Hur är Aquilo Vinga(Evolve)?

Yvali

Gäst
Funderar på att uppgradera mig från första nybörjarkajaken till min andra kajak, och har bl a sneglat på Aquilo Vinga. Som tidigare hette Evolve. Jag har inte provpaddlat den ännu. Hittar lite blandade åsikter om Aquilo här, men de är rätt så gamla inlägg. Hur ser det ut idag för Aquilo?

Jag är en lätt och lång paddlare. Använder kajaken till turer med tält och dagsturer, både själv och i sällskap. Skulle vilja göra lite längre turer 1-2 veckor.
Står inför min 5e paddelsäsong nu, haft egen kajak i 2 säsonger, och börjar tycka det känns mer spännande än läskigt med lite tuffare sjö. Börjat testa roll och vill bli lite mer säker i vågor. Kanske kommer jag att tycka det är kul med lek i vågor.
Den kajak jag har är en Point65, som är väldigt initialstabil och trygg, en bra nybörjarkajak. Men nu skulle jag önska lite mer v-format skorv.
Svårt att hitta den optimalt bästa kajakmodellen, om man måste välja mellan långfärd eller lek.

Aquilo har tidigare ansetts prisvärd av en del och tungpaddlad av en del. Skulle vara intressant att höra paddlares åsikter om Aquilo-modellerna idag.
 
Enligt min uppfattning har du fel infallsvinkel på det. Du har paddlat 5 år, 2 med egen kajak. Då borde man ha såpass mycket erfarenhet att du hellre förlitar dig på din egen åsikt när du provpaddlar en kajak än att fråga i ett forum. Gå till några seriösa kajakförsäljare och provpaddla deras kajaker. Jag lovar att du kommer hitta kajaken som känns helt rätt.
Sen ett litet tips. Köp kajaken för det du använder den mest. Att paddla runt med en jättepråm bara för att man vill paddla kanske någon gång lite längre är rätt tråkigt. Hellre snegla lite på lättpackning som de gör som måste bära allt på ryggen. Och sist, kajaken måste ffa. passa dig och inte din packning.
 

Yvali

Gäst
Problemet är precis som du säger att hitta en modell som passar för det man vill ha kajaken till. Och jag är både ute på långtur med mycket packning och vill samtidigt ha en kajak som är rolig att paddla, inte för pråmig.

De flesta annonser säger både kursstabil, lättmanövrerad, bra packutrymme, stabil för nybörjare och rolig för en mer avancerad paddlare. Men vad det innebär i praktiken behöver man komma bakom annonserna för att få grepp om.

Efter att ha scannat marknaden, testpaddlat några modeller och pratat med ivriga seriösa försäljare så känner jag mig långt ifrån färdig för att fatta ett bra kajakköpsbeslut.

Jag respekterar paddlares åsikter lika mycket som seriösa försäljares. Jag har sett många mycket mer erfarna paddlare än jag nyttja forum för råd och erfarenhetsutbyte inför kajakköpstankar. Så jag tänkte komplettera min marknadsundersökning med att fråga på ett forum, som det här, och hoppas få ett användarperspektiv från paddlare med erfarenhet av Aquilo Vinga(Evolve).
 
Jag paddlar Aquilo proXplor sedan något år. Vinga ser ju lite smidigare ut är min men men. Vikten på Vinga är satt till 23 kg, min är satt till 24 men väger 28 med luckor och roder så räkna inte med en lätt kajak. Bredden på Vinga är 55 cm, min 58 cm vilket borde göra Vinga lite smidigare. Min kajak ÄR en "långtradare" = inte snabb men tar mycket packning, ledigt mat vatten m.m. för 10 dagar. Vad jag kan utläsa av mått och bilder på Vinga så tror jag att du kan hitta en bättre kajak för det priset.
 

Yvali

Gäst
Jag paddlar Aquilo proXplor sedan något år. Vinga ser ju lite smidigare ut är min men men. Vikten på Vinga är satt till 23 kg, min är satt till 24 men väger 28 med luckor och roder så räkna inte med en lätt kajak. Bredden på Vinga är 55 cm, min 58 cm vilket borde göra Vinga lite smidigare. Min kajak ÄR en "långtradare" = inte snabb men tar mycket packning, ledigt mat vatten m.m. för 10 dagar. Vad jag kan utläsa av mått och bilder på Vinga så tror jag att du kan hitta en bättre kajak för det priset.
Tack för din information! Jag tror att Vinga är lite nättare än proXplor, (som jag tror nu bytt namn till Landsort.) Av vad man kan utläsa av reklamen, men det är samtidigt det som är svårt att bedöma.
Om du har något tips som du tänker på, på någon bättre kajak i den prisklassen så är jag nyfiken.
 
Om du söker en bra kajak att växa i men är priskänslig, kolla på Aquarius SeaLion. Finns i LV och HV, själv hade jag en LV i flera är. Är 1,85m / 85kg. Det är en typiskt havskajak i britiskt stil, endast skädda. Använde den för allt från dagsturer, lek och surf till veckoturer. De har även mer (lång)tur inspirerade kajaker, men dessa tappar redan i känsla när det gäller lek och surf. Om du vill gå upp i priset är Rebel Husky en väldigt trevligt och mångsidig kajak. Görs förresten i samma fabrik som Aquarius.
 
Yvali du har helt rätt i att Vinga är lite nättare ( av måtten att döma) Vad jag ville flagga för är att min proXplor är lite som en 24 meters tradare, rymmer mycket, går stabilt men är absolut inte leksugen. Hur långt från tradare Vinga är kan man nog bara säga något om efter att ha provat båda.
De jag paddlar med har ofta kajaker som inte orkar med så mycket packning så jag har tyvärr inget alternativ att föreslå.
 

Yvali

Gäst
Om du söker en bra kajak att växa i men är priskänslig, kolla på Aquarius SeaLion. Finns i LV och HV, själv hade jag en LV i flera är. Är 1,85m / 85kg. Det är en typiskt havskajak i britiskt stil, endast skädda. Använde den för allt från dagsturer, lek och surf till veckoturer. De har även mer (lång)tur inspirerade kajaker, men dessa tappar redan i känsla när det gäller lek och surf. Om du vill gå upp i priset är Rebel Husky en väldigt trevligt och mångsidig kajak. Görs förresten i samma fabrik som Aquarius.

Tack för tips, Aquarius känns lite lång för mig. Och den ligger i en högre prisklass än Aquilo.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.