Vilken sida ska man gå på?

Inte så mycket mötande trafik i rulltrappan…
Självklart är det inget problem i rulltrappor, men rulltrappor styr till stor del vilken sida människor går på i anslutning till dessa. Om den rulltrappa som löper i min färdriktning är placerad till höger som kommer jag att gå på höger sida av den fördväg som finns i anslutning till denna. Om man i stället ser till att den rulltrappa som löper i färdriktningen är placerad till vänster så kommer människor att gå på vänster sida i anslutning till denna och således tillämpa högertrafik. Det gör att det blir mer konsekvent och lättare för människor att göra rätt i andra sammanhang
 
Jag ser det som fullkomligt logiskt. Varför ska jag som gångare helt plötsligt övergå till att gå på höger sida bara för att cykeltrafik längs den aktuella sträckningen blir förbjuden. Jag tycker det är betydligt mer konsekvent att oavsett vilka fordonsslag som är tillåtna längs den aktuella sträckningen så sker gångtrafik alltid på samma sida, d.v.s. vänster.
var ser du människor som går till vänster förutom på bilvägar? bara nyfiken, för jag ser nästan aldrig såna. Eller vill du mest uppfostra andra när du är ute och går och minsann visa hur man ska göra korrekt?
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag snackar om GCB och inte bilvägar här.

Blandad trafik på en gångbana (som en GCB mkt väl kan vara om det saknas info) har inga såna rekommendationer du yrar om
Jag vill hävda att gångbanor, cykelbanor och blandade gång- och cykelbanor bör betraktas som vägar som alla andra, men där trafikslaget regleras av vilken trafik som är påbjuden. Om du t.ex. tar vilken bilväg som helst och sätter upp en påbudsskylt för gångtrafik så sker ingen förändring i trafikreglerna för gångtrafikanterna. De ska fortfarande gå på vänster sida.
 
var ser du människor som går till vänster förutom på bilvägar? bara nyfiken, för jag ser nästan aldrig såna. Eller vill du mest uppfostra andra när du är ute och går och minsann visa hur man ska göra korrekt?


Har på mina promenader med jycken dom senaste veckorna studerat hur folk går på gång och cykel vägarna här i Luleå och här går i princip alla till vänster när det inte är så mycket folk i farten och det är gott om plats, problemen kommer när det blir mera folk i olika hastigheter. Det är alltid någon som går på fel sida men då beror det som regel på någon naturlig förklaring som halt (all sand ligger på ena sidan) eller rädsla för att bli nerstänkt från biltrafiken.
Men cykelåkarna 😡 önskar man skulle ta lite mera hänsyn till gående, men det har ju tagits upp i en annan tråd.
 
var ser du människor som går till vänster förutom på bilvägar? bara nyfiken, för jag ser nästan aldrig såna. Eller vill du mest uppfostra andra när du är ute och går och minsann visa hur man ska göra korrekt?
Enligt min erfarenhet så går majoriteten av människor jag ser på vänster sida på gångbanor och gång- och cykelbanor. Största undantaget är de som går i bredd och upptar hela bredden. Jag ser en poäng i att inte behöva hålla reda på vilka trafikslag som är tillåtna där jag färdas för att avgöra vilken sida jag ska gå på. Det ska vara lätt att göra rätt.
Jag tycker att det regelverk som finns är ganska tydligt, men det kan absolut behöva förtydligas. Framförallt behöver man vara tydlig i trafikundervisningen i skolorna, men jag tycker att det är något man behöver ta hänsyn till vid hantering av bygglov och liknande också. T.ex. vid entréer till byggnader och liknande där det finns separata ingångar och utgångar så bör ingång alltid vara placerad till vänster utifrån sett eller när det gäller rulltrappor som jag tidigare skrivit om
 
Några exempel på odefinierbara banor i Liljeholmen som inte kan innefattas av nåt regelverk om vänstertrafik då skyltar saknas, men cyklas gör det som fan.




Horntull/Tantolunden

Här får man inte gå, trots en GCB skylt också. :-D

Gubbe går till höger, barnvagnar går i bredd på högersidan och i cykelfältet

Bara några exempel på hur det kan se ut i stan.
 
Några exempel på odefinierbara banor i Liljeholmen som inte kan innefattas av nåt regelverk om vänstertrafik då skyltar saknas, men cyklas gör det som fan.
Något regelverk om vänstertrafik gäller självklart inte eftersom det är högertrafik som gäller i Sverige. Att man ska gå på vänster sida är högertrafik.
Saknas det skyltar så bör det vara att betrakta som en vanlig väg med hastighetsbegränsning enligt vad som gäller inom tättbebyggt område, d.v.s. 50 km/h om det inte finns lokala föreskrifter som säger annat.
 
Några exempel på odefinierbara banor i Liljeholmen som inte kan innefattas av nåt regelverk om vänstertrafik då skyltar saknas, men cyklas gör det som fan.




Horntull/Tantolunden

Här får man inte gå, trots en GCB skylt också. :-D

Gubbe går till höger, barnvagnar går i bredd på högersidan och i cykelfältet

Bara några exempel på hur det kan se ut i stan.

Nu får du läsa på lite mer om trafikmärkena.
Skylten på bild 4 innebär inte att det är förbjudet att gå där - den betyder "Gågata upphör" och passar därmed väl ihopa med påbudsskylten som anger "kombinerad gång och cykelväg".
Man kunde dock satt skyltarna på samma stolpe (höger om vägen) och innebörden för gående är: "Tidigare var jag i ett område utan cykling tillåten men nu börjar ett område där cyklister och gående behöver samsas, tex genom att hålla höger för cyklister respektive vänster för fotgängare".

Skyltar:

De som går på bild 5 följer inte reglerna som gäller nu, är bilden tagen före eller efter hösten 2018, då lagen infördes?

/Patrik
 
De som går på bild 5 följer inte reglerna som gäller nu
De följer inte reglerna som har funnits sedan 1967

är bilden tagen före eller efter hösten 2018, då lagen infördes?
Google tillhandahåller även den infon
Högergångare_Juli_2012.jpg
 
Självklart är det inget problem i rulltrappor, men rulltrappor styr till stor del vilken sida människor går på i anslutning till dessa. Om den rulltrappa som löper i min färdriktning är placerad till höger som kommer jag att gå på höger sida av den fördväg som finns i anslutning till denna. Om man i stället ser till att den rulltrappa som löper i färdriktningen är placerad till vänster så kommer människor att gå på vänster sida i anslutning till denna och således tillämpa högertrafik. Det gör att det blir mer konsekvent och lättare för människor att göra rätt i andra sammanhang
Här har vi nog förklaringen till varför vi står till höger i rulltrappor världen över. Även där det är vänstertrafik-
Det har således inget att göra med huruvida landet har höger- eller vänstertrafik att göra utan är en produkt av den teknologi som användes i rulltrapporna. En tidig säkerhetsaspekt med andra ord. I Australien och på Nya Zeeland står man på vänster sida medan man i Storbritannien står på höger sida, trots att samtliga har vänstertrafik.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips