Bensinkök (eller multifuel)

Påsken 2009 - ja, jag vet att det är långt dit - ska jag göra en skidtur genom Sarek. Innan dess behöver jag skaffa en del ny utrustning, bl a ett nytt kök. Jag har aldrig använt annat än Trangia och ett par andra gaskök. Ska jag ut på vintern så vill jag ha det bästa/säkraste, och eftersom jag aldrig använt multifuelkök tidigare tänker jag skaffa det redan till denna vinter så att jag hinner bekanta mig med det ordentligt. Och så den självklara frågan:
Vad ska jag skaffa?

HåkanF

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bensin med en kokpunkt långt under fryspunkten kräver nog sin vana och övning, gaserna brinner explotionssnabbt. Fotogen med en behagligare kokpunkt får oftast en lugnare förbränningsförlopp.
Energiinnehållet är närmast identiskt. Skillnaden är att fotogenet kräver förvärmningsväska av annat slag. Från T-röd frånrådes å det bestämdaste på en vintertur. Lägg vikten på mat inte bränsle.
Eftersom snö kommer att behöva smältas för att fixa vatten till torrfodret och dryck mm kommer en större kastrull att vara viktig. Snösmältningen går väsentligt fortare om man har vatten i kastrullens botten och kan komprimera snön så gott det nu går. Lock är viktigt liksom köksunderlag så att köket inte sjunker ner i underlaget...Filtrering kan göra bösig snö aptitligare som vatten...
Få lösa delar gör det lättare när bestyren skall skötas med tumvantarna på. Rejäla reglage och bra utformning är viktigare än låg vikt. Vindskydd gräver man lätt i en köksnich. Träna hemma med tummvantarna på i mörker med pannlampa....
Mitt vinterval är MSR GTX medan FMs gamla val Hiker fungerar mycket väl, om än tungt och rejält, men operatörsvänligt. 2,5l kastrullen behövs för snösmältningen och en mindre för matlagningen.
Jag har försökt med mickliga kök som Explorer och andra med lösa delar och pinaler till vänster och höger, i snö har man dem lätt under snön. Obra!
Enkelt och förövat är goda grundvärden. Är det inte tillräckligt kallt öva i skjortärmarna på balkongen med pannlampa och tumvantarna på. Femtonde tändövningen blir det kallt till!
Den förberedde fixar det...
//J

Senast ändrad:
Inget är väl mer beprövat i vinterexpeditionssammanhang än ett MSR XKG, senaste versionen med namn XGK EX kom för ett par år sedan. Det påstås dock bara ha två lägen: av eller fullt blås (har själv aldrig använt ett XGK). Å andra sidan innebär vinterturer ofta inte mer avancerad matlagning än snösmältning och därpå följande vattenuppkok, och då räcker ju dessa lägen bra.

Även Primus Omnifuel är ett vanligt val. Det är också det kök jag har själv. Mitt har fungerat klanderfritt , och jag kan definitivt rekommendera köket. Jag tycker dock inte det fungerar alls lika bra med fotogen som med kemiskt ren bensin, så om man absolut vill använda fotogen kan det nog vara värt att kika mer på andra kök, t.ex. nämnda XGK.

Mycket läsvärt om val av bränsle, olika kök samt användning inne i tält finns på:
http://www.friluftsliv.no/turutstyr
(där finns också bl.a. en läsvärd artikel om underställ, och överhuvudtaget kan tidningen rekommenderas till alla som står ut med att läsa norska.)

Jaga reda på ett KAP-Arctic!
[Beg - Steal - or Borrow!] så är du på det torra vad gäller vinteregenskaperna osv...
Fotogen är så mycket säkrare än bensin.

Har du redan ett trangia kan det vara sjysst med en kompatibel multifuelbrännare. Trangia har väl dels en egen och sen passar väl optimus nova också? Stabilare vinskydd får du leta efter. Blir dessutom lite dö-utrymme. Fast om du är väääldigt viktmedveten så kanske det inte är optimalt.

Skal du mest bruge den til at koge vand og mindre til "haut cuisine", så er MSR XGK/Whisperlite - evt indbygget i Trangia - et rigtigt godt bud. Whisperliten er den letteste af de to at indbygge. Den koster heller ikke så meget som de andre på markedet (altså i Danmark). Har haft min i snart 18år - i trangia. Den vejer heller ikke alverden uden skærm og "fødder" ca 300g

Skal du mest bruge den til at koge vand og mindre til "haut cuisine", så er MSR XGK/Whisperlite - evt indbygget i Trangia - et rigtigt godt bud. Whisperliten er den letteste af de to at indbygge.
När du skriver "indbygge", menar du då att det går att använda direkt i min trangia, eller måste Trangian modifieras på något sätt?

HåkanF

Bensin med en kokpunkt långt under fryspunkten kräver nog sin vana och övning, gaserna brinner explotionssnabbt. Fotogen med en behagligare kokpunkt får oftast en lugnare förbränningsförlopp.
Energiinnehållet är närmast identiskt. Skillnaden är att fotogenet kräver förvärmningsväska av annat slag. Från T-röd frånrådes å det bestämdaste på en vintertur. Lägg vikten på mat inte bränsle.
Eftersom snö kommer att behöva smältas för att fixa vatten till torrfodret och dryck mm kommer en större kastrull att vara viktig. Snösmältningen går väsentligt fortare om man har vatten i kastrullens botten och kan komprimera snön så gott det nu går. Lock är viktigt liksom köksunderlag så att köket inte sjunker ner i underlaget...Filtrering kan göra bösig snö aptitligare som vatten...
Få lösa delar gör det lättare när bestyren skall skötas med tumvantarna på. Rejäla reglage och bra utformning är viktigare än låg vikt. Vindskydd gräver man lätt i en köksnich. Träna hemma med tummvantarna på i mörker med pannlampa....
Mitt vinterval är MSR GTX medan FMs gamla val Hiker fungerar mycket väl, om än tungt och rejält, men operatörsvänligt. 2,5l kastrullen behövs för snösmältningen och en mindre för matlagningen.
Jag har försökt med mickliga kök som Explorer och andra med lösa delar och pinaler till vänster och höger, i snö har man dem lätt under snön. Obra!
Enkelt och förövat är goda grundvärden. Är det inte tillräckligt kallt öva i skjortärmarna på balkongen med pannlampa och tumvantarna på. Femtonde tändövningen blir det kallt till!
Den förberedde fixar det...
//J

Tack för många kloka synpunkter och "övningsuppgifter". De ska genomföras denna vinter. Har du någon erfarenhet av Omnifuel? Du nämnde att en fördel med MSR GTX är få lösa delar. Är det någon skillnad mellan Omnifuel och GTX när det gäller detta?
Omnifuels recensenter nämnde ljudnivån som ett "problem". Hur står sig GTX i jämförelse?
Sen måste jag avslöja min okunskap - igen. Vad betyder FM? (jag rodnar av skam...)

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips