Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller?

Då jag hör till kategorin tjockis behöver jag ett kapell med större midja. Har provat en del kapell från några olika tillverkare och alla går visserligen på, men är lite för tajta för att jag känner att det ska bli bekvämt. Behöver nåt större.

Finns det någon tillverkare som har större midja, eller är det måttbeställt som gäller... och i så fall var kan man med fördel vända sig då?
 
Vad för typ av kapell är du ute efter?

Ett kapell du kan rolla med och som klarar att stora vågor bryter över det i tex surf och fors? Eller behöver du "bara" stänkskydd?

För det förstnämda behövs ju ett stadigare kapell med ordentlig tub (runt midjan) för att det ska hålla tätt, Reeds chillcheaterkapell som kan måttbeställas funkar för detta även om de kanske (jag har hittils bara positiva erfarenheter men har inte testat det i riktigt hårda förhållanden) kan vara lite för ostadiga när det blir riktigt stökigt i surf och fors.

Men behöver du endast stänkskydd så funkar ju ett enklare mer justerbart kapell (utan tub) som också länkades till i tråden. Räkna dock inte med att dessa duger någon längre stund om du vill ägna dig åt tex rollträning.
 
Mja... Rolla ligger nog i framtiden, så det är mest åt stänkskyddshållet, men någon slags tub gissar jag behövs..

Har en Touryak 500 och jag vet att kapellen är ställbara. Det är bara det att de jag hitintills provat har varit för lite ställbara... ;)
 
Snapp Dragon

Snapp Dragon har även olika nylonkapell i sitt sortiment. Du kan beställa dem med måttbeställd midja. Det finns en begränsning att tuben måste vara mindre än däcket. Men några tum mer än standard (50") kan du få.
 
upp till 62 tum har jag för mej går att få på snapdragons kapell. tror det största jag har liggande är så stort. perfekt att kunna måttbeställa. beställ i andande material runt midjan. men var försiktig med nötningen mot det. det är jättaskönt, men inte så slitstarkt. beställ så rymligt så att du kan stoppa ner handen innanför kapellet, mellan kroppen å kapellet alltså, om du behöver släppa ner kameran eller nåt i kajaken. mkt praktiskt!
bara att ringa connos kajak i uppsala å beställa. sen får du säkert vänta rätt länge. men den som väntar på nåt gott..... : )

har du mer bråttom kan du ringa till bootshaus i bengtsfors (tror jag utan att kolla upp det) dom har ett kapell i andande material och det är väldigt rymligt kring midjan. det heter tamardeck, om jag inte minns fel? å om jag kommer ihåg rätt så behöver du storlek 4 för att det ska passa din kajak. det bör du rymmas i. det enda tokiga med det kapellet är att tillverkaren har sytt in knuten på gummicorden i kanalen som gummicorden går i. det blir riktigt klumpigt. men jag lyckades på nåt sätt peta ut knuten ur kanalen å knyta den på utsidan. det blev mkt bättre. jag vill minnas att det kapellet var lite billigare än snapdragon. lite under 1000 spänn. skönt med andande tyget.

hälsn från ett fetto som gått ner 10 kg på 6 veckor med LCHF å STORA portioner : )
så frågan är om det inte går fortare att gå ner i vikt med LCHF än tiden det tar att få ett snapdragonkapell från USA : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
gnolen Vilket kapell?? Paddling allmänt 10
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
johan5588 Söker kajak med komfortsits & större ryggstöd? Paddling allmänt 10
torger Liten tävlingsvinge eller större touringvinge? Paddling allmänt 13
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
malundin Större reparation av kajak? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.