Är något fel med Trappers kajaker?

Jag har letat och letat efter omdömen/åsikter om Trappers enmanskajaker, men inte lyckats finna någonting. Eftersom jag har funderingar på att köpa en Trapper undrar jag naturligtvis varför. Finns det någon som kan förklara för mig varför Trappers kajaker inte verkar vara särskilt populära? Är de inte bra, eller vad beror det på?
 
Har bara paddlat Trapper Baltic, och den var rätt OK men jag har bara paddlat den i lugnt vatten ett par timmar så någon starkare åsikt har jag inte. Anledningen till att den inte diskuteras här så mycket är nog att priset är högre än t.ex. Point 65 eller någon annan av Estlandskajakerna.

Det enda rådet jag har är att provpaddla några olika modeller innan du bestämmer dig. Vi är ju alla olika och har olika preferenser, så det gäller att hitta något som passar just dig.

/Staffan
 
Jag tror som Staffan, att det mest är lågpriskanoter som diskuteras här på Utsidan. Kvalitetskanoter som CD, QCC, SEDA etc. nämns knappast här.
Eventuellt har Trapper en 70-talsstämpel som är svår att tvätta bort. Få förknippar Trapper med turkajaker, utan mer med kanalpråmar.

Testa och se vad DU tycker. Fungerar den till det du tänker använda den till? Vill du ha en badanka, långfärdskanot eller kanske en motionskanot?
 
Nejdå

Trapper är ett klassikt teknikföretag. Förutom några plikskyldiga annonser lägger man inte ner någon nämvärd energi eller pengar på marknadsföring. Däremot älskar man olika fiffiga tekniska lösningar. Ett exempel är Kustjägarkajaken som vimlar av olika inovativa lösningar alltfrån slitkölen av av ett material som har samma utvidgnings koeficient som glasfiber laminat till det fiffiga roderpedal systemet

Dom som äger firman är även dom som bygger kajakerna (man säljer även Estlands byggda kajaker men även här lägger man ner ett antal timmar på varje kajak)

En annan doldis i Trappers produktion är Trapper Fighter. Av många kännare sjömässigt likvärdig med VKVs Lisa men med skott och stora Kajaksport lukor, Fightern är bland annat profilen Lars Cliffords favorit. Men trots kajakens uppenbara kvaliteter så är efterfrågan låg.

Ett annat teknik företag är finska Kajak Sport som drabbats hårt av lågpris import från gammla Öst. Kajak Sport har dom senaste åren presenterat en radda olika fiffiga lösningar och trevliga modeller. Men det har gått detta forum helt förbi.

Däremot hittar man mängder med information hur man skall fiffla med momsen eller samordning av transporter från Estland.

Till hösten kommer en test av Bonita och Trapper Barracuda i Främjandets tidning.

Hans Friedel
 
Trapper Dolphin

Då får jag väl ändra på detta och berätta hur nöjd jag är med min Dolphin som jag äger sen 3 år tillbaka.
Jag har det nya rodersystemet Seal-Line tror jag det heter. Vad är det som är det bästa med kajaken då?
Jag tror det är sjöegenskaperna, fungerar mycket bra både här i Vänern och i havet här i
Västkustens vågor, har varit ute i relativt höga vågor c:a 1 meter. Sittställningen är bra men man får väl bättra på med sittdynor. Du kan reglera vinkeln på knäna på ett mycket enkelt sätt med pedalinställningen Luckorna är stora, ovala båda två + en liten fikalucka där bak med eget skott. Veckopackningen får lätt plats.Finishen är mycket hög på allt arbete.
Kort sagt jag är mycket nöjd. Har även kompisar i
Friluftsfrämjandet här i Vänersborg som köpt den nyaste
modellen Barracuda och den verkar ha minst lika bra egenskaper plus att den är ännu mer kursstabil p g a sin längd. men jag tror att Dolphin passar dig bättre som tjej.
Lycka till vid ett köp, men provpaddla först!
Anna
 
Hyfsade kajaker tycker jag. Kanske inte samma höga kvalitet hela vägen som tex kajaksport.

Har en baltic sedan 15 år tillbaka, paddlat i sthlm skärgård, st-anna, mälaren, västkusten söder ut och norra, koster öarna tex.
Har fungarat bra överallt, det enda problemen har varit skäddan som har bockat till vajern vid en krock med isflak för många år sen. lite läckage från spaken till skäddan har fått tätas om.

Om jag skulle paddla mer än vad jag gör nu (ca 15-25 dagar om året) och gjorde längre turer så skulle nog
jag själv överväga en vivianne, pga kursstabilitet och
mer utrymme för ben och packning vilket är lite litet för mina bifflår....(speciellt när man har med sig en uppsättning sjökort,varm tröja och fika mellan benen.)
 
Salmon Arkö

Ville bara instämma Magdalena ,har också funderat på Trappers icke varande på forumet och på reklam annonser broschyrer och dylikt.Dom verkar hålla en låg profil och dessutom vara nöjda med det.Har nyligen paddlat min Trapper Arkö (Trappers debut kajak).Torsö Brommö Djurö Lurö Kållandsö helt problemfritt. Denna kajak har då en c:a 20 år på nacken.Trappers Barracuda verkar spännande men jag undrar om den är en långfärdsmaskin av rätt kaliber?(svara gärna angående Barracudan).Arköns sittkomfort lämnar för övrigt en del att önska.
 
Trappers kajaker lite blandade

Trapper har tillverkat många olika kajaker genom åretn. Just Arkö enmans var rätt OK för lite större paddlare när den kom. Flera av Trappers 2-mannakajaker har haft för och akterpaddlare sittande ganska nära varandra vilket har gjort att de stänkt på varandra och stört varandra med paddlarna.

Den 2-manskajak som Hasse Friedel nämner ser däremot mycket intressant ut på bild.

För att man skall kunna föreslå en kajak till dig bör du berätta hur stor du är vad du har paddlat förut och var du kommer att paddla och på vilket sätt.

Det är alltid du själv som måste testa ett antal olika lådor innan det kan vara dags att slå till och köpa en.

Trapper är kanske inte något sexigt märke men det är välgörande med en firma som inte hävdar att allt de gör är störst bäst och vackrast.

Thure
 
Tack för era svar! Äntligen har jag fått lite information om Trapper.

Jag är 175 cm och väger 60 kg. Jag har tänkt prova Trapper Bonita och Dolphin och Point 65 K1XP. Jag har inte paddlat alls särskilt mycket, men jag vill köpa en kajak som inte kommer kännas tråkig när jag lär mig mer. Är Bonitan kanske lite liten för mig? Jag vill dock ha en smal kajak eftersom jag slog i knogarna i varje paddeltag under den enda heldag som jag paddlat kajak förut. Det kanske berodde på min paddelteknik, men det kändes väldigt bra, förutom att jag slog i då ...

Jag vill paddla i skärgården/havet (dock inget extremt) och i insjöar. Mest vill jag ha en kajak att paddla lite långfärd i, men jag vill också lära mig att trixa och rolla med den.
[Ändrat av Mallaskralla 2004-06-01 kl 21:57]
 
Trapper Fighter K1

Mallaskralla; sa:
Jag har letat och letat efter omdömen/åsikter om Trappers enmanskajaker, men inte lyckats finna någonting. Eftersom jag har funderingar på att köpa en Trapper undrar jag naturligtvis varför. Finns det någon som kan förklara för mig varför Trappers kajaker inte verkar vara särskilt populära? Är de inte bra, eller vad beror det på?

Jag har sedan ett tiotal år tillbaka en Trapper fighter K1 med roder. Främsta fördel med den är att jag sitter i den nästan bättre än i soffan hemma. jag har ordnat ett hemmabyggd ryggstöd som gör att jag kan sitta i timmar utan att bli trött. Den är jätte stabil, men på bekostnad av farten som är lite besvärlig när jag paddlar med andra som har snabbare kajaker.
Jag hoppas att Trapper (betyder det Hans Fridell ?)har i nya modeller rättat upp lite buggar som finns på den. Bl.a är luckorna "infällda" så att det alltid samlas vatten kring locken. Jag har länge trott att det beror på det att jag har alltid haft små läckage i lastrummen. Förra året kom jag dock på idéen att fylla alla ytrymmen i kajaken med vatten och upptäckte att det läckte ut ur nitarna som fäster den svarta listen som går runt kajaken. jag har nu haft på silikon för att täta men inte hunnit i grov sjö för att se om det fortfarande läcker.
I övrigt är jag nöjd med finishen, den ser fortfarande fräsch ut efter alla dessa år (Den förvaras inomhus när jag inte paddlar)
 
jodå

Självgod man det här, du jobbar ju för Trapper du? Är det inte du som står för de enligt din mening "fiffiga" lösningar etc.. Bra att i vart fall ni själva skriver positiva saker om dessa trista pråmar.

hassex; sa:
Trapper är ett klassikt teknikföretag. Förutom några plikskyldiga annonser lägger man inte ner någon nämvärd energi eller pengar på marknadsföring. Däremot älskar man olika fiffiga tekniska lösningar. Ett exempel är Kustjägarkajaken som vimlar av olika inovativa lösningar alltfrån slitkölen av av ett material som har samma utvidgnings koeficient som glasfiber laminat till det fiffiga roderpedal systemet

Dom som äger firman är även dom som bygger kajakerna (man säljer även Estlands byggda kajaker men även här lägger man ner ett antal timmar på varje kajak)

En annan doldis i Trappers produktion är Trapper Fighter. Av många kännare sjömässigt likvärdig med VKVs Lisa men med skott och stora Kajaksport lukor, Fightern är bland annat profilen Lars Cliffords favorit. Men trots kajakens uppenbara kvaliteter så är efterfrågan låg.

Ett annat teknik företag är finska Kajak Sport som drabbats hårt av lågpris import från gammla Öst. Kajak Sport har dom senaste åren presenterat en radda olika fiffiga lösningar och trevliga modeller. Men det har gått detta forum helt förbi.

Däremot hittar man mängder med information hur man skall fiffla med momsen eller samordning av transporter från Estland.

Till hösten kommer en test av Bonita och Trapper Barracuda i Främjandets tidning.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.