Ständigt plaskblöt med fel paddlingsteknik

Är nybörjare på kajakpaddling och jag har problem är min paddlingsteknik.
Jag skvätter med paddeln så att jag blir genomblöt på huvudet och hela överkroppen.
Tråkigt att alltid paddla med regnjacka. Någon som har tips på vad felet är?
Försöker att inte lyfta padddeln så högt vilket hjälper något men inte helt.
 
Dum fråga.... men har du droppringar på paddeln?? Med droppringar så slipper du en del skvätt på kroppen. Droppringarna skall sitta ganska långt ut mot paddeln också.:)
 
Det är inte så enkelt eftersom att det är ngt beroende av vilken typ av paddel du använder. Om det är en vanlig traditionell paddel så försök att hålla en låg paddelföring. Sätt i paddeln långt fram och lyft vid höften. Försök föra bladet vinkelrät mot vattnet. Ett smalt paddelblad underlättar också. Droppringar behövs knappast om man paddlar rätt.

Lycka till
 
Jag tror att ett problem kan vara att du lyfter med vatten upp då du avslutar paddeltaget. Försök att "skära upp" bladet ur vattnet så att bladet är helt vinkelrät mot ytan vid upptag. Dessutom blir man trött om man skall lyfta ett gäng deciliter vatten varje gång man tar upp paddeln.

Att avsluta paddelrörelsen vid eller innan höften kan också hjälpa, kanske också att man avslutar paddelrörelsen mer som motions- och tävlingspaddlare kör, dvs en bit utanför kajaken. Kolla gärna mer på Arnströms site: motionspaddling.com.

För egen del blir jag inte blöt på det sätt du pratar om. Och då paddlar jag utan droppringar, med stort blad och med hög paddelföring... Men, för tusan, var och en blir salig på sin fason så prova diverse tips från de ovanstående inläggen också. Paddling är för komplext och individuellt för att vara en vetenskap. Det är värre än en vetenskap... :)

Mitt huvudtips är alltså att du lyfter upp en del vatten vid paddelupptaget.

My 2p,
Patric
 
Tack för svar!

Jag köpte droppringar för ett tag sedan och blev besviken när de inte hjälpte mig ett dugg.
Jag har en traditionell paddel.
Det kan nog var så att jag drar med mig vattnet när jag lyfter upp paddeln. Ska försöka se om jag kan göra detta med mer vinkelrätt blad - har inte tänkt på det.

Det går väldigt trögt bara när man ska försöka paddla på ett annat sätt än det som känns mest naturligt. Men jag antar att det är en träningssak.

Borg
 
Be om hjälp

Det är alltid svårt att lära sig något helt själv, det är svårt att samtidigt göra något och utvärdera det. Mitt tips är att leta reda på en van paddlare, och be dem paddla bredvid/efter dig för att sedan försöka ge dig tips på tekniken. Om du bor i närheten av en paddelklubb så kontakta dem. Att lära sig av andra är alltid mycket effektivare, och roligare, än att traggla själv!
 
Jag brukar också stänka ned mig en del när jag paddlar, men är inte självkritisk nog att skylla detta på min teknik.

Bästa rådet du fått är nog att slut lyfta vatten i slutet av paddeltaget. Oftast brukar nybörjare helt i onödan fortsätt paddeltaget för långt bakåt, vilket resulterar i att man lyfter vatten/trycker ned kajaken till ingen nytta.
 
när jag vill paddla torrt kör jag låg paddelföring, ganska litet kraftuttag som kompenseras med högre frekvens, och framförallt mjuk isättning och urtag, ingen kraft innan och efter paddeln är helt i vattnet . å har även den något ovanliga (?) vanan att paddla helt utan vinkel i skaftet, skönt för handlederna tycker jag när man inte har bråttom. vet inte säkert om det sistnämnda påverkar men tror nästan det.

för att bli så blöt som du beskriver skulle jag behöva "slå" vattnet rejält med grova plaskande paddeltag, känns avlägset ens när högsta växeln ligger i. så kanske du ska gå ner i maxfartambition nu i början och istället sikta på att smyga fram så tyst du kan med bibehållen vettig marschfart, då hittar du kanske tekniken.

well nog med svammel, jag är självlärd och vet säkert inte vad jag pratar om hehe :)
 
Sluta i tid!

Ett vanligt nybörjarfel är att man avslutar paddeltaget alldeles för sent. Följden blir som du upptäckt att man skopar upp mycket vatten, vilket dessutom är väldigt ineffektivt. Avsluta istället paddeltaget vid höften.
//Anders
 
Det låter som du vevar på lite för friskt och vill för mycket. En mikropaus just när paddeln kommer upp ur vattnet kan reducera mängden vatten som dras med upp.

Men det är väl bara bra att kan kyla ner dig under paddlingen. Tänk stackarna som måste rolla för att kyla ner sig!
 
Sträva efter att paddla ljudlöst och skvättfritt, så kommer förmodligen tekniken av sig själv - och förmodligen upptäcker du efter ett tag att det du paddlar mera effektivt utan extraeffekterna,

/en av stackarna som måste rolla för att hålla sig sval
 
Mitt tips är att minska vinkeln på bladen tills du hittar att det inte plaskar och stänker. Tar oftast ett tag att hitta rätt längd och vinkel för paddeln.....

Mvh Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.