Är aluminiumkanadensare mer...

Är aluminiumkanadensare mer lättdrivna än andra ?, generellt alltså.

De borde vara det då skrovet är tunnare, hur är det, vilket stämmer ?

På bilden ser man att alukanadensaren ligger högre upp, personernas vikt var likvärdig, ingen övrig last, men det kanske är fel att jämföra med Trappern här ?
 

Bilagor

  • Kopia av SANY0919.jpg
    Kopia av SANY0919.jpg
    29.7 KB · Visningar: 2,114
Alukanadensare är som en gammal 240, de går frampt och tar en massa stryk, men de är inte snabba eller särskilt roliga. Har paddlat en kevlar kanot som är supertunn och den är väldigt lättpaddlad och snabb trots sin storlek. Men även min solo är hyfsat lätt och snabb, men en alukanot känns bara tung, klumpig och långsam.

Det är dock inte bara materialet det handlar om utan även formen på kanoten, men det finns säkert någon som är mer kunnig i detta än jag.
 
Aluminiumkanadensare äger!

Jag har en aluminiumkanadensare av märket Grumman. Det är en 17-fotare.
Fördelar: Oerhört hållbar! När jag köpte den för snart 30 år sedan lämnades det livstids punktionsgaranti till den förste ägaren - den är fortfarande hel trots omild behandling. Den är lättdriven trots sin storlek(enligt ett amerikansk certifikat kan den bära 5 personer!). Den är relativt enkel att ensam lyfta upp på ett biltak.
Nackdel: Plåtigt och skramligt ljud om man är klumpig med paddeln eller liknande.

God tur!
 
Senast ändrad:
Är aluminiumkanadensare mer lättdrivna än andra ?, generellt alltså.

De borde vara det då skrovet är tunnare, hur är det, vilket stämmer ?

På bilden ser man att alukanadensaren ligger högre upp, personernas vikt var likvärdig, ingen övrig last, men det kanske är fel att jämföra med Trappern här ?

De canadensare som syns på bilden har helt olika bottenform och är bra på olika saker. Trappern har platt botten och har några längsgående kölar för att klara kurshållningen. Den blir stadig och lätt att paddla för nybörjare. Alucanadensaren har mer rund/v-botten och behöver inte extrakölar för kurshållningen. Den blir mer vinglig och kräver mer vana/samkörning av de som sitter i.

Aluminium är ett bra material för uthyrning eftersom det inte går hål i det. Däremot så kan man buckla till det och då blir det jobbigare att paddla och ibland styr den snett. Svårt att laga för en amatör och tom duktiga svetsare/bilplåtslagare tvekar att laga det tunna aluminiumet.

Glasfiber är känsligare för stenar i forsar men är lätt även för en amatör att laga.
 
Jämförelsen på bilden är alu vs glasfiber och där är alu-kanoten klart mer lättpaddlad. Men ännu lättare är oftast kanoter i plast/sandwichmaterial eller duk-kanoter. De är dock klart känsligare och ska inte användas av nybörjare eller för uthyrning etc.

Bästa kompromissen tycker jag att alu-kanoter är även om man får stå ut med "donkande" ljud från skrovet så fort man stöter i en paddel eller nån sten. Glasfiberkanoter (som Trappern på bilden) ser jag inga större fördelar med utom möjligtvis att även den vildaste miniorscouten kommer ha problem med att sänka den.
 
lite ot, men i strömmande vatten föredrar jag glasfiber, glider bättre över stenar, tycker aluminiumen "biter fast" mera. visst går det hål ibland, men det är ju lätt å laga i glasfiber...
 
Aluminiumkanoter upplever jag ofta som tåliga, stadiga, tråkiga uthyrningsgrejor. Grumman har dock avsevärt bättre rykte än de flesta andra. I glasfiber är det svåraste att hitta en bra modell, det finns alla varianter. Dessa material är nog annars mest intressanta när man letar på begagnatmarknaden, idag finns ju alternativ! Vill man ha en utförlig debatt i ämnet kan man titta på opencanoe.se. Där råkade vi nästan i gräl...
 
Aluminium är ... Svårt att laga för en amatör och tom duktiga svetsare/bilplåtslagare tvekar att laga det tunna aluminiumet.

Det är en väldigt stor skillnad att svetsa aluminium kontra mer konventionella metaller som järn och rostfritt. Dels bör man veta vilken aluminiumlegering det är så man tar rätt lod och dels kan man behöva härda konstruktionen i efterhand för att få bort spänningar. Det sistnämnda kräver en ganska stor ugn. ;)

Kanske inte så viktigt att stressbefria en alukajak efter svetsning, påfrestningarna och risk för sprickor är inte så höga. Om det inte är stommen man svetsat i förstås.

Glas- eller kolfiber lagar "vem som helst" hemma i garaget...
 
Det beror ju på vilka kanadensare man jämför med, men generellt sett så är aluminiumkanadensare rätt trögpaddlade.
Utformningen av skrovet är oftast ganska "bullig" och ger stort motstånd i vattnet.

Rent tekniskt så går det ju att tillverka en snabb aluminiumkanot men det skulle bli alldeles för dyrt, så de få tillverkare som finns gör stora stadiga kanadensare som passar den breda massan.

För en uthyrare torde väl aluminiumkanadensare vara det idealiska, tål en hel del stryk och kräver relativt lite underhåll.

Kanoter i glasfiber är ju rätt billiga att göra i mindre serier och ger ju helt andra möjligheter att tillverka snabba kanadensare, för att inte tala om stripbyggen, då får man ju dem precis som man vill. (Fast om man har kunskaper och utrustning borde man ju kunna svetsa ihop en schysst aluminiumkanadensare också).

Kanadensarpaddlingen för ju tragiskt nog en ganska undanskymd tillvaro i Sverige och modellutbudet är minst sagt knapert. Vanligast är ju fortfarande Trapper och Inkas som på bilden, man önskar ju att det fanns många fler att välja på.
Tittade på den Amerikanska webbsidan paddling.net, där listade man över 400 kanadensare från 50 olika tillverkare!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.