Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina

Hej!

Jag är väldigt sugen på att paddla i fjällen, och har därför suttit och kollat efter åar där man skulle kunna paddla en längre sträcka. Jag har då hittat följande sträckning som jag funderar på om den går att paddla. Mer specifikt undrar jag hur vattendragen ser ut, är det några stora fall eller forsar, hur många lyft är det ungefär, etc. Är det rimligt att paddla helt enkelt?

Hela sträckningen ses i bild 1.

Trippen börjar uppe på Stekenjokk, med 8 km vandring från vägen upp till Ransarån. Det finns en stig som går från vägen upp till en utmärkt bro över ån, där lägger vi i. Vi följer därefter Ransarån till sjön Ransarn. Därefter fortsätter vi ner till Gikasjön och förbi Fatmomakke, se bild 2.

Därefter paddlar vi ut i Kultsjön och gör sen ett lyft över till Västra Marssjön, och fortsätter till Marsån. Vi följer därefter Marsån hela vägen ut i Malgomaj, se bild 3 & 4.

Sen följer vi Malgomaj hela vägen in i Vilhelmina centrum, se bild 5.

Vad tror ni, går det bra att paddla? Finns det några stora hinder på den här turen?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    37.5 KB · Visningar: 640
  • 2.jpg
    2.jpg
    37.9 KB · Visningar: 608
  • 3.jpg
    3.jpg
    40.7 KB · Visningar: 567
  • 4.jpg
    4.jpg
    35.6 KB · Visningar: 566
  • 5.jpg
    5.jpg
    42.1 KB · Visningar: 558
Hej.

Vet inte hur van forspaddlare du är men det är ju ganska långa sträckor med forsande vatten samt några fall i Ransarån. Sådana sträckor går att se både i kartvy och som vitt vatten i ortofotto i Lantmäteriets Kart sök. Du bör dock ställa frågan i forumet Forspaddling.

Malgomaj är en STOR sjö där det kan vara väldigt blåsig och gå rejäla vågor, samt kallt vatten även där, torrdräkt. Antagligen rejält jobbig/seg att paddla i.

Även Kultsjön är stor där det kan vara blåsigt och besvärliga vågor, samt naturligtvis med kallt vatten.

Har ej så mycket info om sträckorna där emellan.

Vänligen
Rickard
 
Jag har paddlat allt. När tänkte du paddla? Och med vad? Är de från tjåkkelestugorna du tänkt sätta i? De är en del fall som måste bäras under sträckan som du ser storlek på när du kommer till bron, och de blir väldigt grunt på sina ställen beroende på om de är nån vårflod kvar. Sjöarna är långa och stora. På väg in i fatmomakke kan de också bli grunt.
Övre delen av marsån har också massa mindre fall och forsar och blir väldigt smal och grund på sina ställen. Efter du passerat fatsjön och kommer till fatsjöluspen är de fall och forsar hela vägen ner till Malgomaj. En populär forspaddlings sträcka. De blir en del bärnining och en hel del paddling.

Bilden är från början av nedre sträckan av marsån i superhög vårflod.
 

Bilagor

  • Screenshot_20200604-084729~2.jpg
    Screenshot_20200604-084729~2.jpg
    47.3 KB · Visningar: 474
Hmmm, för mig som är mer intresserad (och det är nog mer lämpligt för min kunskapsnivå) av stilla paddling på en å som flyter på i makligt tempo genom fjällvärlden, och inte så mycket forspaddling, så låter det på er som det här kanske inte är bästa stället att ge sig ut på.

Det jag för tillfället har att paddla med är en hyfsat bra kanadensare, är dock inte helt säker på vilket märke det är på den. Har funderat på att införskaffa mig en pack raft.

Det här kommer definitivt inte bli av iår, men det är en spaning inför nästa år eventuellt, och skulle isåfall paddla nån gång juli-augusti.

Marsån ser dock ganska mycket lugnare ut än Ransarån om man tittar på flygbilder, stämmer det?

Ifall man vill paddla t ex Marsån, borde man göra det när det är avsmältning och är lite högre vatten så man slipper de grunda partierna, eller ska man vänta tills det är lägre vatten?
 
Lite andra förslag.

Hejsan,

Att hitta lugna vatten uppe i fjällen är inte det lättaste. Men några vatten som vi antingen redan paddlat med vår lilla gosse i kanoten, eller funderat på inom ett par år är:

Har gjort:

Rogen: Mest i småsjöarna norr om själva Rogensjön. Vackert område med mycket lätt paddling.

Rapaälven delta in till nationalparksgränsen. Inte den längsta paddlingsturen, men bedövande vackert!

Funderar på:

Sjaunjaädno: En "klassiker" som många skrivit om här på utsidan. Har skidat längs den på vintern och då området generellt sett är ganska platt är det en ganska stor andel å-paddling.

Pärlälven: Har läst en hel del positivt om detta område som jag bara besökt små delar av. Vår plan är att starta uppe i Bievravrre och paddla ned till Jokkmokk.

Läst lite om:

Övre delen av Torneälv. Vet dock lite om dessa vatten, mest att det gick ett tävlingslopp där för kanadensare förr i tiden.

/ Stefan
 
Hej,
Ett till förslag, Vojmån se: http://www.dikanas.eu/kanot.php
Vojmån ligger ca 10 km norr om Ransarån men har vad jag kan se lugnare vatten, inte så mycket forsar. Kanske går att paddla hela vägen med kanadensare om man bär/drar förbi på några ställen. Vill minnas att jag läst om några som paddlade en bit förbi Åttnikstugan. Bör dock antagligen göras under vårflod/högvatten.
Mvh/Rickard
 
Hej

En tur som jag funderat på är att börja i Rogen, sedan genom Femundmarka nationalpark i Norge (just nu stängd gröna pga covid), norra änden på Femunden och sedan till Röros. Från Femunden till Röros går turen delvis genom timmerrännor. Sedan bökigt att komma tillbaka då det inte finns bussar.

Apropå Stefans tips ovan så vill att säga att Sjaunja är en fin tur men kräver lite pannben för att ta sig in i området. Ut ur finns fin stig för kanotkärra. Turen funkar bara sent maj och till midsommar. Sedan för grunt.
Pärlälven som nämndes är jag också sugen på. Mest forspaddling från Karatsjön till Jokkmokk. Men andra hållet in i fjällvärlden kan nog vara bra med kanadensare. Mycket mer sjö än älv dock.

Arvid
 
Har paddlat början av turen 2020, men vek av norrut i ransaren och gick några km ner till Fettjaur i Vojmådalen och fortsatte ned till kittelfjäll. Tyckte ransarån funkade fint efter fallet nedanför Tjokkele och ned till de sista forsarna innan man kommer till Ransaren. Vojmån ovan och nedanför Borkasjön var ganska stökig, bitvis ej paddlingsbar. Men otroligt vackert när man kommer ut i Borkasjön. Paddlade med packraft, mellan ransaren och fettjaur är det väg så funkar bra med kanotvagn också.

Paddlade i Sjaunja i våras och skulle inte rekommendera den för nybörjare då det är en dryg vecka i väglöst land samt tilltagande forsar. Hittade inte stigen ut som Arvid nämner så blev ca 8 km träskvandring innan vi kom ned på ritsemvägen igen.
Bussen går inte på ritsemvägen före midsommar så man får ta taxi eller annan skjuts från Gällivare, eller ha två bilar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.