Sarek på skidor

De 68 av er som läst mitt senaste blogginlägg vet redan att jag och en kompis ska upp till Sarek för en skidtur kring påsk. Dock inte förrän år 2009. (Ja, jag vet att jag är fruktansvärt tidigt ute, men det här är en karamell jag ska suga på länge.) Min vintervana är begränsad. En hel del stugturer har jag gjort och även legat i snöbivack och tält några nätter, men tillgången/närheten till stugor har alltid funnits. Så ej i Sarek. Nu finns det två områden jag har funderingar kring: Utrustning & Färdväg.

Utrustning:
Vi kommer att ha (hyra?) pulka. Är det Fjellpulken som gäller? Storlek?
Hur fungerar vallningsfria skidor tillsammans med pulka?
Räcker det om vi har en pulka och en 50-säck?
Hur varma sovsäckar?
Hur varma kläder? Dunjacka av värsta sorten?
Regnkläder?
Dubbla liggunderlag?
Hur mycket gas om man måste smälta snö till all matlagning? Finns det någonstans där man kan räkna med rinnande vatten?
Vad är absolut nödvändigt att ha med? Vad är önskvärt?

Färdväg
Det "naturliga" vägvalet är väl Ritsem-Aktse och sedan Kvikkjokk eller Saltoluokta.
Jag har för mig att någon här på Utsidan åkte i öst-västlig riktning, med start i Sulitelma?
Ni som varit där: Berätta för mig om er färdväg och era eventuella vedermödor. Finns det andra bra färdvägar? Finns det rent av någon toppbestigning som är "ett måste".
Och till sist: Hur ensam är man en påsk i Sarek?

HåkanF

PS Länktips mottages tacksamt.
 
Några snabba funderingar:

Du måste nog satsa på dubbla liggunderlag. S k köldslag (när isolerande luft pressas undan mellan någon kroppsdel och frusen mark) är en garanterad väckarklocka. Ett thermarest över ett ridgerest (som inte kan kollapsa) är en bra kombo.

På vinten ska du ha bensinkök. Inget annat.

En fet dunjacka är nästan ett måste som överdrag så fort arbetet upphör.

Största Fjellpulkan (inte expedititionsvarianten som kostar 25 K) räcker länge. Men hur länge beror på hur många ni är.... :)

Hoppa över vallningsfritt. Det ska vara tyst i bergen... :) Korta stighudar är perfekt. Sitter på hela tiden.

Kommer säkert på nå´t mer.

/Lissas
 
(klipp)

Utrustning:
Vi kommer att ha (hyra?) pulka. Är det Fjellpulken som gäller? Storlek?
Hur fungerar vallningsfria skidor tillsammans med pulka?
Räcker det om vi har en pulka och en 50-säck?
Hur varma sovsäckar?
Hur varma kläder? Dunjacka av värsta sorten?
Regnkläder?
Dubbla liggunderlag?
Hur mycket gas om man måste smälta snö till all matlagning? Finns det någonstans där man kan räkna med rinnande vatten?
Vad är absolut nödvändigt att ha med? Vad är önskvärt?

(klipp)
HåkanF

PS Länktips mottages tacksamt.

Kul med vintertur :).

Eftersom du har erfarenhet av tältning vintertid i fjällen så vet du nog mer än du tror om din utrustning ;). Om du inte frös vid dessa tillfällen så tar du helt enkelt samma prylar igen.

Själv kör jag med dubbla liggunderlag men det går att använda enkelt också om man lägger en tjock tröja (motsvarande) under sig. Ett annat alternativ är ett tjock liggunderlag och ett sittunderlag extra under baken och tröja under axlarna.

Jag skulle ta sovsäck för norrländsk vintertur dvs klara minus 30. Sådana temperaturer har jag mött på påskturer så långt söderut som södra jämtland...En normalbra dunsäck med 1 kg fyllning borde funka kanon. Alt är en sommarsäck och en vår-höst säck tillsammans.

Varma kläder, det vanliga för fjälltur vintertid. Själv kör jag antingen med en tjock förstärkningströja eller en förstärkningsjacka i syntet (båda tillsammans är overkill tycker jag). Varm mössa att ta på på kvällen, balaclava att ta till som stormskydd/sovmössa. "Värsta dunjackan" blir väl tung tycker jag. Med torrt underställ, varm mössa, lovikkavantar och förstärkningsjacka så klarar man mycket kyla...sen finns ju sovsäcken oxå :).

Regnsäkra kläder är alltid en bra ide i skandinaviska fjäll.

Gas skulle jag tveklöst ta bort, funkar inte bra i kyla, satsa på ett bensin- eller fotogenkök istället. Ni kan säkert hitta lite rinnande vatten här och där, men vissa dagar kommer ni att smälta mycket snö...

Övrigt, spade är nödvändigt och vindsäck är trevligt, goggles ett måste när vinden biter i, en bra pannlampa med separat batteripack som håller sig varmt är tokbra.

Fjellpulken är bra, Rimfors likaså och Segebaden. Ni kan t o m ta barnpulkor för backåkning och göra om till transportpulkor mod mindre, det kommer att funka bra det med. 50L-säck bör funka om ni har en "riktig" pulka med er.

Det går bra att dra pulka med vallningsfria skidor, men ibland behövs stighudar också, ta med åtminstone ett par till den som drar.

Häls,

//J
 
sträckan kvikkjokk-aktse-salto(kungsleden) färdas många på under påsken,likaså måttligt många skidåkare kvikkjokk-tarradalen-vaimok,pieski -mot sulitelma.
Tänk på att du delar sträckorna här ovan med många skotrar samt en del hundspann.Dvs lättåkt men inte knäpptyst.
Det kan vara väldigt blött över sjöar om det blir töväder.
Välj bort gas,bensin eller annat bränsle är mycket bättre vintertid.
Ta gärna renskinn+ ett liggunderlag,ibland är det -25 eller kallare på natten.ta riktigt varm sovsäck.
 
En av de iktigaste sakerna med kläderna är att de har ordentlig vindstrut, i övrigt är det samma saker som resten av året som gäller. Plaggen behöver inte vara helt vattentäta men är de inte det kan vattentäta gaiters vara skönt att ha. Värm löser ni bäst med många lager och inte med en tjock dunjacka om ni frågar mig, men där finns det två olika filosofier som ni kan läsa ovan, det äller att fråga erom ni kommer ha nåot behov av att förstärka upp på det sätt som man gör med en dunare ala fjällräven expedition. Jag skulle lämna syntetunderställen hemma och satsa på saker som värmer ok även om de får lite fukt i sig, nämligen siden och ull. Ett av Itabs Viafilställ skulle jag garanterat tagit med mig om jag haft, där snackar vi microklimat!

Vad gäller kök så gäller det ju att köra på pålitliga saker, gas kan funka om ni delvis förvara flaskan varmt sista 30 minuter innan den ska användas och drar på den en gammal utsliten garrsock eller liknande direkt den kommer ut från innaför jackan. Men bäst är om ni antingen kan köpa eller låna ett pålitligt bensinkök, tänk bara på att bensin är som lättflycktigast vid ca minus 20 grader så vänta inte med att tända förvärmningen när ni väl fått ut bensinen i luften eller förvärm med tsprit eller liknande.
Räkna med att ni får smälta allt så får ni inga obehagliga överaskningar iaf. Använd så blötsnö som ni kan få tag på annars, drivor i sol brukar vara mycket närmre smältpunkten tex.
Termos är ifs tungt med det betalar av sig tycker jag.

Vintersovsäck behövs inte om ni har tight budget, ett dubbelsystem är lite tyngre men ger samma om inte mer värme beroende på hur man kombinerar, överväg fuktspärr och missa inte sovsäckslakan och sovsäcksöverdrag(om ni tänkt sova snöka framför allt).

Glöm inte att ha bra solbrillor, jag skulle ta med både vackertväderbrillor för strålande solsken och sk "skidglasögon" mot dåligt väder med lite mindre solskydd. När det ena vädret är vill man inte sitta där med fel brillor, förhoppningsvis behöver ni bara de förstnämnda dock.
 
Lissas skrev: "På vinten ska du ha bensinkök. Inget annat."
Jortu skrev: "Gas skulle jag tveklöst ta bort, funkar inte bra i kyla, satsa på ett bensin- eller fotogenkök istället. Ni kan säkert hitta lite rinnande vatten här och där, men vissa dagar kommer ni att smälta mycket snö..."
Brigas skrev: "Välj bort gas,bensin eller annat bränsle är mycket bättre vintertid."
Mmm... Nu blev jag nog för ivrig... Jag VET att gas går fetbort, men varför inte vanligt spritkök? Det jag egentligen tänkt fråga var: Hur mycket bränsle? Jag har aldrig använt bensinkök. Finns det nåt bra ställe att läsa om hur de fungerar?

Lissas skrev: "Ett thermarest över ett ridgerest (som inte kan kollapsa) är en bra kombo."
Min erfarenhet är att man alltid måste hjälpa till att blåsa in luft i dessa självuppblåsbara liggunderlag. Påverkar det inte "kvalitén" på något sätt att blåsa in fuktig luft en kall vinterkväll?
Och korta stighudar har jag. Går du med korta stighudar även när det inte är du som drar pulkan?

Joru skrev: "Eftersom du har erfarenhet av tältning vintertid i fjällen så vet du nog mer än du tror om din utrustning . Om du inte frös vid dessa tillfällen så tar du helt enkelt samma prylar igen."
Det var inga - 30 då, max -10. Använder du två cellplastunderlag är har du också ett "självuppblåsande"?
Du skrev också: En normalbra dunsäck med 1 kg fyllning borde funka kanon. Alt är en sommarsäck och en vår-höst säck tillsammans.
Estetdrägg skrev: "Vintersovsäck behövs inte om ni har tight budget, ett dubbelsystem är lite tyngre men ger samma om inte mer värme beroende på hur man kombinerar"
Har ni båda två egna erfarenheter av detta? Kan jag faktiskt räkna med att min dunsäck (som har -5 som komforttemp) nerstoppad i en syntetsäck för sommarbruk klarar -30?
Estetdrägg: "Ett av Itabs Viafilställ skulle jag garanterat tagit med mig om jag haft, där snackar vi microklimat!" Tack, det ska jag spana in.

Tack också till brigas för synpunkter på - och kunskaper om - färdväg.

Lissas skrev: "Kommer säkert på nå´t mer."
Hoppas det!;)



...och fler funderingar kommer snart...

HåkanF
 
Senast ändrad:
Förutom fjellpulken kan du kolla in acapulka oxå!
www.acapulka.com
De lagar normalt lite mer extrema å hållbara pulkor.. som då tyvärr oxå kostar lite mer.

Pulkans storlek beror ju på vad å hur mycket du ska ha med..
Men de "minsta" pulkorna brukar ju rymma c:a 200-300l och det räcker nog!
Sele å drag bör du definitivt oxå ha.

Vallningsfria skidor fungerar kanske lite bättre än vanliga, men greppet är garanterat inte bra ändå! Så mitt förslag är om du inte ska åka enbart på plan mark: å använda vanliga skidor å ett par ordentliga stighudar istället. Åsnes kortfelle-system kan ge en ännu bättre kombination med långa å korta stighudar..

Ingen sovsäck är för varm om vintern..
Skaffa den bästa ni har råd till.. dun eller syntet är en annan fråga men det har ju diskuterats i det oändliga här så det är bara å söka, å du har ju god tid till att läsa igenom allt.. :)

Om pulka å säck räcker beror ju lite på hur länge ni ska vara ute å vad som ska med.. En tung pulka å en lätt säck har ju oxå sina fördelar å bakdelar, å ett annat alternativ kan vara två små pulkor istället.. eller två ryggsäckar.. smaken som baken..
Ut å testa..

Om det antas å bli kallt så är renskinn bättre än 1 eller 2 vanliga underlag, men det tar plats å väger en del.. men ni kanske får plats till det oxå? Det går ju oxå klippa i en mer passande storlek. Eller ha ett stort till er bägge?

Glöm gas, om ni inte har/kan så skaffa å lär er att använda ett bensinkök.

Andra saker:
Snöpinnar till tältet
Balaklava + halsskydd
Skidglasögon
Ullkläder å lots av ullsockor
Varma vantar + enklare vantar
Såna fotpåsar är fina å ha i tältet!
Damasker

Ni har ju god tid att prova utrustning osv på enklare turer före ni drar! :)
 
Hejsan du vintersugne!

Här kommer ett antal länkar som i alla fall jag har haft stor nytta av:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=8164

http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/default.htm

http://www.hilleberg.se/allminfo2.htm#vinter

Om jag skall kommentera utrusningsbiten något så skulle jag tipsa om Primus Multifuel, eftersom köket är pålitligt och har bra effekt vid kallt väder (har ett eget). Detta kök är dessutom på utgång vilket gör att det går att köpa till ett förmånligt pris på många affärer. Utöver detta kan jag inte nog förespråka ullunderställ :) Om du inte redan har ett så köp från exempelvis www.northstar.se. De med polokrage och dragkedja (för ventilationens skull) är superbra!.

Angående dunjacka så kör jag istället med lager på lager principen (ullunderställ, microfleecetröja, tjock tröja i ullfrotté) och en jacka med syntetfyllning då det är extra kallt.
Lagerpålager-principen gäller givetvis hela kroppen och då menar jag exempelvis: tunn ullbalaclava, "vanlig" mössa och slutligen en vindtät "vinterkeps" på huvudet, och motsvarande beklädnad på händer och fötter.

För övrigt så tror jag att du redan har kläm på det mesta och bara behöver ge dig ut!


/Björn Nilsson
 

Bilagor

  • topp3.jpg
    topp3.jpg
    19 KB · Visningar: 1,058
Senast ändrad:
Snöpinnar, sa någon.

Ja, nödvändigt. De bästa är billiga: plastskrapor för vindrutan. De där rektangulära med reklam på. Fila ut en liten anvisning för tältlinan med en rundfil Bara att trycka ned i snön med foten. Faktskt stabilare än Hillebergs alupinnar och jädrit mycket billigare.

Annars så är det mesta med om man läser tråden förutom en sak: vindsäck. vad är en paus i halvstorm utan säck ? Skillnaden mellan vila och stressande bekymmer.

Lager på lager är en vacker tanke. Men vid rast och tältresning efter hårt arbete är det bara ett som gäller: en fet dunjacka med huva. Det kostar men värt varenda spänn. Du har ju tid att spara ihop...... :)

Likaså sovsäck- Jag har sovit gott i -31 C i Haglöfs Goga. Balaclava ( ansiktet utanför säcken!) och ett ullställ m sockar räcker. Tycker man inte det lägger man dunjackan över sig...Och fjölflaska. Annars blir det problem. Å en språngmarsch innan sömn vid bistrare än -20...

Sedan ska du nog fundera lite på skodon.

/Lissas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.