Höst = fel säsong??

Hösten är här. Det insåg jag igår söndag när jag skulle ringa och hyra en kajak för en dagstur i skärgården. Det var ju hyfsat väder i helgen, visserligen bättre på lördagen än söndagen, men ändå ingen vind, inte jättekallt vare sig i vatten eller luft, uppehåll... En dag lämpad att paddla tänkte jag. Det tänkte inte kajakuthyraren märkte jag. "Ska du paddla idag? Ojdå... Jaaa, du kanske skulle kunna ringa det här numret så får han avgöra om det går..."

Det blev en tur i skogen istället. Iofs inte helt fel det heller, men inte vad jag hade tänkt mig. När är kajaksäsongen över egentligen? Det är ju inte snö och is än? Man kanske måste köpa sig en egen kajak...
 
Höst

är ofta en mycket fin tid för paddling. Långt ut i Stocholms skärgård är klimatet förskjutet en månad till följd av vattentemperaturen.

Men en kajakuthyrare kanske mer tänker kommersiellt än meterologiskt - logiskt?

Gissar ändå att du kan hyra här och där. Svima vid Pampas i Solna?

Thure
 
Hej Thure!
Hade jag bott i Stockholmstrakten hade kanske Solna varit lämpligt.
Men nu är jag bosatt i Göteborg. Här verkar det vara annorlunda?
(Fast när jag är i Stockholm är det vår gemensamme vän Dag L som fixar en kajak åt mig på annat sätt genom egna kontakter...)
 
Escape i Önnered borde väl vara helgöppet.
Har du kollat med Långedrags kajakuthyrning.
Det finns ju någon som hyr ut på Styrsö också...

Alternativt kan man ju ta bussen/bilen till Marstrand, eller Gottskär, eller Getskär?

Kort sagt - det borde gå även på Västkusten... ;)
Patric
 
Det var Långedrag jag hörde med den här gången. Får väl prova nån av de andra nästa gång man blir paddelnödig :)
 
Escape är ett hett tips. De är mycket bra att ha att göra med. Men maila gärna några dagar innan när det är lågsäsong. De sitter nog inte och väntar på eventuella kunder under den årstiden som nu närmar sig. Men själv var jag ute tidigt i våras innan isen hade lämnat alla vikarna - dock var det bokat med några dagars framförhållning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.