Förbudsområden

Vad innebär förbudsområde som är utmärkt på följande sätt på Eniros sjökort:

1596039528261.png


När det finns en

1596039666772.png

inne i förbudsområdet förstår jag att det betyder tillträde förbjuden men vad gäller för förbudsområden som saknar tillträde förbjuden skylten? Är det platsspecifikt och i så fall var får man informationen om vad som gäller?
 
Vilket område gäller det? Om du zoomar in eller ut bör du se symboler eller förklarande text. Passerar farleder igenom området så får du färdas i dessa.

Thure
 
Det är en begränsningslinje för förbudsområdet. Som thureb skriver så bör det finnas en förklarande text, t.ex. att det gäller mellan vissa datum eller för specifika företeelser som t.ex. fiske eller ankring. På papperskort framgår det tydligt, på Vättern finns t.ex. riskområden för skjutningar, då brukar det vara detaljerad information man får söka på annat håll, anvisningför var den informationen finns att tillgå finns då ofts på sjökorten.

Eniros kort tycker jag har vissa brister, jag har bland annat reagerat på att de ritar större överseglingsbara grundflak som stenar, stenar som bränning samt att vissa detaljer helt saknas, de funkar för navigering i farleder men utanför dem har de enligt mig en hel del brister.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.