Cykel, vet och etikett!

Aldri ...

Jeg unngår alltid sykkelveier, fordi disse "veiene" er laget for barn, bestemødre, barnehager på tur osv osv. Jeg velger ALLTID bilveier. Og det fungerer bra! På sju tusen kilometer sommeren 2004, for eksempel.


Olav
 
Re: Aldri ...

olavroer; sa:
Jeg velger ALLTID bilveier.

För min del beror det på. Åker vi på MTB väljer jag gärna cykelbanor och är glad att det finns. Däremot när jag åker racer väljer jag ofta hellre stora vägen eftersom asfalten är mycket bättre, särskilt tidigt på våren när cykelbanorna är fulla med grus.

Per
 
Ulike behov

Jo da, det er helt klart ulike behov. Når jeg skriver i dette perfekte forum, skriver jeg ut fra långcykling, og da blir det annerledes enn om man er på en treningstur (for senere å långcykle!).

Men jeg har også sett mange långcyklister som bruker lokale cykelveger, men det er når de vil utforske et lokalområde, og derfor cykler sakte og kontrollert.

Det gjør jeg også noen ganger, og da kommer det noen ganger en lokal cyklist i stor fart på "fel" side og det kan oppstå en alvorlig situasjon ... nei enkelt er det ikke. Fordelene med bilveger er at man stort sett vet hvordan bilførere opptrer.

Olav
 
Re: Ulike behov

olavroer; sa:
Det gjør jeg også noen ganger, og da kommer det noen ganger en lokal cyklist i stor fart på "fel" side og det kan oppstå en alvorlig situasjon ... nei enkelt er det ikke. Fordelene med bilveger er at man stort sett vet hvordan bilførere opptrer.

— hmm, det du säger är i princip att cyklister är farligare än bilister. Låter som en utprälgad Norgehistoria, tycker jag.

Per
 
Syklister er potensielt farlige

Vi hopper over dette med svenskehistorier vs norskehistorier. Det blir for barnslig.

Helt alvorlig, de ganske få gangene jeg har vært i skikkelig trøbbel (svårigheter eller hva man kan kalle det), har vært når andre syklister bryter alle "regler" og er noe jeg vil kalle råskinn.

Faktisk.

Og på mine mange tusen mil, så har jeg aldri hatt vanskeligheter med bilister.

Derfor bilveger! Der er det helt klare regler.


Olav
 
Re: Syklister er potensielt farlige

olavroer; sa:
Og på mine mange tusen mil, så har jeg aldri hatt vanskeligheter med bilister.

Jag kan rapportera annorlunda erfarenheter. Jag har varit livrädd för bilar, både på Bali och på Teneriffe, förra sommaren var det snudd på att vi blev påkörda av en gigantisk husbuss, framförd av någon sjuttioåring, på the Million Dollar highway I Colorado.

Men visst finns det cyklister som hojar slarvigt o vårdslöst, det var ju det som utlöste denna tråd från början och som börjar bli något av en rekordtråd, men i jämförelse med biltraffik är det en väldig skillnad. En hoj väger mellan 7-15 kg, om den inte är från biltema eller cykelringen i vilket fall den är tyngre, medan en normal bil väger kanske 1000 kg och dessutom ofta rör sig fem gånger så fort som en cykel. Risken att en kollison med en bil blir fatal är många gånger större än en med en cykel.

Per
 

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips