Vilken sida ska man gå på?

Kort sagt: Det är aldrig fel att gå till vänster i trafiken, men bara i vissa fall, är det även tillåtet att gå till höger: endast på gångbana utan fordonstrafik tillåten, dvs där inga lagliga cyklister ska finnas.

/Patrik
 
Kapitel 7 §1:

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Ok, då ska vi analysera den här "lagen" som folk publicerat flertalet ggr. :D . Jag ser helt klart ett "Om möjligt" här. Dvs lagstiftarna lämnar över till trafikanten att avgöra OM det är MÖJLIGT att gå till vänster så gör det. Som att skriva "Om möjligt så låt bli att mörda andra människor" eller "om möjligt, fiffla inte med skatten", men det gör man inte! varför då? jo troligen för att man inte vill att folk ska mörda och skattefiffla, och man överlåter inte det till medborgaren att avgöra om det nångång är ok. Finns en skillnad helt klart i hur man skrev paragraferna

Jag ser ingen tvingande lag här. Jag för lag och ordning, men att gå till vänster på en GCB är inte alltid det bästa och väldigt få gör det, troligen för att man inte känner till vad det är man går på och vad som gäller. Som i sin tur hade kunnat avhjälps om trafikverket varit lite mer alerta och utvärderat sina tokiga idéer och haft koll på tillämpningen. Var är vägmarkeringarna? var är skyltarna annat än i början? En GCB är ingen vandringled man går från punkt A till B, och med en infotavla ibörjan. Det hoppar på folk överallt ifrån.

Själv går jag till höger om inte flocken går vänster, men det händer i princip aldrig på de GCB jag använder, om det nu ens är en GCB? ingen aning eftersom det inte finns skyltar
 
Vill de styra om hela befolkningen med en vänsteromläggning som fungerar, får de nog ta i lite också och inte bara skriva om paragraferna
Det är inget nytt påhitt med att gå på vänster sida. Det har man gjort i århundraden, om inte årtusenden. Ett arv från den tid vi bar vapen. Som barn, långt innan dagens lagstiftning, fick vi under trafikundervisning i skolan lära oss av kvarterspolis att gå på vänster sida. Förstår inte riktigt hur du kan krångla till det så. Är det inte bara så att du tidigare har saknat tillräcklig kunskap kring trafikförordningen? Att du har missat den informationen och att det därför blir lite känsligt?
 
Kapitel 7 §1:

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Ok, då ska vi analysera den här "lagen" som folk publicerat flertalet ggr. :D . Jag ser helt klart ett "Om möjligt" här. Dvs lagstiftarna lämnar över till trafikanten att avgöra OM det är MÖJLIGT att gå till vänster så gör det. Som att skriva "Om möjligt så låt bli att mörda andra människor" eller "om möjligt, fiffla inte med skatten", men det gör man inte! varför då? jo troligen för att man inte vill att folk ska mörda och skattefiffla, och man överlåter inte det till medborgaren att avgöra om det nångång är ok. Finns en skillnad helt klart i hur man skrev paragraferna

Jag ser ingen tvingande lag här. Jag för lag och ordning, men att gå till vänster på en GCB är inte alltid det bästa och väldigt få gör det, troligen för att man inte känner till vad det är man går på och vad som gäller. Som i sin tur hade kunnat avhjälps om trafikverket varit lite mer alerta och utvärderat sina tokiga idéer och haft koll på tillämpningen. Var är vägmarkeringarna? var är skyltarna annat än i början? En GCB är ingen vandringled man går från punkt A till B, och med en infotavla ibörjan. Det hoppar på folk överallt ifrån.

Själv går jag till höger om inte flocken går vänster, men det händer i princip aldrig på de GCB jag använder, om det nu ens är en GCB? ingen aning eftersom det inte finns skyltar

Men vad är då "om möjligt"? Om det är en flera decimeter djup vattenpöl på vänster sida av vägen tror jag få polisen bötfäller dig för att ha gått till höger där det är torrt. Antagligen är denna djupa pöl även synlig för fordonsförare som då tar det extra försiktigt och är beredda på att möte gående på höger/fel sida.
Är det möjligt att gå till vänster även om det tar 3 sek, 10 sek eller 3 minuter längre? Ja det är det!
Men står det "välj själv, fritt efter eget gottfinnande, var du ska gå"? Nej, det gör det inte! Grundläget är att gå till vänster där det finns fordon och INTE gå var man vill. Då blir det förutsägbart för fordonsförare att hålla ett extra öga till vänster och är olycksförbyggnade.
Men försök inse att gå var man vill, när man vill, utan uppenbar anledning ökar olycksrisken och utsätter både dig och andra trafikanter för ökad risk. Trafikreglerna finns för förenkla samspel, förhindra olyckor och skapa bra flöden. Väljer några att gå som de vill, så är det kanske enklare för dem enskilt men troligen inte för helheten.

Att blanda trafikslag bör undvikas, gående och cyklande, cyklade och bilister, bilister och LGF-fordon ( tex Atraktorer) men vi har inte råd och plats att bygga trafikslags- och riktnings-separerat överallt och måste därför samsas, med hjälp av trafikregler. Följ dessa!

/Patrik
 
Det är inget nytt påhitt med att gå på vänster sida. Det har man gjort i århundraden, om inte årtusenden. Ett arv från den tid vi bar vapen. Som barn, långt innan dagens lagstiftning, fick vi under trafikundervisning i skolan lära oss av kvarterspolis att gå på vänster sida. Förstår inte riktigt hur du kan krångla till det så. Är det inte bara så att du tidigare har saknat tillräcklig kunskap kring trafikförordningen? Att du har missat den informationen och att det därför blir lite känsligt?
jag skrev "vänstertrafik som fungerar" och det gör den inte på GCB, eller tycker du att den gör det?

Nej, det är inte så som du spekulerar i, haft körkort i över 30 år och promenerat sen börjat av 70 talet då jag reste mig från alla fyra. jag har samma kunskap som alla andra, men däremot så gillar jag att analysera och ifrågasätta saker som folk bara tar för givna.
 
jag skrev "vänstertrafik som fungerar" och det gör den inte på GCB, eller tycker du att den gör det?

Nej, det är inte så som du spekulerar i, haft körkort i över 30 år och promenerat sen börjat av 70 talet då jag reste mig från alla fyra. jag har samma kunskap som alla andra, men däremot så gillar jag att analysera och ifrågasätta saker som folk bara tar för givna.

I min hemtrakt håller cyklister normal till höger på väg såväl som på kombinerad GC-väg men tyvärr är det somliga gående som vobblar omkring som bowlingkäglor, lagen til ltrots. Om alla gående följde lagen höll till vänster så skulle det bli förutsägbart för alla. Någon gång har jag använt ringklockan för att avisera min ankomst och några gående hävdar då att jag får väl gå var jag vill och de känner ju uppenbart inte till lagändringen från hösten 2018.
Jag är förvånad över hur lite det skevs i media när lagen infördes, jämfört med andra trafiklagändringar..
Just nu skulle jag dock mer änska att gående använder reflex, både då jag cyklar och kör bil. Det är inte självklart att upptäcka en svartklädd varelse, särskilt inte om hen går på en sida jag inte förväntar mig gående.

/Patrik
 
Ja, gående utan reflex är ett H-vete på landsbygden när det inte finns vägbelysning. Speciellt om dom inte förstått på vilken sida man skall gå. Dom syns dåligt i mörkret även i tätorter med belysning vilket dom heller inte insett!
 
Ja, då har vi ungefär samma upplevelse av GCB. Folk går mest som de vill, plingar man så går de till höger och går man i grupp, så går man i bredd över alla fyra filerna, istället för på led som man borde, iom att kantbiten man har att man röra sig på är så smal.

Vill de betrakta GCB som en väg med ett flöde och ordning och reda så får de väl se till att den fungerar som en också.

Tänk själva en motorväg utan skyltar och filmarkeringar. Skulle det funka trots att alla vet man ska hålla höger?
 
Senast ändrad:
Kan du förklara varför? Om vi har en kombinerad gång.- och cykelbana bredvid vägen, och sen övergår den i en ren gångbana (cyklisterna får cykla ut på vägen medans fotgängarna kan fortsätta på gångbanan), vad är det för logik i det hela då? Såna situationer finns på tusentals platser, bara på min väg till jobbet passerar jag minst tre såna ställen.
Jag ser det som fullkomligt logiskt. Varför ska jag som gångare helt plötsligt övergå till att gå på höger sida bara för att cykeltrafik längs den aktuella sträckningen blir förbjuden. Jag tycker det är betydligt mer konsekvent att oavsett vilka fordonsslag som är tillåtna längs den aktuella sträckningen så sker gångtrafik alltid på samma sida, d.v.s. vänster.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
Amiedm Vilken svamp? Allmänt om friluftsliv 7
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
Jojosurf Bärryggsäck/Bärstol - Vilken? Allmänt om friluftsliv 16
Alex00 Vilken väska!? (Kajka/Abisko) Allmänt om friluftsliv 7
otr vilken fågel Allmänt om friluftsliv 2
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
veni Vilken GPS skulle ni rekommendera? Allmänt om friluftsliv 15
stortotta Vilken hund för äventyret? Allmänt om friluftsliv 43
Sjolidens Flytta till skogs... vilken skog? GÖTEBORG Allmänt om friluftsliv 12
Bulgakov Lofoten till hosten - vilken linje Allmänt om friluftsliv 0
vannar Vilken blomma? Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.