Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård

Jag planerar en tur med kajak från Åland till Åbo/Nådendal tidigt i sommar. Planen är att ta färjan från Kappelskär till Mariehamn och sedan paddla genom den inbjudande skärgården över till finska fastlandet.
Väl där tar vi färjan tillbaka till Kappelskär. Där kan man långtidsparkera bilen i 8 dagar. Vi har vagnar med oss för transport till/från färjan. 7-8 dagar passar bra för en tur ca 20 mil som det blir. Med den stora skärgårdarna så kan man göra turen både kortare och längre. Det får väder och vind avgöra.
Jag tänkte köpa Calazos Ålandskarta men den täcker inte hela skärgården till Åbo. Har någon på Utsidan förslag på en bra tryckt karta över Åbolands skärgård. Jag har redan Topo GPS digitala karta.
Är det också någon som har förslag på bra öar att tälta på?
Ser fram emot en trevlig tur.
 
Jag köpte kartor på bokhandeln i mariehamn, men de var inte vattentäta. Vet inte om det finns ytterligare delar österut än de du ser på bilden här.

De duger iaf om man har en stor vattentät plastficka att stoppa dem i, men skulle nog kolla in kartbutiken i stockholm om de har nåt annat.20220223_113821[1].jpg20220223_112647[1].jpg

Här har du finska lantmäteriverkets kartplats och fina terrängkartor online.
 
Senast ändrad:
Jag köpte kartor på bokhandeln i mariehamn, men de var inte vattentäta. Vet inte om det finns ytterligare delar österut än de du ser på bilden här.

De duger iaf om man har en stor vattentät plastficka att stoppa dem i, men skulle nog kolla in kartbutiken i stockholm om de har nåt annat.Visa bilaga 38413Visa bilaga 38414

Här har du finska lantmäteriverkets kartplats och fina terrängkartor online.
Topo GPS har en bra digital karta som jag redan köpt. Men jag vill alltid ha en tryckt karta helst i tyvek eller polyart och jag då kan ha dagsetappen uppvikt och i en vattentät ficka uppå kajaken.
Jag skall kolla med kartbutikens webb shop vad dom har. Bor i Karlstad så jag kan tyvärr inte handla över disk.
 
Vi har ett par finska topografiska tryckta papperskartor i 1/100 000 över Ålands respektive Åbolands skärgårdar. De ger en utmärkt översikt och kan användas för all navigering med kajaken. Men finns de fortfarande att köpa??

Nu hittar jag bara lite större skalor i kartbutikens sortiment på webben t ex https://www.kartbutiken.se/kartor/kartor-europa/finland/turku-rymättyla-korppoo-sjö-kustkarta https://www.kartbutiken.se/kartor/kartor-europa/finland/kustavi-brändö-isokari-sjö-kustkartan https://www.kartbutiken.se/kartor/kartor-europa/finland/iniö-kumlinge-sjö-kustkarta

Calazos https://www.adlibris.com/se/bok/ala...MI_YT9l_mV9gIVQht7Ch2WEg5uEAQYAiABEgIOd_D_BwE kompletterar sannolikt ovanstående kartor bra.

Jag har gjort ett antal turer här både hela vägen tillbaks från Åbo till svenska kusten och ett par rundturer både i Åboland och Ålands skärgårdar.

Det finns också digitala finska topografiska kartor på webben som kan vara bra för planering. https://www.retkikartta.fi/

Thure
 
Senast ändrad:
Terrängkartor brukar va enklast och tydligast för en kajakpaddlare. Man kan ofta se var de större farlederna går och grynnor är att inget man behöver bry sig om. Man har inte så stora möjligheter att studera sjökort noga heller från där man sitter och paddlar. En del gör väl kanske det, men inga jag känner väljer sjökort före "landkartor"
 
"För övernattning rekommenderar vi campingplatser, stugbyar och gästhamnar. Du får slå dig ner för att rasta. På Åland är det god sed att fråga markägaren om lov att övernatta på dennes mark. Om detta inte är möjligt är det tillåtet att tälta med enstaka tält ett dygn om det görs med hänsyn till hemfriden. Det innebär att det ska vara ett tillräckligt avstånd från bebyggelse och med hänsyn till platsen i övrigt. Det är förbjudet att skada naturen eller störa dem som äger eller innehar marken eller att föra oväsen. Motsvarande gäller för att övernatta i båt."

 
Landkartor funkar hyggligt men får jag välja så gäller sjökort alla dagar i veckan.

Du får betydligt mer information om: Farleder, fyrar, prickar, enslinjer (finns många på Åland) osv för själva navigeringen. Men även båthamnar, djup, grynnor, undervattensstenar mm som hjälper till att förstå hur vattnet kan röra sig, vågbildning, var båttrafik möjligen inte kan/kan förekomma. Kort sagt, allt som är viktigt för sjöfart.

Har själv båtsportkort, vilket är lite bökigt, men för mig värt priset. Annars kan jag rekommendera tyvekekartorna som Thure nämner ovan. Smidiga men i skala 1:60 000, vilket är lite störigt när man är van vid 1:50 000.. :)

När det gäller fina öar så finns det hur mycket som helst att välja på. Jag gillar den ensliga norra delen, samt söderut runt Kökar. Men även mitten är vacker. Tror inte du lär bli besviken nånstans.. :)

/ Ulf
 
Jag har Redan köpt Calazos tyvekkarta som jag skrev i mitt första inlägg. Jag gillar deras kartor då de täcker så stort område och är lätta att vika om. Har alltid Calazos kartor med på mina turer om dom finns över områdena jag paddlar, skrinnar eller vandrar i.
För biten i Åbolands skärgård som Calazo kartan inte täcker så printar jag nog ut kartor från finska LMV-kartan som Thure föreslog. Tack Thure 👍
Sedan fick jag just besked från vikingline att dom bara acceptera kajaker på biltaket. Tråkigt!
Kollar nu med Finnlines för att höra deras inställning.
 
Trist med Vikingline. Har själv tagit med bara kajaker på Eckerölinjen för några år sen, så kanske Finnlines går bättre.

Annars kan jag rekommendera att ta bil+kajaker över till Åland och sen sjösätta vid Sandösunds camping på Vårdö. Härifrån kan man lätt göra en fin rundtur och hinna med både söder & norrsidan.. :)

/ Ulf
 
Det går färjor från Åbo till Åland också. Då kan man ta kajaken på bil på färjan hit, långtidsparkera bilen och sedan komma med Åbo-färjan tillbaka och ta nästa färja till Kapellskär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.