Åsnen, paddling. Hur är det?

Jag är trött på att mina vänner alltid skall paddla i Immeln eller Raslången år efter år. För min egen del så ser jag inte det som ett alternativ att paddla i dessa områden ytterligare en sommar. Mina vänner är bekväma, som ett pensionärspar som åker till Kanarieöarna år efter år, och därmed måste jag presentera en helhetslösning för dom.

Mitt alternativ till paddling i Immeln/Raslången är paddling i Åsnen.
Därmed ställer jag frågan till dom som är kunniga i denna sjö.
Är det trevligt att paddla i denna sjö? Finns det gott om lägerplatser och var kan dessa eventuellt ligga? (Mer specifikt desto bättre).
Finns det dessutom möjligheter till att hyra kanoter/kajaker och var kan jag då finna dessa?

Nu är det inte så att jag inte har sökt vilka möjligheterna är! Jag har sökt på "Åsnen" och läst där. Dock önskar jag lite mer info om hur det faktiskt är att paddla där.
Tacksam för svar!
//Peter
 
Jag tar fram min egen tråd igen och hoppas på att fler vardags-deltagare har något att tillägga i detta ämne.
//Peter
 
Jag bor i Tingsryd och tar gärna en tur på Åsnen då och då. Ett av de finaste paddelvattnen jag vet.

På sina håll ser man inte en själ på timmar, andra ställen är tjockt med turister. Undvik stråket väster om Sirkön om man ogillar sällskap.
 
Ah vad härligt att höra!
Hoppas att du inte har något emot att jag ställer några följd frågor.

Har du några favoritplatser för övernattning som du är villig att dela med dig.
Brukar det var riktigt tjockt med turister under sommaren (låt oss säga runt v30)?
Finns det något bra ställe för att lägga i kanoter och kajaker på. Alltså något ställe att utgå ifrån? Gärna på den södra delen av sjön.
Är sjön tillräckligt stor för 5-6 dagars paddling?

Jag vet själv hur jobbigt det kan vara med att svara på så här många frågor men jag är tacksam för alla svar jag kan få. Jag är så trött på att paddla i mina gamla vatten och jag ser Åsnen som en ny potentiell guldgruva för paddling.

//Peter
 
Jag paddlar bara dagsturer, avskyr tält. Men det finns gott om obebodd mark och öar, så det borde inte vara något problem.
Skaffa en karta där fågelskyddsområdena är utmärkta, dem finns det en hel del av och kräver förstås hänsyn.
Havsörn finns det också en hel del av.

Ska skapa en karta med en föreslagen rutt och kommentar på kul. Om jag fattar hur man gör. Återkommer.
 
Det vore jag väldigt tacksam över!

Jag har insett att det är gott om stora naturreservat och många fågelskyddsområden där tillträdesförbuden kommer ställa till det men det verkar finnas många öar kvar att tillbringa lite tid på. Var inte rädd för att visa en rutt genom hela sjösystemet. En normal paddlingsdag brukar jag minst paddla 20km så en sammanlagd sträcka på 10mil är inte orimlig.

Vad jag framförallt är intresserad av är natursköna områden, smultronställen och öar (framförallt) men även andra platser som lämpar sig för övernattning.
Jag är också intresserad av en plats där det är lämpligt att lägga i kajaken och där man kan låta bilen stå några dagar utan att den stör någon. Eftersom du bor i Tingsryd och dagspaddlar så måste du rimligtvis ha en bra iläggningsplats på den södra delen av sjön men detta är naturligtvis bara ett önskemål.

//Peter
 
På den bajskartan är knappt några öar utsatta. Men det är en idé i alla fall. Referera till hitta.se eller nåt.

Kärrasand, Norraryd, "Urshult centrum", Brofästet Sirkön södra brukar jag köra till.
Säkert Hulevik och Ulvön, men där har jag aldrig varit.
 
Hej,

Paddlade en tvådagarstur i Åsnen för tre år sedan. Vi la i och tog upp i Urshult, hittade ett bra sjösättningställe en kort bit från väg 120. En stor yta för parkering samt ramp för sjösättning av båt och en flytbrygga perfekt för kajak. Du kan se var jag menar på bilden Asnen1.....

Vi tältade en bit norrut, du ser vart på bilden Asnen2. Första dagen blev det ca 20 km paddling, det blå spåret. Andra dagen blev det ca 22 km tillbaka till bilen. Det kan vara lite lurigt att hitta bra lägerplatser då det är mycket skog runt sjön. Där det är öppen terräng ligger det ofta hus. Om jag inte minns helt fel så är många öar lite av klippkaraktär. Vi hade hur som helst en mycket bra tur, vädret var på vår sida med sol. Åsnen är väl värd en paddlingstur.

Hälsningar

Daniel
 

Bilagor

  • Asnen1.jpg
    Asnen1.jpg
    53.4 KB · Visningar: 3,413
  • Asnen2.jpg
    Asnen2.jpg
    84 KB · Visningar: 4,699
Hej!

Jag jobbar på Getnö Gård som ligger i Åsnen och brukar själv paddla en del. Åsnen är jättefint att paddla i och en del är ju till och med planerad att bli nationalpark inom några år. (Västra Åsnens Övärld) Det finns många iordninggjorda lägerplatser där man kan övernatta med campingcheckar (40:-/person & natt) då ska det finnas vindskydd,ved, soptunna, eldplats osv på plats. Dessa platser finns utmärkta på Åsnenkartan. På Getnö har vi två platser varav den ena ligger på öns norra udde och är riktigt fin enligt min mening! I övrigt så är det som sagt en del fågelskyddsområden osv där det häckar en hel del fiskgjusar så man får vara lite noga med var man går iland och inte!

Vad det gäller turister så är det en del turister i området men de flesta håller sig på land eller gör små dagsturer så någon större trängsel tror jag inte du behöver oroa dej för!

Om du vill komma till oss och starta så hjälper vi dej med kartor, campingcheckar och vad du nu behöver, du kan köra ner till stranden och lasta av och sedan parkera bilen på en parkeringsplats. Och så är du såklart välkommen att ta en fika eller så innan du ger dej iväg!=)

Hoppas det var till någon hjälp!

Mvh Caisa
 
Jag är väldigt tacksam över att tips och förslag som kommer in. Detta kommer, inte bara gynna mig, utan många som är intresserade av paddling i Åsnen.

Jag tackar för möjligheten att lägga i kajaken och parkera vid Getnö gård.
Jag har några gånger varit med om att ägarna till några kanotcentum har blivit lite sura över att man utnyttjar deras parkeringar och bryggor när man inte hyr kanot/kajak hos dom.

Detta alternativet låter väldigt lockande eftersom det då kanske finns möjlighet att fråga efter bra övernattningsplatser? och dessutom ta en fika.

Efter all information som kommit så är det nog bara övernattningsplatser som jag efterlyser. Jag har fått in ett förslag men jag vore tacksam för fler :) alternativt att man kan få reda på där det inte går att övernatta i huvudtaget, utöver alla fågelskyddsområden och naturreservat.

//Peter
 
Precis hemkommen från 4 dagars paddling i Åsnen.
Jag måste säga att jag är imponerad av denna stora sjö som stundtals har mycket skärgårdskänsla.
Jag parkerade på Getnö gård och utgick härifrån. Det var inga problem alls och bemötandet från personalen var exemplarisk trots att dom förstod att jag inte skulle hyra något hos dom.

I sjöarna kryllade det sedan av tyskar. Detta är i och för sig inget ovanligt och man brukar alltid stöta på dom var man än paddlar. Jag vet dock inte om det just denna vecka var väldigt mycket scouter eller andra stora sällskap ute för nästan alla sällskap bestod av 6+ antal kanoter och det bidrog också till en hög (och tråkig) ljudnivå.

Annars var jag mycket imponerad av att sjön var så pass tyst som den var. Även om man såg mycket fiskebåtar och enstaka kanoter ute så hörde man stundtals ingenting. Härligt!

Jag rekommenderar verkligen paddling i Åsnen men det var svårt att hitta bra tältplatser. Fler möjligheter hade absolut funnits om jag hade paddlat efter 1 augusti eftersom många av fågelskyddsområdena slutar gälla då. Fast där det dessutom är Naturreservat så får man ju inte tälta ändå.

Jag kommer med all säkerhet att återvända till sjön.

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan01 Hyra kajak bolmen eller åsnen?? Paddling allmänt 6
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.