mesta i tillverkningsindustrin finns det marginaler och tolleranser som man går efter. att ringa eller maila och lite försiktigt fråga hur stora dessa är, ser jag inte som nåt problem.
om du gör det föreslår jag att du fortsätter gå igenom din ÅF, men att "lugna ner" mig eller nån annan här på forumet är knappast din uppgift.
Jag har såvitt jag kommer ihåg inte bett någon att "lugna ner" sig, eftersom du sätter det inom citattecken så antar jag att du citerar mig, ej heller har jag hetsat upp mig. Att sedan överskatta min roll här på forumet har jag lite svårt att relatera till eftersom det, i alla fall senaste gången jag kollade min profil, enbart stod "Medlem (grund)" där. Därmed har jag lite svårt att vare sig över eller underskatta min påstådda roll här på forumet enär jag inte känner till eller upplever mig ha någon sådan.
Jag uttrycker helt enkelt en åsikt, refererar till en erfarenhet vilket torde vara ett av de grundläggande syftena med ett forum som detta. Den åsikten är att man med en seriös kajakåterförsäljare ofta får bra gehör för eventuella problem och/eller brister med en produkt och att det därmed är min erfarenhet att man gör bäst i att starta där vilket också är mitt råd till TS.
Jag delar därmed inte din åsikt om att det är hundra gånger bättre att ha en dialog direkt med tillverkaren först eftersom de inte är lika slipade som en åf.
Du må ha en annan åsikt, annan erfarenhet. Det står dig fritt.
Du må ha en annan åsikt, annan erfarenhet. Det står dig fritt.
Tack!
Den åsikten är att man med en seriös kajakåterförsäljare ofta får bra gehör för eventuella problem och/eller brister med en produkt och att det därmed är min erfarenhet att man gör bäst i att starta där vilket också är mitt råd till TS.
.
Det har framgått, Tro mig.
Däremot är jag osäker på om det framgått att jag tycker det är betydligt mycket lämligare kontakta tillverkaren direkt. Ett sådant gott råd tål i alla fall att upprepas.
Senast ändrad:
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg