Paddlingsteknik ?

Hej, har paddlat havskajak redan i flere år (7-8 ) ,paddlar en avalon elaine (stor kajak längd 570cm ,bredd ca 60cm) ,kan hålla ca 6.5-7 km/h medelhastiget med packad kajak . Tycker min teknik är rätt hyftsad ,har dock börjat fundera om jag använder bentramp rätt, jag trycker alltså med höger fot mot fotstödet samtidigt som höger paddelblad körs genom vattnet , sen vänster fot vänster blad , är detta alltså rätt ??? eller borde tryck - drag gå i X form ? dvs höger blad i vattnet -vänster fot tryck, vänster blad -höger fot . Har blivit van med "mitt sätt " testat trampa drag i x form men svårt att hålla rätt takt då jag vant mig med samma sida drag/tryck.

tack Peter
 
Du gör helt rätt - man trycker med samma fot som paddelbladet i vattnet, för att underlätta rotationen av bålen och på så sätt få mer kraft ner i vattnet. Gäller alla roderkajaker.
Om du paddlar skäddakajak kan det ibland vara bättre att trampa med motsatt fot, för att minska girtendensen och lättare hålla kurs. Något minskad effekt dock.

Har du möjlighet kan jag rekommendera att gå en kurs med någon tävlingspaddlare. Även om man inte alltid använder samma utrustning kan man snappa upp mycket om teknik och funktionen bakom.

/ Ulf
 
Tack för svaret :) , trevligt att höra att man "lärt sig själv rätt ":giggle: ,borde eg skaffa mig en mindre kajak till, som skulle vara lättare att hantera, i avalonen ryms ju utrustning,mat - vatten för en hel veckas utfärd, gör mest dags eller veckosluts turer så kunde ha en med mindre packutrymme som vore lite mer lekfull.
 
Som paddlare av kajaker både med roder och skädda till havs så skulle jag inte rekommendera tekniken att trampa med motsatt fot. Det motverkar bålrotationen som är en viktig del av paddeltaget, och som är oberoende av vilken kajak som paddlas. Däremot så blir tekniken annorlunda i skin-on-frame kajaker byggda enligt grönländska mått, där man sitter med raka ben och även tar mothåll med knä/lårben, och i viss mån i rena forskajaker.
 
Youtube is your friend !







Sista verkar inte funka, så kopiera videoadress och klistra in i ett nytt fönster...
 
Senast ändrad:
Varför ska man trycka med en fot och inte med båda egentligen? Det är ju kraften från paddelbladet som via armarna och den roteranade överkroppen ska trycka kajaken framåt. Dels är det ju fötterna mot fotstöden och dels rumpans friktion mot sitsen som överför kraften från kroppen till kajaken och driver den framåt.
Jag är nog lärd att trycka motstånde fot (om jag minns rätt), paddeltag på höger sida och jag trycker med vänster fot men tycker nog egentligen att båda fötterna borde vara bättre, i en roderkajak styr man ju om man trycker med foten.
Ska man kompensera för att ett paddeltag på höger sidan svänger kajaken lite åt vänster borde man ju iofs trycka med höger fot, dvs samma fot som paddeln är i vatten.

/Patrik, osäker på hur jag paddlar egentligen (använder roder och har en ständigt infälld skädda)
 
Den andra videon förklarar nästan perfekt. Kan man anamma det här är man en bra bit på vägen till en både effektivare o snabbare paddling. Möjligtvis skulle jag vilja byta uttrycket ”tryckarm” mot ”luftarm”, den trycks ju inte framåt utan snarare förs i sidled under draget.

När det gäller fötterna så kan man visst trycka med båda eller bara motstående fot. Men ska du då rotera måste det ske med bålmusklerna. Trycker du med foten på samma sida så får du stor hjälp i rotationen av benmusklerna, alltså mer kraft sammanlagt. Man kan dessutom ha en fotrem över stödet för att underlätta pumpandet med benen. Helst ska man ha ett fast fotstöd för trampdynan, alt hälen som på surfski, och sen bara styra med tårna. Hela fotstöd som både styr och stöder är tyvärr rätt kassa.. :/

/ Ulf
 
Här är en kille med hyfsad teknik, kolla in benarbetet, och hur lite han drar med armarna,
det är benen och bålen som gör jobbet.
 
Här är en kille med hyfsad teknik, kolla in benarbetet, och hur lite han drar med armarna,
det är benen och bålen som gör jobbet.

Han trycker ju med benet på samma sida, sen är ju hans syfte att paddla raketfort en relativt begränsad sträcka, inte att paddla en heldagstur, men det är nog underordnat.

Att man inte paddlar med armarnas muskler är jag helt med på, armmusklerna är långt mindre uthålliga än dito i rygg och mage. Jag brukar tänka mig en stång monterad in genom fontanellen och ut i svanskotan som man roterar runt. Titta omväxlande på höger resp vänster strand (alt horisonten :cool: ). Armarna är hyfsta raka hela tiden och förmedlar bara kraften. Håller inte särskilt hårt i paddeln heller, man kan sträcka på fingarna på den övre handen då den är högt.
Noterar också att han drar paddeltaget snett ut från kajaken, antagligen för att få mer opåverkat vatten att dra i, vet inte hur mycket det spelar roll för en ordinär turpaddlare som drar paddeln i mer rak bana längs med kajaksidan.
Isättning bör ske så långt fram man når och avslutas i höjd med rumpan är jag lärd, att paddla bakom sig gör bara att man lyfter vatten uppåt, vilket trycker kajaken nedåt och dit ska vi inte, vatten ska bakåt vilket leder till att kajaken går framåt.

/Patrik
 
Noterar också att han drar paddeltaget snett ut från kajaken, antagligen för att få mer opåverkat vatten att dra i, vet inte hur mycket det spelar roll för en ordinär turpaddlare som drar paddeln i mer rak bana längs med kajaksidan.

/Patrik

Paddeldraget snett ut är för att han använder vingpaddel. Den skall dras snett utåt. Drar man rakt bakåt får man inte den effekt som vingpaddeln är konstruerad för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.