Tips SAREK vintertur

Hej!

Jag och två av mina kompisar ska göra en ca 1 veckas lång skidtur med tält någon gåmg i mars.
Vi har funderat på vart vi ska lägga denna tur...
Funderat på sarek, någon som har några bra tips?
Hur tar vi oss bäst dit, färdväg "genom" sarek m.m

Tacksam för ideer, //Stefan
 
Inte mycket till tips men väl ett råd

Hej,

Jag skulle nog vilja tipsa om att ni avsätter lite mer tid, jag har vid de turer jag gjort till Sarek kommit fram till att minst två veckor bör man ha på sig.
Men å´andra sidan är jag kanske inte så snabb av mig...
Hur som helst så är det svårt att planera in en riktigt kul tur på bara en vecka, det finns så pass mycket att se och vädret är ganska nyckfullt så att en vecka kan bli en riktig kalkontur om man har otur.

Om ni absolut inte har mer än en vecka så blir det nog racingtempo är jag rädd och det finns det nog andra som kan mer om än jag.

Hur det än blir så kom ihåg att en vecka i Sarek är bättre än 10 på jobbet...
 
Sarektur

Hej.
Några tips.
Mars kan vara nog så tidigt, Sarekvädret kan vara tufft den tiden och våren långt borta.
Ent tur kan ju vara med start i Ritsem och motsols via Ruotesvagge. Antingen ned via Rapadalen till Aktse och vidare till Seitivare. Eller håll vänstervarvet och åk ned mot Suorva, alt Saltoluokta.
Annars åk från Kvikkjokk via Pårtestugan till Aktse och gör en t o r sväng upp i Rapadalen, och avsluta i saltoluokta. (via Sitojaure)
Det finns egentligen hur många turförslag som helst men som någon skrev så kan en vecka vara nog så kort tid om ni inte räknar fr - sö veckan därpå. Tror nog att det behövs ca 10 dagar inkl den tid det tar att bara ta sig till parkgränsen.....
Räkna också med någon -några dagars stillaliggande pga av dåligt väder....... Och slutligen GLÖM INTE LÄMNA EN RIKTIG FÄRDPLAN när ni väl bestämt Er och GLÖM INTE ÅTERKALL DEN när ni väl är hemma igen. Sparar många pengar för fjällräddningen.......
Kalle
 
Jag vill också säga "ta tid på er"! Sarek är stort.

Att starta vid Suorvadammarna kan vara en bra idé. Från rengärdet vid den västra dammen brukar det alltid gå ett skoterspår upp genom björkskogen. Sen sätter man kurs mot Äpar och de centrala delarna av Sarek. En kul grej som är lämplig när man kommer den vägen är att göra glaciärövergången Årjep Sarekjekna - Tjågnårisjekna. Den är rätt spektakulär men inte alltför avancerad.

Rapadalen bör man se och vintern är den rätta årstiden (om man inte tänker sig titta på storälgarna). Då kan man åka mitt på älven och verkligen se hur stora höjdskillnader det är. Ett sätt att komma tillbaka till civilisationen är att gå upp ur Rapadalen före Kåtokvaratj och skida till Kvikkjokk via Påreks sameviste.

Tur och retur Kvikkjokk till Pårtejekna och Pårte och Kåtoktjåkkå kan kanske vara något. Det är rätt så rejäla berg faktiskt. Rätt mycket skog men man kan göra en del varianter på rundturer. Tillbaka via Njåtsosvagge kanske? En stor dalgång där man aldrig går på sommaren om man inte har specialintressen, myggforskning eller så.

Se även http://www.frilufts.se/uppsala/dagboken/f&v/sarek2001/sarek.html för en annan variant på Sarektemat.

Per
 
Tack för svaren,

Hade nog räknat med att vara i väg ca 10 dagar (turdagar inkl den tid det tar att bara ta sig till parkgränsen) vi kan vara borta längre...
Vilka är de bästa utgångs punkterna för att ta sig in/ur parken? (går det bussar till dessa ställen året om?)

Tar gärna imot fler förslag,
 
Start- och målplatser är väl egentligen bara Saltoluokta, Ritsem och Kvikkjokk om man vill ha någon form av "bekvämligheter". Tidigare har bussen gjort lunchpaus i Stora Sjöfallet så att man har kunnat äta lite innan man åker vidare och kliver av vid Suorva. Jag tror den bara stannar 10 minuter nu.

Om man tänker sig att avsluta i Stora sjöfallet så är isen på Kårtjejaure bra eftersom den sjön inte åker jojo upp ner på grund av regleringar. Jag har åkt där 4-5 gånger och aldrig känt mig orolig. Mellan Saltoluokta och Kebnats kan det bildas vakar senare på våren så att man får göra en lång extrasväng över sjön.

Länstrafiken i Norrbotten borde kunna ge besked om bussar: http://www.ltnbd.se/

Per
 
Bussförbindelser

stefan77p; sa:
Tack för svaren,

Hade nog räknat med att vara i väg ca 10 dagar (turdagar inkl den tid det tar att bara ta sig till parkgränsen) vi kan vara borta längre...
Vilka är de bästa utgångs punkterna för att ta sig in/ur parken? (går det bussar till dessa ställen året om?)

Tar gärna imot fler förslag,

Tio dagar kommer att räcka. Då finns det även tid för att ha vilodagar alt topptursdagar. De vanligaste startplatserna på vintern är Ritsem, Sourva dammen, Saltoloukta och Kvikkjokk. Bussen till Ritsem, Sourva och Salto går mer än en gång per dag och även på helgerna. Kvikkjokk-bussen går en gång per dag och ej på helgerna.

Enklast är att använda Tågplus, http://www.tagplus.se och skriva in vart din resa startar och en av de startplatser jag nämnt. Vill du veta mer detaljerat så är det Länstrafiken i Norrbotten som kör bussarna http://www.ltnbd.se/ramar/index1.html.

Jag rekommenderar att du lånar eller köper Claes Grundstens bok om Sarek. (Den lilla händiga boken alltså, inte jätteboken med bilder) Det står en del nyttigt där och en del om Sarek på vintern. Vissa trånga dalar skall man t.ex. undvika på vintern p.g.a. lavinrisk.

Lycka till,
/Jonas U
 
Ett förslag

En bra startplats är ovanför kraftverksdammen i Seitevare (en knapp mil från Tjåmotis). Ni kan åka på skoterspår till öständan av Sitojaure därefter genom Pastavagge, Pielaslätten och ner i Rapadalen. Sedan Rapadalen ner via Tjäktjajaure tillbaka till utgångspunkten. Det är skoterspår från Nammatj.
Rinnande vatten kan man hitta nere i Sitoälven, i Rapaälven ett par kilometer ovanför Sarvesjokkens inflöde samt en kilometer uppströms Sarvesjokken. Nedanför Rapaselet hittar man öppet vatten på flers ställen. Annars får man smälta snö. Mina erfarenheter är från aprilturer.

Lycka till
Tore
 
Sarek vintertid, skidor

...funderar också på en vintertur i Sarek fördel April...

Har att välja mellan start Ritsem och toppturer upp till Akka för "utförsåkning" med basläger vid bergets fot.

Alternativt buss mot Ritsem mot Sourvadammen där vi går enklaste väg mot Rapadalen i enlighet med vad jag gjort tidigare sommartur!


Frågan som jag brottas med nu är vilka skidor man skall ha. Gillar ju utförsåkningen skarp varför mina låga Scarpa och tändsticks-Marotter just nu ligger bra till för Rapadalsturen. Blir det Kieron lär det bli till att byta skidorna mot något mer lättåkt!

Någon som har erfarenhet av långturer med Scarpa (låga T-trespännet!)

MVH
Jmlove som snart skall börja planera!
 
En liten sak bara....

Du har fått många goda råd om tid för turen, vägval, busstider etc.

Du har ju satt "grön - vill ut mer" och är liksom jag sörlänning. Vinter är något helt annat än sommarturer och Sarek räknas som den största vildmarken i Europa väst om Ural. Det finns inga öppna stugor och mycket litet folk. Det dröjde tex 8 dagar innan jag träffade någon att prata med. Det innebär att det är något helt annat än en "walk-in-the-park".

Grundsten skriver bla att det är Sveriges lavinfarligaste område och att det i stort sett är okänt var riskerna är störst då det är så få människor där vintertid. Vädret skall visst också höra till Sveriges mest opålitliga.

Det ställer mycket höga krav på utrustning och kunskap. Men kanske framför allt psykiskt; Vad gör ni om några i gänget hamnar i en lavin? När du når närmsta bebyggelse, även i vackert väder och ingen packning (=livsfara om vädret blir sämre), lär ingen längre vara vid liv. Jag tror det inträffade förra året, fast turligt nog missade lavinen de förmodade förolyckade.

Ett betydligt mindre problem är ju om skidbindningen fryser sönder (vilket hände mig). Det kan du ju reparera, eller hur?

Gör gärna en trip i det underbara Sarek vintertid, men bara om utrustning, kunskap och framför allt psyke är i det skick det borde vara.
 
Helt sant!

Man alla gör det inte med glimten i ögat! :)

Så jag tyckte det var bäst att visa både sidor på myntet. Är det ju någon med erfarenhet så vet de ju redan allt som behövs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.